Ondanks de 750 miljoen gebruikers is Facebook al op de terugweg en wacht het sociale netwerk eenzelfde lot als Yahoo!, zo schrijft Datamation. Hoewel het nog veel gebruikers wint, heeft zich in de meest invloedrijke landen een daling ingezet; dezelfde landen waar het netwerk succesvol is geworden. Volgens de meest recente gegevens voor de maand mei 2011 zouden al 5 miljoen Amerikanen, 1,5 miljoen Canadezen en honderdduizenden Britten, Noren en Russen hebben afgehaakt.
Volgens Datamotion zal Facebook niet verdwijnen en zal het verkeer en geld blijven genereren en is het netwerk een lang leven beschoren. Net als Yahoo! trouwens, ooit het meest hippe bedrijf van Silicon Valley al is er vandaag amper iemand die zich die tijden kan herinneren. Toen kwam Google op het toneel en werd “de parel van Silicon Valley een duistere dienst; een machine die bedrijven opkocht om ze te sluiten. Yahoo! heeft visie, noch doel en is overbodig geworden. Yahoo! zwalkt rond als een zombie, in leven gehouden door een vlam uit het verleden.”
En zo zal het ook Facebook vergaan, want de nieuwe strategie bestaat enkel uit het kopiëren van al het nieuwe dat Google+ brengt: zo integreerde Facebook Skype een week nadat Google+ ‘hangouts’ lanceerde, een belsysteem dat goedkoper is dan Skype. Ook daarna volgden nog meer wanhopige pogingen om Google+ te imiteren, zoals met een functionaliteit die toelaat vrienden te differentiëren door ze onder te brengen in verschillende categorieën.
Twee voorbeelden die aangeven hoezeer Mark Zuckerberg en zijn vrienden de markt afschuimen op zoek naar interessante technologieën om daar de meest interessante van te kopen en in Facebook te integreren. Maar de meeste pogingen faalden. ‘Remember Facebook Messages, Facebook Places and Deals?, vraagt Mike Elgan zich af. ‘Wel, ik ook niet.‘ Via