Social Media14.09.2011

Gebruikers sociale netwerken delen relatief weinig merkinfo


gebruikers-sociale-netwerken-delen-relat.jpg
gebruikers-sociale-netwerken-delen-relat.jpg

Op Facebook hebben consumenten meer interactie met merken dan op andere sociale netwerken, maar toch blijft communicatie daarover relatief beperkt. Zo blijkt uit een onderzoek Constant Contact uitgevoerd door Chadwick Martin Bailey. De onderzoekers merken op dat de meeste consumenten op Facebook maximaal met tien bedrijven in communicatie treden. Er blijkt echter vooral dat de gebruikers die commerciële informatie zelden met elkaar delen. “Er zijn veel redenen om een merk op Facebook te ondersteunen,” voeren de onderzoekers aan.

De meerderheid volgt merken op het sociale netwerk echter vooral omdat ze al klant zijn (58%) of omdat ze informatie willen over promoties en kortingen die worden geboden (57%). Slechts weinig gebruikers worden zomaar fan van een merk dat ze op het sociale netwerk tegenkomen. Een overgrote meerderheid van 78% volgt minder dan tien merken op Facebook.

Eens een gebruiker een fan wordt van een merk, blijft de interactie volgens de onderzoekers relatief passief. Een meerderheid van 77% doet weinig meer dan de updates en berichten van het bedrijf lezen. Slechts 17% neemt de moeite om merkinformatie met andere gebruikers uit hun vriendennetwerk te delen. Bovendien publiceert slechts 13% nieuws over merken in zijn eigen berichten.

Merken moeten niet alleen een fangroep opbouwen, maar ervoor zorgen dat er ook een daadwerkelijk engagement wordt gecreëerd,” benadrukt Mark Schmulen, general manager social media bij Constant Contact. “Merken moeten content publiceren die tot een sterkere relatie met de gebruiker leidt en die fans aanzet om de aangeboden content met hun vrienden te delen. Het is immers de mogelijkheid om gemakkelijk content te delen over een breed netwerk die van Facebook een krachtig instrument maakt.

Uit het onderzoek blijkt verder nog dat 56% van de respondenten aangeeft meer geneigd te zijn om een merk aan een vriend aan te bevelen nadat ze zelf fan zijn geworden. Ook zegt 51% meer geneigd te zijn om een product van een merk te kopen nadat ze fan zijn geworden. Daarnaast wordt opgemerkt dat 76% van de gebruikers nooit de formele band met het merk verbreekt. Via

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.

...

Verder lezen over Merken

Decathlon kijkt terug op succesvolle editie Premier Padel Rotterdam

Decathlon en Premier Padel Rotterdam zijn onlangs een samenwerking overeengekomen die het sportmerk 3 jaar lang als naamgever zal verbinden aan het grootste padeltoernooi op de Nederlandse kalender. De eerste editie van Decathlon Premier Padel Rotterdam heeft plaatsgevonden van 9 tot en met 15 september 2024 in Rotterdam Ahoy. En men kan terugkijken op een succesvolle eerste editie.

Events03.10.2024

Decathlon kijkt terug op succesvolle editie Premier Padel Rotterdam

Wie sprint naar de finish? De strijd tussen ‘TOUR DE FRANCE’ en ‘TOUR DE X’

Deze zomer staat in het teken van verschillende sportevenementen zoals het EK, de Olympische Spelen en de Tour de France. Naast dat het ons als samenleving druk bezighoudt, houdt de Tour de France in het bijzonder ook het merkenrecht bezig. De organisatie heeft namelijk oppositie ingesteld tegen de merkregistratie ‘TOUR DE X’ op grond van haar eigen merk ‘TOUR DE FRANCE’. Hoe het EU Gerecht (hierna: het Gerecht) hierover oordeelde, lees je in deze blog.

Online22.07.2024

Wie sprint naar de finish? De strijd tussen ‘TOUR DE FRANCE’ en ‘TOUR DE X’

1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen

Het is weer bijna 1 april, de dag om leuke grappen en grollen uit te halen. Wist je dat de oudst bekende 1 april grap voor het eerst werd vermeld in een Franse bron in het jaar 1508. In Engelstalige landen viert men Apri...

Nieuws01.04.2024

1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen

Bij House of Treats staat de samenwerking met de doelgroep centraal

House of Treats is het eerste bureau dat marktonderzoek onder early adopters inzet als marketingtool en biedt merken toegang tot een zorgvuldig gecureerde global community van early adopters. Het bureau is in 2018 opgeri...

Marketing14.03.2024

Bij House of Treats staat de samenwerking met de doelgroep centraal

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
​Je ziet ze vaak boven een broek uit: dit is Muchachomalo

Misschien heb je ze zelf, zijn ze ooit cadeau gedaan of kennen ze alleen van anderen. Muchachomalo, het is een bekend merk voor boxers, maar weet je ook waar het voor staat? Dit is wat je moet weten over dit oer-Nederlan...

Lifestyle16.10.2023

​Je ziet ze vaak boven een broek uit: dit is Muchachomalo

Bol blijft sterkste retailmerk, Hema keldert en Jumbo verliest ook

Al sinds 2015 is Bol punt com het strekste retailmerk van Nederland. Dat is althans volgens de 40 factoren waarop in totaal 100 retailmerken door 15.000 respondenten beoordeeld worden. Die 40 factoren bestaan uit merkkra...

Marketing28.04.2023

Bol blijft sterkste retailmerk, Hema keldert en Jumbo verliest ook

Feestende bouwvakkers in Qatar deden Jumbo geen goed
1 april 2023: een overzicht van de leukste inhakers en grappen

Vandaag is het weer 1 april, de dag om leuke grappen en grollen uit te halen. Wist je dat de oudst bekende 1 april grap voor het eerst werd vermeld in een Franse bron in het jaar 1508. In Engelstalige landen viert men A...

Online01.04.2023

1 april 2023: een overzicht van de leukste inhakers en grappen

Verder lezen over Social Network

Instagram laat je het algoritme resetten voor nieuwe inspiratie

Instagram kent je na al die jaren vrij goed en het algoritme weet dan ook wat het je moet voorschotelen. Maar, wat als je dat toch anders ziet?

Social Media21.11.2024

Instagram laat je het algoritme resetten voor nieuwe inspiratie

Meta moet 800 miljoen euro betalen door zijn Marketplace

Het is een nieuw dieptepunt in een relatie die al nagenoeg niet slechter kon: Meta brengt al bepaalde dingen niet zomaar uit in de EU.

Social Media15.11.2024

Meta moet 800 miljoen euro betalen door zijn Marketplace

Threads start binnenkort met het tonen van advertenties

Niet meer slechts hersenspinsels: nu begint Meta het serieuzer aan te pakken. Threads start binnenkort met het tonen van advertenties.

Social Media14.11.2024

Threads start binnenkort met het tonen van advertenties

Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X

Vind je het allemaal niet meer zo gezellig op social medium X? Dat kan. Het social medium is erg veranderd sinds het Twitter niet meer is.

Social Media13.11.2024

Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X

Instagram verbetert zijn meest irritante factor

Zie je een leuke post op Instagram, verdwijnt ie zomaar. Het gebeurt mensen vaak als ze de app openen, maar dat verandert nu.

Social Media11.11.2024

Instagram verbetert zijn meest irritante factor

Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder

Hij is maar 21 jaar oud, maar weet toch heel veel harten van ouderen te verwarmen. Wout Sprangers. Lees over 'm in de nieuwe Deze Week Viral.

Social Media10.11.2024

Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder

TikTok krijgt verregaande Spotify-integratie voor muziek delen

Je kunt nu muziek van streamingdiensten als Spotify en Apple Music direct in TikTok delen via een link. Dat werkt ongeveer zoals Instagram.

Social Media08.11.2024

TikTok krijgt verregaande Spotify-integratie voor muziek delen

Worden sociale media straks net zoals drank?

In Australië wordt er gewerkt aan een wet om sociale media te verbieden voor iedereen die onder de 16 is. Het is een beetje zoals met alcohol.

Social Media07.11.2024

Worden sociale media straks net zoals drank?

Verder lezen over Users

​ICI PARIS XL biedt gebruikers nu een betere online shopervaring

Hoe zorg je er als winkel voor dat je online zoveel mogelijk gebruikers op je site behoudt en dat ze relevante producten te zien krijgen en kopen? ICI PARIS XL ken je vast wel van de parfum, verzorgingsproducten en make-...

Marketing08.10.2020

​ICI PARIS XL biedt gebruikers nu een betere online shopervaring

1 miljard maandelijks unieke bezoekers voor YouTube

Google heeft bekend gemaakt dat YouTube nu 1 miljard maandelijks unieke gebruikers heeft. Als we de schatting van Wolfram Alpha van 6,79 miljard mensen op aarde geloven, bekijkt ongeveer 14,7% van de hele wereld iedere...

Video21.03.2013

1 miljard maandelijks unieke bezoekers voor YouTube

De zeven soorten iPhone gebruikers

Apple heeft tot nu toe (in ruim drie en een half jaar tijd) bij AT&T in de VS alleen al meer dan 73 miljoen iPhones verkocht. Ter vergelijk, AT&T heeft in totaal 92.8 miljoen klanten. Over enkele dagen start de verkoop v...

Mobile30.01.2011

De zeven soorten iPhone gebruikers

Gebruikers Twitter gemiddeld jonger dan op Facebook

Pew Internet heeft weer nieuwe data over het Twitter gebruik in de VS. Zo’n 19% van alle internet gebruikers maken inmiddels gebruik van Twitter, of een zelfde soort service om updates over hunzelf te delen met anderen...

Social Media23.10.2009

Gebruikers Twitter gemiddeld jonger dan op Facebook

200 miljoen Facebook gebruikers

Facebook heeft een nieuwe mijlpaal bereikt. Mark Zuckerberg heeft op het officiële Facebook blog laten weten dat ze sinds deze week meer dan 200 miljoen leden hebben. "We werken hard aan een service die iedereen overal...

Social Media10.04.2009

200 miljoen Facebook gebruikers

Pirate Bay gaat gebruikers beschermen

Op 1 april lanceren de mensen van The Pirate Bay een VPN-service. Via dit Virtual Private Network kunnen de gebruikers anoniem van de dienst gebruikmaken.Met de nieuwe dienst, IPREDator genaamd, hopen ze de Zweedse overh...

Online26.03.2009

Pirate Bay gaat gebruikers beschermen