We geven al vaker aan dat bedrijven enorm veel kansen hebben op Facebook. Door middel van een page kunnen ze hun doelgroep bereiken, met hen praten en op de hoogte houden van de laatste ontwikkelingen. Natuurlijk is Facebook er zelf ook bij gebaat dat zoveel mogelijk bedrijven actief worden op het platform. Dus is het belangrijk om ze kennis op te laten doen van de mogelijkheden.
Hiervoor heeft Facebook een speciale sectie ingericht genaamd ‘Facebook for Business’. Op deze pagina geven ze bedrijven tips hoe zij zichzelf goed kunnen positioneren, de interactie met hun fans aan kunnen gaan en campagnes kunnen ontwikkelen.
Positioneer je bedrijf in Facebook
De eerste stappen zijn het aanmaken en inrichten van een Facebook pagina voor je bedrijf. Het is belangrijk om je identiteit en imago goed te laten terugkomen in deze pagina. Een minimale vereiste is een goede welkomstab waar mensen verleidt worden om op ‘vind ik leuk’ te drukken. Het doel hiermee is om een plaats te creëren waar mensen contact met jouw bedrijf kunnen zoeken, kennis kunnen inwinnen de producten of diensten en aan kunnen geven dat ze je bedrijf leuk vinden.
Daarbij geeft Facebook aan dat je jouw plek moet claimen via Facebook Places. Zo kunnen je fans aangeven dat ze een winkel of locatie van jouw bedrijf bezoeken. Tot slot is het van belang dat je website, met behulp van de social plug-ins, ‘sociaal’ wordt. Het doel is om hiermee buiten Facebook om bekendheid te generen voor je pagina en mensen in actie te laten komen. Zo kunnen mensen met een comment plug-in een reactie achterlaten op je website, die ook direct zichtbaar is in Facebook. Facebook heeft een ruime keuze in plug-ins van een comments frame, share plug-in, recommendation plug-in en nog veel meer. Kijk voor alle plug-ins op Facebook.
Zoek contact met je community
Facebook draait om engagement. Het is de ideale manier om vragen te stellen, exclusieve content te delen en inzicht te krijgen in de wensen en behoeften van je doelgroep. Ben je een nieuw product aan het ontwikkelen? Vraag eens aan je Facebook fans wat zij ervan vinden. Maar nog leuker is dat Facebook fans zelf berichten gaan achterlaten op je profiel en vragen gaan stellen. Dan is het belangrijk dat er vanuit het bedrijf wordt gereageerd en zodoende ontstaat er een dialoog. Reageer dus op vragen of suggesties van fans.
Krijg inzicht in de manier waarop fans naar jouw pagina kijken en voer regelmatig veranderingen door om dit te verbeteren. Het draait tenslotte om je fans.
Bereik je doelgroep
Natuurlijk is het belangrijk dat je gehoord wordt. Daarom is deze stap erg belangrijk. Niks is zo erg als gillen in een lege ruimte. Je hebt je best gedaan op een goede pagina en deelt al interessante content. Maar nu wil je fans, meer fans! In Facebook zijn daar diverse opties voor. Zelf focussen ze zich voornamelijk op Facebook ads en sponsored stories. Daar verdienen ze hun geld mee, dus brengen ze deze optie naar voren.
Het is een manier om meer likes te krijgen en je campagne onder de aandacht te brengen. Er zijn genoeg mogelijkheden om je advertenties onder de aandacht te krijgen bij de doelgroep. Facebook biedt genoeg differentiatie mogelijkheden zoals leeftijd, geslacht, woonplaats, werk en nog veel meer. Je kunt je doelgroep goed afbakenen. Heb alleen niet de illusie daar je hierdoor direct meer gaat verkopen. Van campagnes uit het verleden blijkt dat dit zeer lastig te realiseren is.
In deze stap wil ik graag nog een aantal dingen toevoegen. Via wedstrijden, creatieve acties en goede eigen gemaakte applicaties kun je ook meer fans krijgen. Denk hierbij goed na wat de toegevoegde waarde is van de actie en hoe dit bij je bedrijf past. Communiceer een duidelijke call to action en maak het niet te moeilijk. Leidt ze naar je Facebook pagina en laat ze jouw pagina liken. Dit is een zeer effectieve manier om meer fans te krijgen en je doelgroep te bereiken. Kijk maar naar de case van Batelco Infinity. Zij bereikte 70% van hun gewenste doelgroep.
Neem een kijkje in Facebook for business en bepaal of het interessant is voor jouw bedrijf. Het is goed dat Facebook op deze manier bedrijven inzicht geeft in de kansen. Succes en laat me weten wat je er van vindt.
Verder lezen over Bedrijven
DC Business11.10.2024
5 voordelen van een zakelijk postadres voor je bedrijf
DC Business07.10.2024
Backbase opent wereldwijde hoofdkantoor in Amsterdam
Search26.09.2024
Pas op: Google pakt bedrijven met nepreviews op Google Maps
DC Business23.09.2024
Flintfox lanceert snelle real-time pricing engine nu ook voor SAP-klanten
Lifestyle04.09.2024
5 dingen die altijd goed zijn in een kerstpakket
DC Business30.08.2024
De zakelijke voordelen van regelmatige gehoortests voor werknemers
Lifestyle05.08.2024
Hoe maak je optimaal gebruik van een zit sta bureau?
DC Business29.07.2024
Toekomst van kantoorruimte: terug naar kantoor of toch thuis blijven werken?
Verder lezen over Facebook
Social Media26.09.2024
Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’
Social Media30.07.2024
Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken
Online25.07.2024
Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts
Social Media22.07.2024
Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Social Media28.05.2024
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen
Nieuws15.05.2024
Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!
Social Media22.02.2024