social media29.07.2011

Identificeer je online influencers, neem een voorbeeld aan Vogue


identificeer-je-online-influencers-neem-.jpg
identificeer-je-online-influencers-neem-.jpg

Marketeer weet nog niet met online influencers om te gaan.” Wie voelt zich aangesproken? Verschillende marketingblogs schreven over het nog onontgonnen terrein van de online influencers. Aanleiding was de constatering van Lewis PR. Zij deden onderzoek onder 122 Nederlandse marketeers, waarbij zij keken naar de rol die online influencers spelen binnen hun marketingcampagnes. Het is toch opmerkelijk dat we in tijden van 2.0 communicatie, zo weinig weten van de personen en communities waar onze brand op handen en voeten wordt gedragen.

Een online influencer, een influential, een brand-ambassador of een brand-activist zijn zeer waardevol voor marketeers. Zij zijn verantwoordelijk voor een groot deel van de berichten en conversaties over een merk, product of dienst binnen social media. Meer dan 80% van de inhoud en discussies op platformen als Facebook, LinkedIn, Twitter en blogs, wordt door deze influencers de wereld ingestuurd. Het zijn vooral de personen die met hun specifieke kennis of mening binnen een bepaalde groep of interessegebied invloedrijk zijn.

Lewis PR deed onderzoek onder 122 Nederlandse marketeers naar de rol die online influencers spelen binnen hun marketingcampagnes. 58% van hen acht de rol van online influencers bij het bereiken van marketingdoelen groot tot zeer groot. Opmerkelijk is hierbij dat het merendeel 55% aangeeft geen of beperkt inzicht te hebben in de online influencers die relevant zijn voor het bedrijf. Van deze ondervraagde markteers zet 86% al social media in voor marketingdoeleinden. Maar hoe social ben je als je je influencers dan nog niet hebt kunnen identificeren?

De Social Media CRM Loop

Influencer marketing is een proces waarbij betekenisvolle contacten worden opgebouwd en onderhouden. Belangrijk hierbij is dat populariteit van een influencer niet direct samenhangt met de mate van invloed die hij heeft op zijn achterban. Het gaat om de inhoudelijke relevantie van de influencer. Deze bepaalt in hoeverre de content door zijn achterban wordt opgepakt.

De eerste stap is het opzoeken van je relevante social hub’s, en onderzoek te doen naar:
Waar wordt het merk/product besproken?
Wat wordt er inhoudelijk gezegd? (waarde- oordeel/tone-of voice/actualiteit)
Wie zijn de (opinie-)leiders binnen deze discussies?

Om je doelgroep te leren kennen is het belangrijk de conversatie aan te gaan. Meng je in de discussies binnen deze social hub’s en wordt zelf onderdeel van je doelgroep. Reageer op posts, comments en ‘likes’. Het sleutelwoord is ‘monitoring’ en een systeem waarbij deze uitingen en interacties worden geanalyseerd. Dit maakt het mogelijk je influencers te identificeren en hen uiteindelijk te betrekken bij je merk.

Vogue
Het fashion magazine Vogue heeft influencer marketing als geen ander begrepen. Zij hebben hun eigen ‘Influencer Network’ gelanceerd: een exclusief platform voor Vogue influencers. Zij die gebruik maken van social media zoals Facebook en Polyvore, fashion bloggers, stylisten en personal shoppers met een passie voor mode konden zich aanmelden voor de ‘casting‘. Vogue heeft hieruit 1.000 brand ambassadeurs geïdentificeerd die exclusieve toegang krijgen tot producten, events, fashion collecties en reclamecampagnes van Vogue. In ruil daarvoor wordt gevraagd om content te delen via hun sociale netwerk of om feedback te geven. De influencers zijn geselecteerd op betrokkenheid, online netwerk en sociale activiteit. “Er zijn een hoop zelfverklaarde experts“, verklaart Susan Plagemann, uitgever van Vogue. “Maar in dit programma werken we alleen met ambassadeurs die via hun uitgebreide en relevante online netwerk in staat zijn om de unieke content die we ze beschikbaar stellen te waarderen en te delen.” (bron: Adweek)

Bekijk hier meer cases over influencer marketing.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Influencers

​Je kunt meer geld verdienen met lange video’s op TikTok

TikTok heeft het een tijdje geprobeerd en het is overduidelijk bevallen: het videoplatform normaliseert lange video’s. Sterker nog: het beloont het zelfs. TikTok heeft zijn nieuwe fonds voor creators geopend en daarin...

social media06.03.2024

​Je kunt meer geld verdienen met lange video’s op TikTok

​5 tips voor als je een OnlyFans-account wil beginnen

“Ik maak wel een account op OnlyFans”, mensen zeggen het vaak als grapje, bijvoorbeeld als iets heel duur is, of als ze iets op werk doen waarvoor ze zogenaamd wel eens ontslagen zouden kunnen worden. Maar wat als je...

social media16.01.2024

​5 tips voor als je een OnlyFans-account wil beginnen

Influencers worden te duur, maar er is een oplossing

Een nieuw jaar en dat betekent voor veel bedrijven weer een nieuwe koers. Veel grote bedrijven hebben allang ontdekt dat je met influencers in een keer een groot publiek bereikt, maar die bedrijven merken inmiddels ook i...

social media01.01.2024

Influencers worden te duur, maar er is een oplossing

​KPN blijft voorlopig partner van de eDivisie

De Eredivisie CV en DreamHack Sports Games maken bekend dat KPN zich ook de komende drie eDivisie-seizoenen als naming partner aan de gamingcompetitie verbindt. De voortzetting van dit partnership is vanaf het seizoen 20...

Gaming25.10.2023

​KPN blijft voorlopig partner van de eDivisie

Een pop-up barber op tramstation Leidseplein

Philips OneBlade kondigde gisteren met trots een nieuwe samenwerking aan met twee invloedrijke figuren in de wereld van authenticiteit en stijl: Bram Krikke en de populaire TikTok barbier Reboir Kleijnendorst. Dat deden...

gadgets25.10.2023

Een pop-up barber op tramstation Leidseplein

Werken met influencers? “Je moet weten waar de influencer enthousiast over is”

Je hebt als bedrijf steeds vaker te maken met andere manieren om je producten aan te prijzen. Je kunt een TikTok-video maken, je kunt livestreamen, en je kunt naast bijvoorbeeld journalisten inspireren om over je product...

social media03.10.2023

Werken met influencers? “Je moet weten waar de influencer enthousiast over is”

In gesprek met #spon
Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten

Influencers, als ze genoeg volgers en views hebben, kunnen een aardig zakcentje verdienen met hun posts en video’s op sociale netwerken en YouTube. Dat doen ze vooral ook door het promoten (of pluggen) van producten wa...

social media17.08.2023

Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten

​Instagram Reels biedt nieuwe data-inzichten en montage-tools

Instagram schuurt weer iets dichter tegen TikTok aan: het komt nu met nieuwe inzichten voor Instagram Reels. Het gaat om inzichten voor creators, zoals nieuwe giften en een plek om inspiratie te vinden door de trending h...

social media18.04.2023

​Instagram Reels biedt nieuwe data-inzichten en montage-tools