Social Media28.10.2011

Nieuwe Heinz Ketchup: Facebook only


nieuwe-heinz-ketchup-facebook-only.jpg
nieuwe-heinz-ketchup-facebook-only.jpg

Voor het eerst in tien jaar komt Heinz in de VS met een nieuwe ketchup: Heinz Tomato Ketchup gemengd met Balsamico Azijn. Ketchup met Balsamico… Ik ken mensen die dit als grootste belediging van de Balsamico beschouwen, maar het neemt niet weg dat het een uiterst slimme productinnovatie lijkt, met ongetwijfeld zeer interessante marges.

Op 14 november vindt de grote introductie plaats in de VS. Maar die introductie is ‘just for friends’. De ketchup zal namelijk in eerste instantie alleen via Facebook verkrijgbaar zijn. Dat je een introductie alleen communiceert via Facebook is één ding, maar dat je de hele verkrijgbaarheid – van een ‘fast moving consumer good’ zoals ketchup – ook alleen via Facebook doet is wél heel bijzonder.

Het bedrijf experimenteerde al met een dergelijke Facebook-introductie in de UK, in maart dit jaar, en blijkbaar is dat goed genoeg bevallen om nu ook de grote thuismarkt op die manier te veroveren.

Een goeie zet, lijkt me. Het creëert allereerst een buzz op Facebook, maar het zorgt er ook voor dat de fans ook daadwerkelijk beloond worden voor hun klantentrouw. Toevallig heb ik in de afgelopen weken de nodige verhalen gelezen over hoe moeilijk bedrijven het blijken te vinden verder te komen dan het verzamelen van ‘Likes’, nou, dit lijkt me een uitstekende manier om ermee om te gaan. En in dit geval zal het overigens ook uitstekend bijdragen aan het verkrijgen van die zo fel begeerde extra ‘Likes’, maar dat lijkt bijzaak.

Het is leuk om te zien dat bedrijven die gezien kunnen worden als zuivere offline merken, toch zo sterk kunnen inzetten op social media. (nou ja, leuk voor social media, maar minder leuk voor de retailsector, die het toch al zo lastig heeft.)

Heinz doet het overigens al buitengewoon goed op Facebook – het merk heeft meer dan 800.000 fans en is actief in gesprek met deze volgers. En dat het vertrouwen in de kracht van online en word-of-mouth erg groot lijkt mag blijken uit het feit dat Heinz heeft aangegeven vooralsnog niet extra te willen gaan adverteren voor dit product. Of de Ketchup ook naar Nederland verstuurd gaat worden is me overigens nog niet duidelijk.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over Facebook

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Eerst bood hij zijn excuses aan, maar nu zegt Zuckerberg: sociale media hebben geen causaal verband met geestelijke problemen van tieners.

Social Media26.09.2024

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Geen zin om met al je fans te praten? Laat je AI-avatar het voor je doen. Meta introduceert het nu voor iedereen. Of althans, ook voor niet-influencers in de VS.

Social Media30.07.2024

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

De EU en de Digital Markets Act slaan weer toe: niet alleen Apple hangt een miljardenboete boven het hoofd: ook Meta.

Social Media01.07.2024

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

Krijgt Meta een miljardenboete?
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Instagram en Facebook gaan je foto's gebruiken om kunstmatige intelligentie te trainen. Zie je dat niet zitten, dan is er een uitweg.

Social Media28.05.2024

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads