Volgens Nick Bilton van The New York Times zal Facebook een aantal foto-filters aan de volgende versie van de mobiele app toevoegen, hiermee gaan ze het opnemen tegen Instagram, een van de beste iPhone filter-photo-sharing apps van dit moment.
Facebook probeerde eerder deze zomer al Instagram over te nemen, echter zonder succes. Volgens Bilton zal Facebook nu minimaal een tiental foto-filters introduceren. Sommige ongeveer gelijk aan de filters van Instagram maar ook een aantal nieuwe filters waarmee ze hopen gebruikers weg te lokken van dergelijke foto-apps.
Op het moment heeft Instagram wereldwijd 8 miljoen gebruikers (dat waren er in juni nog 5 miljoen) die 1,3 miljoen foto’s per dag uploaden, daarvan is 80% bewerkt met een filter. Dus kan Facebook met zijn 700 miljoen gebruikers Instagram aan? Je zou zeggen van wel.
Maar het is een mooi moment om het stopzetten van Facebook Places erbij te halen. Dat had Foursquare van de troon moeten stoten. Iets dat, zoals bekend is, niet gelukt is.
Courtney van The Next Web merkt op: “mijn Instagram en Foursquare vrienden zijn redelijk gelijk,” de gebruikers van deze diensten zijn maar een klein segment van de totale sociale grafiek. “Mijn techy vrienden vinden het wel goed dat ik thuis incheck op Foursquare en gefilterde foto’s plaats van mijn nieuwe puppy, maar dat zijn geen activiteiten die ik doorzet als ik wist dat mijn 2.000 Facebook vrienden meekijken.“