Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Er is de afgelopen weken al aardig wat geschreven over de veranderingen op Facebook, de timeline en de rol van FB Apps. We weten dat ‘post interaction’ een belangrijke factor is in het Facebook Edge algorithme dat in feite de zichtbaarheid van een bericht bepaalt. Voor exploitanten van een commerciële Facebook Page is de interactie met volgers cruciaal. Het is dus van belang om vooral berichten te posten als er zoveel mogelijk volgers online zijn. Daarnaast zetten merken steeds vaker Facebook en Twitter Apps in om de conversatie op gang te brengen. Voor het activeren van deze Apps heeft het merk wel toestemming nodig van de gebruiker. Maar in hun poging het ‘engagement’ te verhogen streven merken hierbij vaak hun doel voorbij: “HEMA breien mag namens mij statusberichten, notities, foto’s en video’s plaatsen” of “Authorize tweetalicious.com to Update your Profile, Post Tweets for you, Acces your direct messages”.
Bij winkelbedrijven is het krijgen van exclusieve voordelen, koopjes of de kans op het winnen van een prijs de belangrijkste reden voor consumenten om een merk te volgen. Is het daarvoor nodig om namens mij statusberichten of notities op Facebook plaatsen of mijn Twitter DM’s te lezen? Natuurlijk is het niet in het belang van een merk om hier misbruik van te maken, maar de klant neemt dat niet zomaar aan. Mijn bedrijf (tND Retail) heeft het afgelopen jaar talloze acties van verschillende grootwinkelbedrijven op Facebook met elkaar vergeleken. Hieruit komt duidelijk naar voren acties die gebruik maken van een App die meer dan de minimaal noodzakelijke ‘Toegang tot mijn algemene gegevens’ vragen, veel minder effectief zijn. Meestal is er een piek in de participatie direct na de start van de actie maar het gewenste virale effect blijft uit.
Deze terughoudendheid van de consument is van belang voor wijze waarop merken omgaan met de verandering van Facebook. Het is nog niet helemaal duidelijk hoe Facebook Pages eruit gaan zien. De layout is nog niet veranderd en op dit moment verschijnen de updates van Pages bij gebruikers in de nieuwsfeed én in de nieuwe ticker rechts in het scherm. Facebook wil juist dat merken met een Page de interactie via Facebook Apps gaat stimuleren. En dat is niet zonder reden: als je pagina minder zichtbaar is door minder interactie zal je dus een andere manier moeten bedenken om bij je doelgroep in beeld te komen. Grote organisaties beschikken vaak over meerdere media (website, folder, filialen, advertenties etc) om de klant te verleiden. Maar als deze media onvoldoende traffic hebben zal je je Page of App via Facebook onder de aandacht moet brengen. En dan kom je al snel terecht bij de effectieve maar betaalde Facebook Targetted adds. Marketeers doen er goed aan om bij de specificaties van een nieuwe App duidelijk mee te geven welke gegevens echt noodzakelijk zijn voor een actie of lange termijn engagement. Ga daarbij niet te snel af op de ontwikkelaar die graag alle opties aanvinkt onder het motto: “je weet nooit waar het goed voor is”. Het is namelijk niet goed voor je response om nog maar te zwijgen je imago.
Verder lezen over Facebook
Social Media26.09.2024
Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’
Social Media30.07.2024
Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken
Online25.07.2024
Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts
Social Media22.07.2024
Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Social Media28.05.2024
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen
Nieuws15.05.2024
Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Verder lezen over Retail
Online23.09.2024
Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat
Marketing06.05.2024
Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing
maar de website kan vaak beterDC Business22.02.2024
Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar
Lifestyle18.02.2024
Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?
Marketing01.02.2024
Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers
Online19.01.2024
Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers
Marketing14.12.2023
ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam
aan Kalverstraat/RokinDC Business13.12.2023
Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar
Verder lezen over Twitter
Social Media04.11.2024
X laat mensen die je hebt geblokt toch je posts lezen
Social Media31.10.2024
Happy Halloween: de leukste posts en inhakers
Social Media27.10.2024
Deze Week Viral: twee personages uit Sesamstraat gaan los van elkaar viral
Social Media26.10.2024
Elon Musk post mysterieuze gamesessie met vreemde audio
Social Media09.10.2024
Probeer wraakporno maar eens offline te krijgen
Social Media24.09.2024
Mensen die je blokkeert op X kunnen je posts gewoon zien
Social Media04.09.2024
Social medium X komt naar je televisie
Social Media27.08.2024