Social Media01.11.2011

84% bedrijven voldoet niet aan social media standaarden voor topmerken


84-bedrijven-voldoet-niet-aan-social-med.jpg
84-bedrijven-voldoet-niet-aan-social-med.jpg

Alhoewel negen op de tien bedrijven een social media strategie hebben, moeten er nog wezenlijke verbeteringen worden doorgevoerd om merken te bouwen met een onderscheidende sociale identiteit. Dat blijkt uit onderzoek door Weber Shandwick en Forbes Insights onder 2.000 senior executives van ’s werelds grootste bedrijven in vijftig landen. 84% van de ondervraagde executives laat weten dat hun merk nog niet voldoet aan de social media standaarden voor wereldwijde topmerken. Tegelijkertijd verwachten de ondervraagden dat social media in toenemende mate gaan bijdragen aan de reputatie van hun merk, van 52% nu tot 65% over drie jaar.

Wat is ervoor nodig om een sociaal merk van wereldniveau te zijn? Interactie met de doelgroep en het creëren van originele content die de interactieve ervaring stimuleert zijn belangrijke factoren om een sociaal merk te worden, zo blijkt uit het onderzoek. Verder treden sociale merken groepen mensen tegemoet met dezelfde interesses en gaan ze betekenisvolle relaties aan op basis van deze gedeelde interesses. Sociale topmerken kunnen rekenen op de medewerking van de hele organisatie om het sociale karakter van het merk te integreren in alle communicatiekanalen, en managers moeten bereid zijn de risico’s te accepteren die gepaard gaan met de voordelen die social media kunnen opleveren.

Ondanks het feit dat er ook risico’s mee gemoeid zijn, is het voor merken geen optie meer om achter te blijven op het vlak van social branding. Executives moeten inzien dat het binden met doelgroepen, het faciliteren van conversaties en het stimuleren van feedback nu meer dan ooit de merkreputatie beïnvloeden“, zegt Leslie Gaines-Ross, Chief Reputation Strategist van Weber Shandwick. Om bedrijven op weg te helpen, hanteert Weber Shandwick negen pijlers om merken sociaal te maken. De pijlers zijn gebaseerd op het onderzoek:

1. Content is key: onderscheidt je door het creëren van originele content. 45 procent van de topmerken creëert content speciaal voor social media doeleinden, ten opzichte van 28 procent van alle reguliere wereldwijde merken.

2. Richten op Social Media: Wereldwijde topmerken gebruiken hun arsenaal van social media tools op een slimme manier. Dit doen ze o.a. door 44 procent meer merkgerelateerde mobile content aan te bieden dan reguliere merken. Ook maken topmerken meer gebruik van “check-in” apps, proximity marketing en een eigen YouTube kanaal.

3. Integreer persoonlijkheid: Wereldwijde topmerken integreren de persoonlijkheid van hun merk op een veel efficiëntere en consistentere manier in hun communicatie uitingen.

4. Geef social een centrale plek in je organisatie: 61 procent van wereldwijde topmerken heeft een social media manager of strateeg aangesteld, vs. 41 procent bij reguliere merken.

5. Luister meer dan je praat: Wereldwijde topmerken passen hun boodschappen aan de behoeften van hun doelgroepen en integreren de meningen en feedback van fans in hun verhalen. Dit gebeurt bijna twee keer zo vaak dan bij reguliere merken.

6. Gebruik de juiste metriek bij het meten van social media effectiviteit: De wereldwijde topmerken beschouwen het aantal contributors als één van de belangrijkste metrieken bij het meten van social media effectiviteit. Social contributors staan op #1 bij de topmerken, terwijl reguliere merken dit op de zesde plaats hebben staan.

7. Denk vanuit een wereldwijd perspectief: Topmerken hechten veel meer waarde aan wereldwijd bereik van hun social media activiteiten dan executives bij reguliere merken. Wereldwijd bereik draagt immers bij aan betere service en corporate reputatie.

8. Betrek ondersteuning van buitenaf: Vergeleken met reguliere merken schakelen wereldwijde topmerken bijna twee keer zo vaak andere bedrijven in om hun social prestaties te meten.

9. Wees alert, bescherm je reputatie: Om hun merken en reputatie te beschermen zijn wereldwijde topmerken altijd alert op wat er gebeurt. Vooral sinds de Wikileaks affaire zijn topmerken 85 procent alerter geworden.

...

Verder lezen over Bedrijven

4 dingen om op te letten als je een zaaltje huurt

Een verjaardag, een babyshower, een huwelijk, een tijdelijke oefenzaal met je koor, een zakelijke bijeenkomst: er kunnen talloze redenen zijn om een zaaltje te huren. Het is vaak best een overweging, want het kost geld en er is veel mogelijk. Zo zorg je dat je er geen hoofdpijn van krijgt, maar vooral van profiteert. Dit zijn 4 dingen om op te letten als je een zaaltje huurt.

Lifestyle20.11.2024

4 dingen om op te letten als je een zaaltje huurt

Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering

Het kabinet heeft voor 2025 plannen voorgesteld om de regeldruk voor mkb-bedrijven te verlagen. Doel is dat ondernemers meer tijd hebben voor het ondernemerschap, innovatie en digitale ontwikkeling. Deze tijd is hard nodig voor de digitale ontwikkeling van ondernemers en hun bedrijven.

Technology18.11.2024

Onderzoek: Mkb heeft behoefte aan ondersteuning bij digitalisering

gebrek aan kennis en expertise
Mews is het snelst groeiende bedrijf van Nederland in 2024

Hun cloudtechnologie voor bedrijven in de hospitalitysector resulteerde in een ongekende groei voor Mews – en dit is nog maar het begin. Nadat het bedrijf begin 2024 de unicorn-status behaalde, is Mews nu uitgeroepen tot het snelst groeiende bedrijf van Nederland, zo blijkt uit onderzoek van Erasmus Centre for Entrepreneurship. 

Nieuws06.11.2024

Mews is het snelst groeiende bedrijf van Nederland in 2024

Winnaar van de Top 250 Golden Scaler Award
5 voordelen van een zakelijk postadres voor je bedrijf

Post is door e-mail iets minder belangrijk geworden voor privépersonen, maar voor bedrijven is het nog steeds belangrijk. Nu is dat al een reden om te kiezen voor een zakelijk postadres, maar er zijn meer voordelen die kleven aan zo’n adres.

DC Business11.10.2024

5 voordelen van een zakelijk postadres voor je bedrijf

Backbase opent wereldwijde hoofdkantoor in Amsterdam

Backbase, de ontwikkelaar van het Engagement Banking Platform, opende vandaag zijn wereldwijde hoofdkantoor aan de Oosterdoksstraat 114 in Amsterdam. Deze verhuizing is meer dan alleen een adreswijziging; het is een nieuwe stap voorwaarts in de missie van het bedrijf om bankieren opnieuw vorm te geven en de klant centraal te stellen.

DC Business07.10.2024

Backbase opent wereldwijde hoofdkantoor in Amsterdam

Pas op: Google pakt bedrijven met nepreviews op Google Maps

Logisch dat bedrijven die snel willen groeien naar bots of mensen stappen die nepreviews bieden, maar die kunnen daarmee beter stoppen.

Search26.09.2024

Pas op: Google pakt bedrijven met nepreviews op Google Maps

Flintfox lanceert snelle real-time pricing engine nu ook voor SAP-klanten

Flintfox, een specialist in intelligent prijs- en kortingsbeheer, heeft onlangs de lancering van Flintfox voor SAP aangekondigd. Deze nieuwe applicatie vereenvoudigt en versnelt complex prijsbeheer voor SAP-gebruikers met een snelle real-time pricing engine.

DC Business23.09.2024

Flintfox lanceert snelle real-time pricing engine nu ook voor SAP-klanten

5 dingen die altijd goed zijn in een kerstpakket

De zomervakantie loopt op zijn einde en dat betekent dat het werkleven weer begint. Voor sommige mensen betekent dit dat er haastig moet worden gekeken naar allerlei feestdagen die eraan komen: wat doen we met Sinterklaas, organiseren we een kerstontbijt, een nieuwjaarsborrel? En: wat doen we dit jaar in het kerstpakket? Met deze cadeaus zit je nooit verkeerd.

Lifestyle04.09.2024

5 dingen die altijd goed zijn in een kerstpakket

Verder lezen over Merken

Decathlon kijkt terug op succesvolle editie Premier Padel Rotterdam

Decathlon en Premier Padel Rotterdam zijn onlangs een samenwerking overeengekomen die het sportmerk 3 jaar lang als naamgever zal verbinden aan het grootste padeltoernooi op de Nederlandse kalender. De eerste editie van Decathlon Premier Padel Rotterdam heeft plaatsgevonden van 9 tot en met 15 september 2024 in Rotterdam Ahoy. En men kan terugkijken op een succesvolle eerste editie.

Events03.10.2024

Decathlon kijkt terug op succesvolle editie Premier Padel Rotterdam

Wie sprint naar de finish? De strijd tussen ‘TOUR DE FRANCE’ en ‘TOUR DE X’

Deze zomer staat in het teken van verschillende sportevenementen zoals het EK, de Olympische Spelen en de Tour de France. Naast dat het ons als samenleving druk bezighoudt, houdt de Tour de France in het bijzonder ook het merkenrecht bezig. De organisatie heeft namelijk oppositie ingesteld tegen de merkregistratie ‘TOUR DE X’ op grond van haar eigen merk ‘TOUR DE FRANCE’. Hoe het EU Gerecht (hierna: het Gerecht) hierover oordeelde, lees je in deze blog.

Online22.07.2024

Wie sprint naar de finish? De strijd tussen ‘TOUR DE FRANCE’ en ‘TOUR DE X’

1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen

Het is weer bijna 1 april, de dag om leuke grappen en grollen uit te halen. Wist je dat de oudst bekende 1 april grap voor het eerst werd vermeld in een Franse bron in het jaar 1508. In Engelstalige landen viert men Apri...

Nieuws01.04.2024

1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen

Bij House of Treats staat de samenwerking met de doelgroep centraal

House of Treats is het eerste bureau dat marktonderzoek onder early adopters inzet als marketingtool en biedt merken toegang tot een zorgvuldig gecureerde global community van early adopters. Het bureau is in 2018 opgeri...

Marketing14.03.2024

Bij House of Treats staat de samenwerking met de doelgroep centraal

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
​Je ziet ze vaak boven een broek uit: dit is Muchachomalo

Misschien heb je ze zelf, zijn ze ooit cadeau gedaan of kennen ze alleen van anderen. Muchachomalo, het is een bekend merk voor boxers, maar weet je ook waar het voor staat? Dit is wat je moet weten over dit oer-Nederlan...

Lifestyle16.10.2023

​Je ziet ze vaak boven een broek uit: dit is Muchachomalo

Bol blijft sterkste retailmerk, Hema keldert en Jumbo verliest ook

Al sinds 2015 is Bol punt com het strekste retailmerk van Nederland. Dat is althans volgens de 40 factoren waarop in totaal 100 retailmerken door 15.000 respondenten beoordeeld worden. Die 40 factoren bestaan uit merkkra...

Marketing28.04.2023

Bol blijft sterkste retailmerk, Hema keldert en Jumbo verliest ook

Feestende bouwvakkers in Qatar deden Jumbo geen goed
1 april 2023: een overzicht van de leukste inhakers en grappen

Vandaag is het weer 1 april, de dag om leuke grappen en grollen uit te halen. Wist je dat de oudst bekende 1 april grap voor het eerst werd vermeld in een Franse bron in het jaar 1508. In Engelstalige landen viert men A...

Online01.04.2023

1 april 2023: een overzicht van de leukste inhakers en grappen