Social Media11.11.2011

Uit internationaal onderzoek blijkt dat bedrijfsleiding moeite heeft met sociale media


uit-internationaal-onderzoek-blijkt-dat-.jpg
uit-internationaal-onderzoek-blijkt-dat-.jpg

Volgens een studie die Weber Shandwick uitvoerde in samenwerking met Forbes Insights, maken veel merken wel gebruik van digitale technologieën, maar hebben ze nog een lange weg af te leggen om een kenmerkende ‘sociale’ identiteit te ontwikkelen.

Aanwezigheid op social media kanalen belangrijke factor in reputation building

Voor het onderzoek werden bijna 2.000 senior executives in vijftig landen van ’s werelds grootste bedrijven ondervraagd. De conclusies van dit onderzoek werden samengebracht in “Socialising Your Brand: A Brand’s Guide to Sociability”. Het rapport biedt inzicht in de ervaringen van marketing- en communicatiedirecteurs die steeds vaker een impact ondervinden van sociale media op hun bedrijf en merk. De aanwezigheid en activiteit van een merk via sociale media – de ‘sociability’ van een is tegenwoordig een onontbeerlijke factor om een sterke reputatie op te bouwen.

Bedrijfsleiders vinden vandaag dat de reputatie van hun merk voor 52% hierdoor bepaald wordt en dit zal in de komende drie jaar toenemen tot 63%. Ter vergelijking: bedrijfsleiders in de Benelux geloven dat de reputatie van hun merk iets minder afhangt van de activiteit en aanwezigheid op sociale media (53% nu en 56% binnen drie jaar). Een meerderheid van de ondervraagde managers (87%) geeft aan dat zij een sociale media strategie voor hun merk hebben, maar 84% van deze zelfde groep managers vindt dat hun inspanningen onvoldoende zijn.


Hoe wordt een merk een topmerk?

Het onderzoek toonde aan dat topmerken een dialoog aangaan met hun doelpubliek en specifieke content creëren die verder gaat dan enkel het verspreiden van nieuws of het organiseren van evenementen. Topmerken bouwen communities die een hechte band hebben met het merk. Merken en organisaties moeten oprecht interesse tonen en vooral goed luisteren naar wat hun ‘fans’ zeggen. Bovendien maken sociale media bij topmerken meer integraal deel uit van de ganse bedrijfsorganisatie, waardoor de ‘sociale’ identiteit ervan nog sterker tot uiting komt.


Sociale media integreren in alle departementen van de organisatiestructuur

Er is een opmerkelijk onderscheid tussen enerzijds de theoretische en anderzijds de praktische wijze om merken ‘socialer’ te maken. Brand managers maken vaak gretig gebruik van nieuwe technologieën en applicaties maar verliezen daarbij soms hun zakelijke doelstellingen uit het oog – een ‘sociaal’ programma moet altijd waarde creëren voor de fans van het merk. Om een echt sociaal merk te creëren dienen bedrijfsleiders de interne structuur van hun bedrijf aan te passen en sociale media te integreren in alle departementen binnen de organisatiestructuur. Enkel zo kan een hechtere band gecreëerd worden tussen het merk en het doelpubliek.


Een merk socialer maken: risico’s vs voordelen

Marketing- en communicatiedirecteurs van wereldwijde ondernemingen vinden dat de voordelen van sociale media dubbel opwegen tegen de risico’s. Zij zien vooral voordelen op vlak van klantengetrouwheid, merkherkenning, nieuwe klanten identificeren en verbeterde service aan klanten. Volgens Leslie Gaines-Ross (Chief Reputation Strategist, Weber Shandwick) executives moeten inzien dat in contact treden met hun doelgroepen, deelnemen en starten van dialogen alsook het stimuleren van feedback nu meer dan ooit van belang is, omdat het de merkreputatie beïnvloedt.

Schermafbeelding 2011-11-09 om 11.10.48 

Negen peilers om merken meer ‘social’ te maken

Weber Shandwick vergeleek wat ’topmerken’ doen om hun merk social te maken – en hoe zich dat verhoudt tot wat ‘gewone merken’ doen. Weber Shandwick identificeerde negen pijlers die helpen om een merk meer sociaal te maken:

1. Inhoud is van kapitaal belang

Wereldwijde topmerken onderscheiden zich door het creëren van originele content. 45% van deze merken creëert ‘inhoud’ speciaal voor sociale media.

2. Zet merken in beweging

Topmerken bieden 44% meer merk-gerelateerde mobiele content aan dan ‘gewone’ merken bijvoorbeeld “check-in” apps (43% meer dan reguliere merken), proximity marketing (41% meer) en gebruik van een eigen YouTube kanaal (40% meer).

3. Integreer merkpersoonlijkheid

Topmerken zijn bijna dubbel zo actief als gewone merken om een ‘persoonlijkheid’ te creëren en zijn consistent in het vertalen van deze merkidentiteit in sociale en traditionele media.

4. Geef sociale media een centrale plek in je organisatie

61% van de topmerken heeft een manager of strateeg die zich specifiek bezighoudt met sociale media, tegenover 41% bij reguliere merken. Volgens één van de onderzoeksrespondenten is het heel belangrijk om sociale media activiteiten centraal te beheren en te plannen.

5. Luister meer dan je praat

Topmerken passen hun boodschappen aan op de behoeften van hun doelgroepen en integreren de meningen en feedback van fans in hun verhalen. Dit gebeurt bijna twee keer zo vaak dan bij reguliere merken. Topmerken zijn dubbel zoveel bereid om een product of dienst aan te passen op aanbeveling van de ‘fans’.

6. Gebruik de juiste instrumenten om de effectiviteit van sociale media te meten

Topmerken beschouwen verhoogde conversies, afnemende belvolumes etc. als belangrijkste indicatoren om de effectiviteit van sociale media te meten.

7. Denk globaal

Topmerken hechten veel meer waarde aan een wereldwijd bereik van hun sociale media activiteiten dan reguliere merken. Een wereldwijd bereik draagt bij aan betere service en reputatie.

8. Zoek steun buiten de organisatie

Vergeleken met reguliere merken schakelen topmerken bijna twee keer zo vaak andere bedrijven in om hun sociale media prestaties te meten en te verbeteren.

9. Wees alert

Topmerken zijn steeds alert om hun reputatie te beschermen. Sinds de Wikileaks affaire zijn topmerken 85% alerter geworden.
 

Executive summary

Carl Vanormelingen

Carl is een online marketeer met focus op zoekmachine marketing bij het Belgische digital performance marketingbureau FairEtail. Van jongs af aan gepassioneerd door consumer technologie en sinds zijn eerste job bij Produpress (uitgever auto magazines) ook door de automobielindustrie. In zijn studententijd schreef hij geregeld voor BelgianCowboys, nu blogt hij sporadisch op DutchCowboys.nl

...

Verder lezen over Bedrijven

4 dingen om op te letten als je een zaaltje huurt

Een verjaardag, een babyshower, een huwelijk, een tijdelijke oefenzaal met je koor, een zakelijke bijeenkomst: er kunnen talloze redenen zijn om een zaaltje te huren. Het is vaak best een overweging, want het kost geld en er is veel mogelijk. Zo zorg je dat je er geen hoofdpijn van krijgt, maar vooral van profiteert. Dit zijn 4 dingen om op te letten als je een zaaltje huurt.

Lifestyle20.11.2024

4 dingen om op te letten als je een zaaltje huurt

Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering

Het kabinet heeft voor 2025 plannen voorgesteld om de regeldruk voor mkb-bedrijven te verlagen. Doel is dat ondernemers meer tijd hebben voor het ondernemerschap, innovatie en digitale ontwikkeling. Deze tijd is hard nodig voor de digitale ontwikkeling van ondernemers en hun bedrijven.

Technology18.11.2024

Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering

gebrek aan kennis en expertise
Mews is het snelst groeiende bedrijf van Nederland in 2024

Hun cloudtechnologie voor bedrijven in de hospitalitysector resulteerde in een ongekende groei voor Mews – en dit is nog maar het begin. Nadat het bedrijf begin 2024 de unicorn-status behaalde, is Mews nu uitgeroepen tot het snelst groeiende bedrijf van Nederland, zo blijkt uit onderzoek van Erasmus Centre for Entrepreneurship. 

Nieuws06.11.2024

Mews is het snelst groeiende bedrijf van Nederland in 2024

Winnaar van de Top 250 Golden Scaler Award
5 voordelen van een zakelijk postadres voor je bedrijf

Post is door e-mail iets minder belangrijk geworden voor privépersonen, maar voor bedrijven is het nog steeds belangrijk. Nu is dat al een reden om te kiezen voor een zakelijk postadres, maar er zijn meer voordelen die kleven aan zo’n adres.

DC Business11.10.2024

5 voordelen van een zakelijk postadres voor je bedrijf

Backbase opent wereldwijde hoofdkantoor in Amsterdam

Backbase, de ontwikkelaar van het Engagement Banking Platform, opende vandaag zijn wereldwijde hoofdkantoor aan de Oosterdoksstraat 114 in Amsterdam. Deze verhuizing is meer dan alleen een adreswijziging; het is een nieuwe stap voorwaarts in de missie van het bedrijf om bankieren opnieuw vorm te geven en de klant centraal te stellen.

DC Business07.10.2024

Backbase opent wereldwijde hoofdkantoor in Amsterdam

Pas op: Google pakt bedrijven met nepreviews op Google Maps

Logisch dat bedrijven die snel willen groeien naar bots of mensen stappen die nepreviews bieden, maar die kunnen daarmee beter stoppen.

Search26.09.2024

Pas op: Google pakt bedrijven met nepreviews op Google Maps

Flintfox lanceert snelle real-time pricing engine nu ook voor SAP-klanten

Flintfox, een specialist in intelligent prijs- en kortingsbeheer, heeft onlangs de lancering van Flintfox voor SAP aangekondigd. Deze nieuwe applicatie vereenvoudigt en versnelt complex prijsbeheer voor SAP-gebruikers met een snelle real-time pricing engine.

DC Business23.09.2024

Flintfox lanceert snelle real-time pricing engine nu ook voor SAP-klanten

5 dingen die altijd goed zijn in een kerstpakket

De zomervakantie loopt op zijn einde en dat betekent dat het werkleven weer begint. Voor sommige mensen betekent dit dat er haastig moet worden gekeken naar allerlei feestdagen die eraan komen: wat doen we met Sinterklaas, organiseren we een kerstontbijt, een nieuwjaarsborrel? En: wat doen we dit jaar in het kerstpakket? Met deze cadeaus zit je nooit verkeerd.

Lifestyle04.09.2024

5 dingen die altijd goed zijn in een kerstpakket

Verder lezen over Facebook

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Eerst bood hij zijn excuses aan, maar nu zegt Zuckerberg: sociale media hebben geen causaal verband met geestelijke problemen van tieners.

Social Media26.09.2024

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Geen zin om met al je fans te praten? Laat je AI-avatar het voor je doen. Meta introduceert het nu voor iedereen. Of althans, ook voor niet-influencers in de VS.

Social Media30.07.2024

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

De EU en de Digital Markets Act slaan weer toe: niet alleen Apple hangt een miljardenboete boven het hoofd: ook Meta.

Social Media01.07.2024

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

Krijgt Meta een miljardenboete?
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Instagram en Facebook gaan je foto's gebruiken om kunstmatige intelligentie te trainen. Zie je dat niet zitten, dan is er een uitweg.

Social Media28.05.2024

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

Verder lezen over Twitter

Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins

Deze week was het qua viral content vooral de rellen in Amsterdam wat de klok sloeg. Dat is echter niet het enige dat viral ging, kijk mee.

Social Media17.11.2024

Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins

Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X

Vind je het allemaal niet meer zo gezellig op social medium X? Dat kan. Het social medium is erg veranderd sinds het Twitter niet meer is.

Social Media13.11.2024

Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X

X laat mensen die je hebt geblokt toch je posts lezen

Er zijn veel veranderingen doorgevoerd sinds X geen Twitter meer is. De nieuwste verandering is dat mensen die je hebt geblokkeerd nu toch je posts kunnen lezen.

Social Media04.11.2024

X laat mensen die je hebt geblokt toch je posts lezen

Happy Halloween: de leukste posts en inhakers

Gelukkig waait Halloween steeds meer over naar ons land en doen we vooral graag mee qua decoraties, al zal het nooit zo hevig zijn als in de Verenigde Staten.

Social Media31.10.2024

Happy Halloween: de leukste posts en inhakers

Deze Week Viral: twee personages uit Sesamstraat gaan los van elkaar viral

Deze week zijn er weer veel toffe dingen viral gegaan, waarbij gek genoeg enkele Sesamstraat-personages de boventoon voeren.

Social Media27.10.2024

Deze Week Viral: twee personages uit Sesamstraat gaan los van elkaar viral

Elon Musk post mysterieuze gamesessie met vreemde audio

T150 klaar in 3:25. Te veel tijd gespendeerd aan het afmaken van minions in plaats van elites. Had potentie om onder de 3 minuten te eindigen.

Social Media26.10.2024

Elon Musk post mysterieuze gamesessie met vreemde audio

Probeer wraakporno maar eens offline te krijgen

Wraakporno richt de meeste schade aan in de eerste 48 uur. Dat is problematisch, want zo snel kun je het vaak niet offline laten halen.

Social Media09.10.2024

Probeer wraakporno maar eens offline te krijgen

Mensen die je blokkeert op X kunnen je posts gewoon zien

Elon Musk steekt niet onder stoelen of banken dat hij de blokkeerknop op X maar niks vindt: de eerste stap richting de exit is gezet.

Social Media24.09.2024

Mensen die je blokkeert op X kunnen je posts gewoon zien