Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Voor het eerst in tien jaar komt Heinz in de VS met een nieuwe ketchup: Heinz Tomato Ketchup gemengd met Balsamico Azijn. Ketchup met Balsamico… Ik ken mensen die dit als grootste belediging van de Balsamico beschouwen, maar het neemt niet weg dat het een uiterst slimme productinnovatie lijkt, met ongetwijfeld zeer interessante marges.
Op 14 november vindt de grote introductie plaats in de VS. Maar die introductie is ‘just for friends’. De ketchup zal namelijk in eerste instantie alleen via Facebook verkrijgbaar zijn. Dat je een introductie alleen communiceert via Facebook is één ding, maar dat je de hele verkrijgbaarheid – van een ‘fast moving consumer good’ zoals ketchup – ook alleen via Facebook doet is wél heel bijzonder.
Het bedrijf experimenteerde al met een dergelijke Facebook-introductie in de UK, in maart dit jaar, en blijkbaar is dat goed genoeg bevallen om nu ook de grote thuismarkt op die manier te veroveren.
Een goeie zet, lijkt me. Het creëert allereerst een buzz op Facebook, maar het zorgt er ook voor dat de fans ook daadwerkelijk beloond worden voor hun klantentrouw. Toevallig heb ik in de afgelopen weken de nodige verhalen gelezen over hoe moeilijk bedrijven het blijken te vinden verder te komen dan het verzamelen van ‘Likes’, nou, dit lijkt me een uitstekende manier om ermee om te gaan. En in dit geval zal het overigens ook uitstekend bijdragen aan het verkrijgen van die zo fel begeerde extra ‘Likes’, maar dat lijkt bijzaak.
Het is leuk om te zien dat bedrijven die gezien kunnen worden als zuivere offline merken, toch zo sterk kunnen inzetten op social media. (nou ja, leuk voor social media, maar minder leuk voor de retailsector, die het toch al zo lastig heeft.)
Heinz doet het overigens al buitengewoon goed op Facebook – het merk heeft meer dan 800.000 fans en is actief in gesprek met deze volgers. En dat het vertrouwen in de kracht van online en word-of-mouth erg groot lijkt mag blijken uit het feit dat Heinz heeft aangegeven vooralsnog niet extra te willen gaan adverteren voor dit product. Of de Ketchup ook naar Nederland verstuurd gaat worden is me overigens nog niet duidelijk.
Verder lezen over Facebook
Social Media26.09.2024
Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’
Social Media30.07.2024
Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken
Online25.07.2024
Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts
Social Media22.07.2024
Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Social Media28.05.2024
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen
Nieuws15.05.2024
Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!
Social Media22.02.2024