Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Facebook biedt steeds meer mogelijkheden om interactie en betrokkenheid te stimuleren tussen gebruikers. Facebook laat je links, foto’s, polls en video’s plaatsen. Maar waarmee creëer je nu de meeste interactie en hoe werkt dat dan? Ik besloot om onderzoek uit te gaan en de mogelijkheden eens uit te proberen. Te beginnen bij de Facebook poll.
Ik heb daarom voor onze askalo facebookpagina een poll opgezet. Het begon met een paar stemmen, maar groeide al snel uit tot een ware hype. Binnen een paar dagen hebben nu bijna 50.000 Facebookgebruikers antwoord gegeven op mijn vraag ‘Wat vind jij de leukste stad van Nederland?‘. Goed voor de Facebookpagina zou je zeggen. Maar is dat ook echt zo?
Het resultaat van een antwoord geven op de Facebook poll is een berichtje in je newsfeed. Je vrienden kunnen vervolgens op de link klikken en ook stemmen op hun favoriete stad in Nederland. Bij een klik op de link kom je echter niet op de Facebookpagina van de afzender terecht, maar verschijnt er een pop-up met de poll. De afzender, in dit geval askalo_nederlands, is te zien, maar naast het delen en het volgen van de poll, is er ten aanzien van de afzender geen directe ‘call to action‘. Een goede poll leidt dus niet direct tot meer ‘likes‘ op je Facebookpagina.
Als beheerder van de Facebookpagina heb je een overzicht van de mensen die gestemd hebben en hebben aangegeven de poll te willen volgen. Echter, het enige wat je kunt doen met deze Facebookgebruikers, is vrienden met ze worden met je persoonlijke profiel. Je kunt ze geen bericht sturen of wijzen op je Facebookpagina.
Wat kan ik dan wel met die 50.000 Facebookgebruikers die mijn poll hebben ingevuld? Eigenlijk niet zo veel. Ik hoop maar dat ze hebben gezien dat de vraag afkomstig is van askalo en dat ik op die manier nog een beetje naamsbekendheid heb gecreëerd. En ik heb volgens Facebook 13.968 mensen die “praten over mijn Facebookpagina”. Je zou echter denken dat mensen die over mijn pagina praten ook wel mijn pagina zouden “liken”. Niet dus, ik heb maar 10 nieuwe ‘likes’ gekregen sinds vorige week.
Een Facebook poll is dus een leuke manier om veel mensen een vraag te laten beantwoorden. Facebook geeft me echter niet de mogelijkheid om mijn 50.000 antwoordgevers te verleiden mijn pagina leuk te vinden. Een poll plaatsen op Facebook schijnt dus niet het juiste middel te zijn om betrokkenheid te creëeren.
Verder lezen over Facebook
Social Media26.09.2024
Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’
Social Media30.07.2024
Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken
Online25.07.2024
Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts
Social Media22.07.2024
Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Social Media28.05.2024
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen
Nieuws15.05.2024
Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!
Social Media22.02.2024