Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.
Social media kan voor jongeren zowel risico’s als voordelen betekenen, maar het is voor ouders zinloos om in het geheim de online activiteiten van hun kinderen op te volgen. Dat heeft Larry Rosen, professor psychologie aan de California State University, gezegd tijdens een presentatie op het jaarlijkse congres van de American Psychological Association (APA).
Tijdens zijn presentatie met als tilel “Poke Me: How Social Networks Can Both Help and Harm Our Kids,” gaf Rosen aan dat jongeren binnen de kortste keren een weg vinden rond de controle-technologie. Het opbouwen van vertrouwen en gesprekken over de voordelen en gevaren van internet zijn volgens Rosen de enige oplossing.”Tieners die overmatig gebruik maken van Facebook, vertonen meer narcistische neigingen, terwijl jonge volwassenen met een sterke aanwezigheid op Facebook meer tekenen van andere psychologische storingen tonen, zoals antisociaal gedrag, manieën en agressieve neigingen,” geeft Larry Rosen toen. “Een dagelijks overgebruik van media en technologie heeft een negatief effect op de gezondheid van alle jongeren – zoals angsten, depressies en andere psychologische storingen – en maakt hen ook meer vatbaar voor latere gezondheisproblemen.“
“Facebook kan ook een negatieve impact hebben op de onderwijsresultaten,” merkt Rosen nog op. “Uit studies is gebleken dat studenten die tijdens een studieperiode van vijftien minuten minstens één keer Facebook raadplegen, lagere schoolresultaten laten optekenen.” Maar Rosen voert aan dat er aan sociale netwerken ook veel positieve elementen zijn verbonden. Onder meer is volgens de onderzoeker gebleken dat jonge volwassenen die meer tijd op Facebook doorbrengen, een grotere virtuele empathie vertonen voor hun online vrienden.
Larry Rosen wijst er ook op dat online sociale netwerken introverte adolescenten (jongeren tussen de 13 en 17 jaar) achter de veilige muur van het scherm kan leren hoe ze zich in groep moeten opstellen. “Bovendien kunnen sociale netwerken educatieve instrumenten aanbrengen die de interesse en het engagement van jonge studenten kunnen stimuleren,” voert Rosen aan.
Rosen’s top 3 potentiele negatieve effecten van Facebook :
– Teenagers who use Facebook more often show narcissistic tendencies while young adults who have a strong Facebook presence show more signs of other psychological disorders, including antisocial behaviors, mania, and aggressive tendencies.
– Daily overuse of media and technology has a negative effect on the health of all children, preteens, and teenagers by making them more prone to anxiety, depression, and other psychological disorders, as well as by making them more susceptible to future health problems.
– Facebook can be distracting and can negatively impact learning. Studies found that middle school, high school, and college students who checked Facebook at least once during a 15-minute study period achieved lower grades.
Rosen’s top 3 potentiele positieve effecten van Facebook :
– Young adults who spend more time on Facebook are better at showing “virtual empathy” to their online friends.
-Online social networking can help introverted adolescents learn how to socialize behind the safety of various screens, ranging from a two-inch smartphone to a 17-inch laptop.
– Social networking can provide tools for teaching in compelling ways that engage young students.
[via]