06.09.2011
Social Media

Social Skills: Ranking the cars [Infographic]

By: Redactie Dutchcowboys

BlogSocial Media
social-skills-ranking-the-cars-infograph.jpg
social-skills-ranking-the-cars-infograph.jpg

Automerken nemen online en social media steeds vaker mee in de marketingstrategie. Clipit online media monitoring heeft 6 maanden lang onderzoek gedaan naar de online prestaties van automerken en kwam tot de conclusie dat over BMW online het meest geschreven wordt, over Ford het meest positief wordt geschreven en dat Flickr de populairste site onder autoliefhebbers is.

BMW is met 332.566 online berichten veruit het meest succesvolle merk. Het percentage positieve berichten van BMW is 9%, waarmee het automerk de top5 van meest positieve berichtgeving net niet haalt. BMW werkt actief aan een positief merkbeeld onder andere door transparantie en is goed in het creëren van online buzz, zo blijkt uit tweets als: “Mooi initiatief: BMW maakt #klanttevredenheid openbaar” en “Primeur! Nieuwe BMW M3 gespot in Brussel”.

Van alle berichten over Ford binnen online en social media is maar liefst 28% positief, slechts 10% was negatief. Fiat volgt op afstand met 15% positieve en 5% negatieve berichten. De positieve buzz over Ford werd veroorzaakt door enthousiaste reacties op een winactie in samenwerking met BP. Deelnemers konden een Ford winnen en hun vrienden via Facebook nomineren voor prijzen, waardoor de actie zich razendsnel verspreidde.

Tot slot het opvallende resultaat dat de meeste online berichten worden gevonden binnen de fotowebsite Flickr, namelijk 40% van alle berichten over de automerken. Opvallend omdat Twitter in bijna elke branche met stip op nummer één staat wat betreft meest actieve website. In dit geval volgt Twitter met 33% van de berichtgeving. Na Twitter keldert het aantal berichten per website, Autoweek representeert slechts 5% van alle online berichten over automerken.

Infographic_automerken

Share this post