27.10.2011
Social Media

Facebook tegenhanger ‘Unthink’ live in private beta

By: Johan Voets

BlogSocial Media

Met veel gegrom en ontblote tanden heeft het nieuwe sociale netwerk Unthink gisteren zijn deuren geopend voor klein publiek. Het zelfbenoemde “Anti-Facebook” biedt vanaf nu de mogelijkheid aan om al in vroeg stadium toegang te krijgen tot de site in een zogenaamde beta-fase. Unthink belooft een verbetere sociale ervaring en vooral: heel veel controle over je eigen content op het netwerk.

facebook-tegenhanger-unthink-live-in-pri.jpg
facebook-tegenhanger-unthink-live-in-pri.jpg

Unthink is een Amerikaanse onderneming die ondertussen kan rekenen op een behoorlijke investering van grote partijen. Oprichter en CEO Natasha Dedis kwam op het idee voor een nieuw sociaal netwerk toen haar zoontje zich wilde opgeven voor Facebook, maar stuk liep op de zogenaamde “terms of service”.

Dedis weigerde om haar zoon toegang te geven tot het netwerk omdat deze overeenkomst ten alle tijden – zonder overleg – zou kunnen worden aangepast. Tot grote onvrede van het joch: “He was really stressed about it, like he didn’t have a choice – he had to be on Facebook.” 

unthink-profile.jpg
unthink-profile.jpg

Unthink is natuurlijk niet het eerste initiatief dat ontstaat uit onvrede over Facebook’s Terms of Service of Privacy issues. Iets meer dan een jaar geleden mocht Diaspora, een “open source social netwerk”, zich rijk rekenen met veelal positieve aandacht. Ondanks hun verwoedde anti-Facebook en pro-openheid strijd, wacht Diaspora echter nog steeds op een echte doorbraak bij een breed publiek.

Overigens laat Unthink niets aan de onduidelijkheid over: wie denkt dat het vizier alleen op Facebook gericht staat, vergist zich. Want ondanks dat de marketingpijlen anders gericht staan, wil Unthink er ook voor gaan zorgen dat Twitter, Groupon en LinkedIn hun biezen kunnen pakken. 

Aan ambitie dus absoluut geen gebrek en er is absoluut een doelgroep voor het type sociaal netwerken dat Unthink gaat bieden. Het is echter zeer de vraag of Unthink een klap kan uitdelen aan Twitter, Groupon of Linked, laat staan dat men zich bij Facebook al zorgen maakt na vandaag.

(screenshots via Techcrunch)

Share this post