01.09.2011
Social Media

Top 10 grootste fouten die je kan maken op een Facebook Pagina

By: Jeroen de Hooge

BlogSocial Media
top-10-grootste-fouten-die-je-kan-maken-.jpg
top-10-grootste-fouten-die-je-kan-maken-.jpg

Socialbakers heeft een top 10 fouten samengesteld waarvan ze je aanraden deze niet te maken op een Facebook pagina of eigenlijk in het geheel niet bij social media marketing in het algemeen.

1. Het plaatsen van teveel berichten per dag. Het aanbevolen aantal posts voor merken is 1 of 2 per dag, voor media bedrijven ligt dat aantal tussen de 5 en 10 per dag. Plaats de berichten ook niet te kort (al binnen 5 minuten) achter elkaar.

2. Het niet ‘engagen‘ met mensen in de reacties. Marketeers vergeten vaak dat je interesse moet tonen in je fans – zorg ervoor dat je ze altijd beantwoord als ze iets vragen, zelfs al de vraag nergens over gaat.

3. Ruzie met je fans. Het ergste wat je kan doen is ruzie krijgen met een van je fans, als je met een boze fan zit opgescheept probeer hem af te laten koelen, maar zorg er wel voor dat je een ‘politiek correct’ antwoord geeft.

4. Verwijderen van negatieve reacties. Zelfs als je helemaal over de rooie bent, verwijder nooit negatieve reacties. Nooit!

5. Het plaatsen van een soort content. Maar een type content plaatsen, zeg alleen foto’s, is oke maar niet aan te raden, zorg ervoor dat je verschillende soorten content plaatst, dat is erg belangrijk.

6. Geen gebruik maken van applicaties / tabs. Een van de beste dingen van Facebook is dat je een campagne kan creëren “that will drive and boost your community“. Er is geen reden om dit soort campagnes niet te doen.

7. Het niet reageren op je fans. Fans via social media geen reactie geven, of traag reageren ten tijde van een crisis is een grote fout. Als er een crisis is waardoor jouw business door wordt beïnvloed zal men op zoek gaan naar jouw support via social media, zorg ervoor dat je niet alleen reageert maar doe dat ook snel!

8. Stuur fans door naar jouw website. Het enkel doorsturen van fans naar een website is niet de beste manier om de community echt actief te houden. “Communities love video & pictures“, maar als je ze alleen maar links naar jouw website stuurt zal het niet werken (tenzij het echt hele relevante content is).

9. Tegen de Facebook regels + van toepassing zijnde wetten ingaan. Veel bedrijven kondigen nog altijd winnaars aan, nemen contact met je op via Facebook, zijn niet op de hoogte van de correcte algemene voorwaarden, hebben geen data beleid en slaan nog steeds jouw gegevens op. Dit zijn allemaal nog veel voorkomende fouten.

10. Het niet gebruik maken van Facebook landing tabs. Landing tabs zijn een belangrijk deel van jouw Facebook pagina, volgens Socialbakers zorgt het ervoor dat jouw pagina met 40% sneller groeit. Mocht je er nog geen hebben, zorg dan dat er snel een komt.

Share this post