Social Media23.08.2011

Dunkin’ Donuts check-in campagne; “President of Dunkin Nation”


Voor de mensen die reeds in Amerika zijn geweest is Dunkin’ Donuts geen onbekende naam. Hier kun je koffie, donuts en andere versnaperingen kopen. De keten ziet de kracht van social media en bedenkt regelmatig leuke campagnes waarin ze hun fans belonen. Zo kon je de vorige keer de ultieme koffie fan worden. Nu zijn ze een nieuwe actie gestart waarbij je de president van Dunkin’ Nation kunt worden.

Door in te checken met Foursquare of Facebook Places maak je kans op de ‘hoogste titel’ bij Dunkin’ Donuts voor een hele week. Om mee te doen moet je eerst hun Facebook pagina liken, vervolgens moet je je Facebook account of Foursquare account koppelen. Dan kun je 1 keer per uur en maximaal 10 keer per dag inchecken bij een van de vestigingen en meedingen naar de titel plus prijzen. 

dunkin-donuts-check-in-campagne-presiden.jpg
dunkin-donuts-check-in-campagne-presiden.jpg

Dunkin’ Donuts zal de komende weken maximaal 5 presidenten bekend maken. Op de speciale app pagina krijg je een real time overzicht van de huidige stand. Een blik op dit bord verteld je of je nog aan de bak moet om president te worden. Vergis je niet in het prijzenpakket, want de beloningen mogen er wezen. Elke president ontvangt een 50” LCD TV, een persoonlijkeDunkin’ Donuts kaart ter waarde van $200 dollar, een exclusief Dunkin’ Donuts t-shirt en een eigen president beker. Als troostprijzen hebben ze de thirty-three daily sweeps waarbij je een Dunkin’ Donuts kaart krijgt ter waarde van $25 dollar.

De Facebook pagina van Dunkin’ Donuts telt 3.952.403 likes, waarmee ze dus een groot aantal gebruikers op voorhand kunnen bereiken. In totaal hoopt de organisatie 100.000 gebruikers aan te zetten tot actie. Het doel van de actie is niet per definitie om mensen naar de vestigingen toe te krijgen, maar meer het belonen van hun huidige fans. Die checken toch al volop in. Zie het meer als: “celebrating and rewarding our dedicating fans who are already engaging in this kind of [checkin] behavior,” zegt Kevin Vine, interactive marketing manager bij Dunkin’ Donuts.

Maar Mashable geeft terecht aan dat de actie wel eens spammerig kan overkomen. Door de overload aan check-ins op een dag, kan het een averechts effect hebben en worden gebruikers ‘check-in moe’. Daar hebben ze vooraf bij Dunkin’ Donuts niet over nagedacht, waardoor de kracht van de actie in gevaar komt. Ondanks de mogelijkheid om het delen via Foursquare uit te zetten, wordt een overload aan inchecken door veel gebruikers als zeer irritant aangemerkt.

Dat neemt niet weg dat de actie creatief en waarschijnlijk ook effectief is. Dunkin’ Donuts maakt slim gebruik van de beschikbare middelen en stimuleert het huidige gedrag van haar gebruikers. Het grootste gedeelte van de gebruikers zal het waarderen dat ze beloond worden voor hun gedrag en hiervoor een vorm van erkenning krijgen. Natuurlijk zullen er ook mensen bij zitten, die alleen meedoen voor het prijzenpakket. Maar daar ligt juist een uitdaging weggelegd voor het team bij Dunkin’ Donuts. Hoe ga je die mensen vervolgens behouden? 

Naar mijn mening kan Dunkin’ Donuts daar het verschil gaan maken. Op dit moment zie je maar al te vaak dat er geen opvolging op een succesvolle campagne komt. De actie is geweest en het is dan angstvallig stil. Er wordt niet meer gereageerd op berichten, er wordt saaie content gedeeld en bedrijven gaan alleen over hun producten praten. Als Dunkin’ Donuts slim is, hebben ze hier van te voren al over nagedacht en blijven ze de fans boeien.

Een leuke case die ik graag met jullie wilde delen. Hopelijk raken Nederlandse ketens geïnspireerd door dit verhaal en verzinnen zij ook een creatieve actie. Wat dacht je van de president van McDonald’s, Burger King, KFC, H&M, etc. 

...

Verder lezen over Facebook

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Eerst bood hij zijn excuses aan, maar nu zegt Zuckerberg: sociale media hebben geen causaal verband met geestelijke problemen van tieners.

Social Media26.09.2024

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Geen zin om met al je fans te praten? Laat je AI-avatar het voor je doen. Meta introduceert het nu voor iedereen. Of althans, ook voor niet-influencers in de VS.

Social Media30.07.2024

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

De EU en de Digital Markets Act slaan weer toe: niet alleen Apple hangt een miljardenboete boven het hoofd: ook Meta.

Social Media01.07.2024

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

Krijgt Meta een miljardenboete?
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Instagram en Facebook gaan je foto's gebruiken om kunstmatige intelligentie te trainen. Zie je dat niet zitten, dan is er een uitweg.

Social Media28.05.2024

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

Verder lezen over Foursquare

De app Foursquare gaat verdwijnen: Swarm blijft

Het idee dat je ergens de ‘burgemeester’ van kon worden door er alleen maar fysiek te zijn was natuurlijk erg tof. Toch verdwijnt Foursquare.

Mobile23.10.2024

De app Foursquare gaat verdwijnen: Swarm blijft

Mayorships terug in Swarm

De aankondiging was er al in mei van dit jaar, Mayorships, ooit beschikbaar via Foursquare, zouden ook beschikbaar komen in Swarm. En na de laatste update van zowel de iOS als Android-app is de functie nu weer terug! Om...

Social Media23.06.2015

Mayorships terug in Swarm

Inchecken maar!
Mayorships komen weer beschikbaar in Swarm

In mei vorig jaar besloot Foursquare de dienst op te gaan splitsen. Een sociale check-in app, Swarm, en een locatie-discovery app, Foursquare. Maar toen de dienst in 2 delen werd opgesplitst is ook de strijd tussen fans...

Social Media07.05.2015

Mayorships komen weer beschikbaar in Swarm

Nieuwe chatfunctie voor Swarm na update

De check-in app van Foursquare Swarm heeft een nieuwe update. Je kunt na het downloaden van de update privéberichten sturen via de app. De update is voor alsnog alleen voor Android. De nieuwe versie van de app maak...

Social Media14.03.2015

Nieuwe chatfunctie voor Swarm na update

Dit is hem dan, de nieuwe Foursquare App

Inchecken met Foursquare  was al niet meer mogelijk. Daar hadden ze de Swarm App al voor gelanceerd. Het wachten was alleen nog op de vernieuwde versie van de Foursquare App, die is inmiddels live. En de nieuwe ap...

Mobile07.08.2014

Dit is hem dan, de nieuwe Foursquare App

find places you’ll love, anywhere in the world
Inchecken met Foursquare niet meer mogelijk

Het is vanaf nu niet meer mogelijk om met Foursquare in the checken. Wil je dat wel blijven doen zal je toch de overstap moeten maken naar Swarm, de nieuwe app van Foursquare. Al jouw vorige check-ins, vrienden en foto'...

Social Media24.07.2014

Inchecken met Foursquare niet meer mogelijk

Foursquare gaat data verkopen aan ontwikkelaars

In februari dit jaar maakte Microsoft bekend dat zij de data van Foursquare zouden gaan gebruiken voor Bing en Windows. Bekend is dat Foursquare eerder aan het denken was over de keuze van een businessmodel. Nu heeft het...

Social Media01.07.2014

Foursquare gaat data verkopen aan ontwikkelaars

Foursquare splitst op en lanceert nieuwe app Swarm

Foursquare heeft gisteren in een blogpost bekend gemaakt de dienst op te gaan splitsen in twee verschillende apps. Een sociale check-in app, Swarm, en een locatie-discovery app, Foursquare. Ze schrijven: "We besteden...

Social Media02.05.2014

Foursquare splitst op en lanceert nieuwe app Swarm