De mogelijkheden in Facebook advertenties zijn al groot. Zo kun je kiezen uit leeftijd, geslacht, beroep en nog veel meer. Voor de Amerikaanse adverteerders komt daar nog een optie bij, namelijk een postcode. Adverteerders kunnen nu van deze optie gebruik maken via Facebook Power Editor en Ads Manager. “The zip code targeting launched thursday and this change was made due to requests for such change” verklaart een medewerker van Facebook aan Mashable.
Deze optie is zeer geschikt voor bedrijven met een lokale focus. Als voorbeeld kunnen Amerikaanse retailers hun advertenties aan een select lokaal publiek tonen. Gesponsorde verslagen worden dan gekoppeld aan lokale activiteiten. Hiermee kunnen ze hun advertenties sterk afbakenen en gerichter adverteren.
Inside Facebook voegt hier aan toe dat Facebook hiermee aangeeft, een grote speler te willen worden in de hyper local markten. Dit vormt een interessante en lucratieve markt voor de gigant. Is dit dan slechts het begin?
Ik vind het een goede toevoeging aan de reeds bestaande mogelijkheden. Het is zeer interessant voor adverteerders om je boodschap onder een regionale doelgroep te verspreiden. Als lokale winkel ben je misschien alleen geïnteresseerd in klanten, die in een straal van 20 kilometer van jouw winkel vandaan wonen. Dan ben je niet geïnteresseerd in mensen die aan de andere kant van het land wonen. Voor dat soort winkeliers is deze optie zeer geschikt. Of wat denk je van een lokaal evenement? En zo zijn er nog veel meer voorbeelden te verzinnen.
Het is overigens nog niet bekend wanneer ze de functie gaan uitbreiden. Op dit moment is het alleen voor Amerikanen beschikbaar. Wij moeten dus nog even geduld hebben.
Wat vind jij van deze toevoeging? Vind je het overbodig of een waardevolle toevoeging?