Social Media19.10.2011

Facebook polls: een boost voor je Facebookpagina?


Facebook biedt steeds meer mogelijkheden om interactie en betrokkenheid te stimuleren tussen gebruikers. Facebook laat je links, foto’s, polls en video’s plaatsen. Maar waarmee creëer je nu de meeste interactie en hoe werkt dat dan? Ik besloot om onderzoek uit te gaan en de mogelijkheden eens uit te proberen. Te beginnen bij de Facebook poll.

Ik heb daarom voor onze askalo facebookpagina een poll opgezet. Het begon met een paar stemmen, maar groeide al snel uit tot een ware hype. Binnen een paar dagen hebben nu bijna 50.000 Facebookgebruikers antwoord gegeven op mijn vraag ‘Wat vind jij de leukste stad van Nederland?‘. Goed voor de Facebookpagina zou je zeggen. Maar is dat ook echt zo?

facebook-polls-een-boost-voor-je-faceboo.jpg
facebook-polls-een-boost-voor-je-faceboo.jpg

Het resultaat van een antwoord geven op de Facebook poll is een berichtje in je newsfeed. Je vrienden kunnen vervolgens op de link klikken en ook stemmen op hun favoriete stad in Nederland. Bij een klik op de link kom je echter niet op de Facebookpagina van de afzender terecht, maar verschijnt er een pop-up met de poll. De afzender, in dit geval askalo_nederlands, is te zien, maar naast het delen en het volgen van de poll, is er ten aanzien van de afzender geen directe ‘call to action‘. Een goede poll leidt dus niet direct tot meer ‘likes‘ op je Facebookpagina.

Als beheerder van de Facebookpagina heb je een overzicht van de mensen die gestemd hebben en hebben aangegeven de poll te willen volgen. Echter, het enige wat je kunt doen met deze Facebookgebruikers, is vrienden met ze worden met je persoonlijke profiel. Je kunt ze geen bericht sturen of wijzen op je Facebookpagina.

Wat kan ik dan wel met die 50.000 Facebookgebruikers die mijn poll hebben ingevuld? Eigenlijk niet zo veel. Ik hoop maar dat ze hebben gezien dat de vraag afkomstig is van askalo en dat ik op die manier nog een beetje naamsbekendheid heb gecreëerd. En ik heb volgens Facebook 13.968 mensen die “praten over mijn Facebookpagina”. Je zou echter denken dat mensen die over mijn pagina praten ook wel mijn pagina zouden “liken”. Niet dus, ik heb maar 10 nieuwe ‘likes’ gekregen sinds vorige week.

Een Facebook poll is dus een leuke manier om veel mensen een vraag te laten beantwoorden. Facebook geeft me echter niet de mogelijkheid om mijn 50.000 antwoordgevers te verleiden mijn pagina leuk te vinden. Een poll plaatsen op Facebook schijnt dus niet het juiste middel te zijn om betrokkenheid te creëeren.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over Facebook

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Eerst bood hij zijn excuses aan, maar nu zegt Zuckerberg: sociale media hebben geen causaal verband met geestelijke problemen van tieners.

Social Media26.09.2024

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Geen zin om met al je fans te praten? Laat je AI-avatar het voor je doen. Meta introduceert het nu voor iedereen. Of althans, ook voor niet-influencers in de VS.

Social Media30.07.2024

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

De EU en de Digital Markets Act slaan weer toe: niet alleen Apple hangt een miljardenboete boven het hoofd: ook Meta.

Social Media01.07.2024

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

Krijgt Meta een miljardenboete?
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Instagram en Facebook gaan je foto's gebruiken om kunstmatige intelligentie te trainen. Zie je dat niet zitten, dan is er een uitweg.

Social Media28.05.2024

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads