Soms hoor ik nog; Social Media is niks voor ons. Dit impliceert dat er bedrijven zijn, die niet zouden kunnen profiteren van een goede Social media aanwezigheid en in hun marketing geen aandacht hoeven te besteden aan de optimalisatie van deze aanwezigheid.
Ja, ik spreek over marketing. Nietszeggende berichtjes de wereld insturen gaat je niet de aanwezigheid opleveren die tot succes leidt voor je bedrijf.
Ik wil het hebben over echte Social Media Optimalisatie (SMO).
Hoe kun je ervoor zorgen dat Social Media je bedrijfsvoering versterkt?
Hoe zorg je dat er positief over je gesproken wordt en je onderdeel wordt van een conversatie? En wellicht nog wel belangrijker voor een bedrijf, hoe zorg je dat er mond-tot-mond-reclame ontstaat?
Hoe creëer je zodanig waarde, zodat men het persoonlijke netwerk voor jou als bedrijf openstelt? En als dit gebeurt, ze je nog meer gaan waarderen en wellicht zelfs gaan bejubelen.
Want wanneer je dat lukt, dan ervaar je de echte kracht van Social Media en zul je zien dat Social wel degelijk je bedrijf versterkt.
Toiletpapier
Zo zei Jeff Jarvis van WZGD, dat het voor toiletpapier wel erg lastig zou worden iets verheffend met Social te doen.
In eerste instantie zou je dat ook aannemen, maar daar hebben ze bij sitorsquat.com wat op gevonden. Deze app geeft je de mogelijkheid een schoon toilet in je nabijheid te vinden en wordt gesponsord door een toiletpapier merk.
Dat is niet alleen erg creatief, maar het is ook vanuit je product waarde creëren voor mensen die graag op een schoon toilet willen zitten. Want wanneer je veel reist, of vaak van het toilet gebruik maakt, is een dergelijke app een handige uitkomst.
Door anders te kijken en te denken vanuit je product, kun je met een waardevolle oplossing komen voor je potentiële publiek.
Want raad eens welk merk opvalt wanneer je voor het schap toiletpapier in de supermarkt staat!
Maar laten we nog eens stilstaan bij de stelling “Social Media is niks voor ons!”.
Stel dat Social Media niets voor jou en je bedrijf is, vraag jezelf dan eens af.
• Zou mijn bedrijf aan de wereld willen laten weten wie we zijn en wat we doen?
• Zou mijn bedrijf kans willen maken op een relatie met eventueel geïnteresseerden in mijn product of dienst?
Ja, natuurlijk wil je dat! Je hebt immers het beste product, een uitmuntende service en je levert kwaliteit. En dat mag iedereen weten. Tenminste daar ga ik gemakshalve vanuit als ik de reclame van bedrijven volg.
Je zou wel opvallen wanneer je verkondigd dat jouw producten absoluut niet het beste zijn en van inferieure kwaliteit. Maar ik zie het niet gebeuren, omdat het niet werkt.
Vraag blijft; hoe ga je jouw propositie kenbaar maken aan diegene die er voor jouw toedoen? En waarom niet via Social Media?
Want wie vind je daar allemaal?
• Je klanten zijn er;
• Je concurrenten zijn er;
• Je prospects zijn er;
• De klanten van je concurrentie zijn er; (denk je dat je daar iets mee kunt?)
Maar er zijn ook experts die je kunnen helpen met je vragen, leiders met een visie om te volgen en vakgenoten die je kunnen bijstaan in de uitdagingen waar je voorstaat.
Hoe wil jij hier als bedrijf tussen staan? Aan de zijlijn, of ga je op zoek naar het voetlicht?
Delen
Te vaak wordt er gefocust op over welk platform het populairst is en welke conversaties er gaande zijn over mij en mijn bedrijf. Dat is niet vreemd, omdat het een onderdeel is van je basisstrategie, wat begint met luisteren, maar SMO biedt je zoveel meer kansen.
Ga niet uit van de angst van wat er gezegd wordt, maar kijk eens wat je kunt toevoegen in de conversatie. Je hebt immers kennis van zaken, een goed product of dienst en levert kwaliteit, daar zal het echt niet aan liggen.
Help als iemand een probleem heeft dat jij kunt oplossen, zorg dat je aantrekkelijk blijft voor zowel klanten als prospects en doe wat je moet doen om succesvol te zijn in Social Media. Namelijk DELEN.
En hoe zat het ook alweer met delen?
Hebben we niet geleerd, dat wanneer je wilt vermenigvuldigen, je moet kunnen delen. De formule die hierbij werkt is;
• Geef (iets waar je doelgroep wijzer, blijer, gelukkiger van wordt);
• Deel (zorg dat het makkelijk te vinden en te delen is);
• Vermenigvuldig (loyaliteit aan je bedrijf of jou als persoon betaalt zich op een gegeven moment uit);
Het is wat Social Media echt “SOCIAL” maakt. Vraag jezelf als bedrijf eens af. Ben ik Social? Wil ik als bedrijf “Social” zijn? En hoe ga ik als bedrijf deze kansen verzilveren?
Denk er echt goed over na, praat met anderen over je doelstellingen en hoe je deze wilt realiseren.
Maak een plan, hoe en wie het gaat uitvoeren. Wees creatief en ga niet voor de Quick win. Een relatie bouwen kost nu eenmaal tijd!
Wanneer je ervoor kiest dit niet te doen, dan pas kun je echt voluit toegeven dat Social Media niks voor jouw bedrijf is. Reken in de toekomst alleen niet teveel op nieuwe klanten.
Wanneer je wel deze keuze maakt, dan is het voetlicht daar voor JOU.
Maak het jezelf niet te moeilijk: Begin eenvoudig, reageer met respect en leer van de relatie en onthoud:
Geef, deel en vermenigvuldig.
Ga ermee aan de slag en je verwachtingen worden overtroffen.
Inspiratiebron Social Boom@gitomer.com
Verder lezen over Bedrijven
DC Business11.10.2024
5 voordelen van een zakelijk postadres voor je bedrijf
DC Business07.10.2024
Backbase opent wereldwijde hoofdkantoor in Amsterdam
Search26.09.2024
Pas op: Google pakt bedrijven met nepreviews op Google Maps
DC Business23.09.2024
Flintfox lanceert snelle real-time pricing engine nu ook voor SAP-klanten
Lifestyle04.09.2024
5 dingen die altijd goed zijn in een kerstpakket
DC Business30.08.2024
De zakelijke voordelen van regelmatige gehoortests voor werknemers
Lifestyle05.08.2024
Hoe maak je optimaal gebruik van een zit sta bureau?
DC Business29.07.2024