LinkedIn wordt vaak vergeten in strategieën, maar is het grootste zakelijke sociale netwerk. Het is een manier om met collega’s, huidige en potentiele klanten in contact te komen. Het mooie van LinkedIn is dat je personen kan toevoegen die je niet direct kent, maar waar je wel raakvlakken mee hebt. Deze zitten in de tweede graad. Een goede persoonlijke boodschap scheidt jullie dan nog van een onderlinge relatie.
Maar daar gaat het heel vaak mis. Ongeveer de helft of meer van de uitnodigingen die ik ontvang zijn onpersoonlijk en bevatten de standaardtekst. Van mij krijg je dan altijd een bericht terug dat ik wil weten waarom je mij wilt toevoegen. Als ik daar geen antwoord op krijg, dan voeg ik je niet toe.
Wanneer je jouw boodschap niet persoonlijk maakt, geef je eigenlijk aan dat je lui bent, liever voor kwantiteit in plaats van kwaliteit kiest en je diegene niet serieus neemt. Dat klinkt wat ongenuanceerd, maar zo komt het wel op veel gebruikers over. Iemand die je uitnodiging ontvangt weet niet waarom je graag wilt connecten, dus waarom zou je op ‘accept’ klikken.
Het is een kleine moeite om je boodschap persoonlijk te maken, dus doe dit dan ook. Geef aan dat je iemand graag aan je netwerk toevoegt en vertel waarom je dit graag wilt. Welke raakvlakken zie je of kun je al concreet zaken doen. Dit komt heel anders op de ontvanger over en vergroot de kans aanzienlijk dat er op ‘accept’ wordt gedrukt.
Laat zien dat je geïnteresseerd bent in de ander en dat je moeite hebt gedaan voor je uitnodiging. Diegene die je uitnodigt is niet een uit duizenden. Het gaat om een persoon die voor jou speciaal is en je graag wil toevoegen aan je netwerk. En deze ‘relatie’ begint met een goede persoonlijke uitnodiging. Dus geen onpersoonlijke uitnodigingen meer!
Credits foto: Douwe-Jan Rozema
Verder lezen over LinkedIn
Social Media14.06.2024
Krijg een overtuigender CV op LinkedIn met hulp van AI
Social Media16.04.2024
Dit zijn volgens LinkedIn de beste bedrijven voor carrièreontwikkeling in 2024
Online28.03.2024
LinkedIn kopieert functie die TikTok heeft bedacht
Social Media18.03.2024
LinkedIn werkt aan nieuwe tak van sport: gaming
DC Business12.03.2024
De perfecte post op LinkedIn een nieuw leerzaam boek voor gebruikers
Social Media16.10.2023
Bijna 700 banen op de tocht bij LinkedIn
Ook het zakelijke sociale netwerk ontkomt niet aan de tech-malaiseTechnology22.06.2023
LinkedIn: STEM lijdt aan talenttekort en onbenut potentieel vrouwen
Social Media08.05.2023
LinkedIn is 20 jaar: waarom het nog steeds een icoon is
Verder lezen over Social Network
Social Media21.11.2024
Instagram laat je het algoritme resetten voor nieuwe inspiratie
Social Media15.11.2024
Meta moet 800 miljoen euro betalen door zijn Marketplace
Social Media14.11.2024
Threads start binnenkort met het tonen van advertenties
Social Media13.11.2024
Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X
Social Media11.11.2024
Instagram verbetert zijn meest irritante factor
Social Media10.11.2024
Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder
Social Media08.11.2024
TikTok krijgt verregaande Spotify-integratie voor muziek delen
Social Media07.11.2024