06.10.2011
Social Media

Advertentie inkomsten van sociale netwerken lopen binnen 2 jaar op tot $10 miljard

By: Redactie Dutchcowboys

BlogSocial Media
advertentie-inkomsten-van-sociale-netwer.jpg
advertentie-inkomsten-van-sociale-netwer.jpg

De wereldwijde reclame-inkomsten uit sociale netwerken zullen dit jaar zo’n 5,5 miljard dollar bedragen. Daarvan zal 2,74 miljard dollar gerealiseerd worden op de Amerikaanse markt. Zo blijkt uit een rapport van eMarketer. Over 2 jaar zal de omzet wereldwijd zo’n 10 miljard dollar bedragen, waarvan 4,81 miljard dollar toegeschreven kan worden aan Amerikaanse sociale netwerken.

De reclame-inkomsten van de sociale netwerken in de VS kennen een dubbelcijferige groei, maar de grootste toename wordt buiten de Amerikaanse markt gerealiseerd,” aldus eMarketer aan. Het grootste gedeelte van de inkomsten uit reclame gaat, zowel in de Verenigde Staten als op de internationale markt, naar Facebook. De inkomsten van Twitter en andere sociale netwerken zullen gevoelig lager blijven.

De reclame-inkomsten van de sociale netwerksector zullen volgens de berekeningen van eMarketer dit jaar met 55,6% groeien, maar dat tempo zou volgend jaar afzwakken tot 45% en over 2 jaar tot 25,2%.

Ook blijven sociale netwerken hun aandeel in de totale online reclamemarkt uitbreiden. Dit jaar hebben de sociale netwerken een aandeel van 6,9% in de totale online reclame-bestedingen. Over 2 jaar is dat echter verder gestegen tot 9,4%. In de VS stijgt dat aandeel van 8,8% naar 11,7%.

In het rapport wordt opgemerkt dat LinkedIn dit jaar met 140,8 miljoen dollar ongeveer 3% procent van de wereldwijde reclame-inkomsten zal vertegenwoordigen. De professionele sociale netwerksite heeft zijn reclame-inkomsten op twee jaar tijd meer dan verdrievoudigd, maar de groei is volgens eMarketer aan het vertragen. Via

Share this post