Social Media29.07.2011

Identificeer je online influencers, neem een voorbeeld aan Vogue


identificeer-je-online-influencers-neem-.jpg
identificeer-je-online-influencers-neem-.jpg

Marketeer weet nog niet met online influencers om te gaan.” Wie voelt zich aangesproken? Verschillende marketingblogs schreven over het nog onontgonnen terrein van de online influencers. Aanleiding was de constatering van Lewis PR. Zij deden onderzoek onder 122 Nederlandse marketeers, waarbij zij keken naar de rol die online influencers spelen binnen hun marketingcampagnes. Het is toch opmerkelijk dat we in tijden van 2.0 communicatie, zo weinig weten van de personen en communities waar onze brand op handen en voeten wordt gedragen.

Een online influencer, een influential, een brand-ambassador of een brand-activist zijn zeer waardevol voor marketeers. Zij zijn verantwoordelijk voor een groot deel van de berichten en conversaties over een merk, product of dienst binnen social media. Meer dan 80% van de inhoud en discussies op platformen als Facebook, LinkedIn, Twitter en blogs, wordt door deze influencers de wereld ingestuurd. Het zijn vooral de personen die met hun specifieke kennis of mening binnen een bepaalde groep of interessegebied invloedrijk zijn.

Lewis PR deed onderzoek onder 122 Nederlandse marketeers naar de rol die online influencers spelen binnen hun marketingcampagnes. 58% van hen acht de rol van online influencers bij het bereiken van marketingdoelen groot tot zeer groot. Opmerkelijk is hierbij dat het merendeel 55% aangeeft geen of beperkt inzicht te hebben in de online influencers die relevant zijn voor het bedrijf. Van deze ondervraagde markteers zet 86% al social media in voor marketingdoeleinden. Maar hoe social ben je als je je influencers dan nog niet hebt kunnen identificeren?

De Social Media CRM Loop

Influencer marketing is een proces waarbij betekenisvolle contacten worden opgebouwd en onderhouden. Belangrijk hierbij is dat populariteit van een influencer niet direct samenhangt met de mate van invloed die hij heeft op zijn achterban. Het gaat om de inhoudelijke relevantie van de influencer. Deze bepaalt in hoeverre de content door zijn achterban wordt opgepakt.

De eerste stap is het opzoeken van je relevante social hub’s, en onderzoek te doen naar:
Waar wordt het merk/product besproken?
Wat wordt er inhoudelijk gezegd? (waarde- oordeel/tone-of voice/actualiteit)
Wie zijn de (opinie-)leiders binnen deze discussies?

Om je doelgroep te leren kennen is het belangrijk de conversatie aan te gaan. Meng je in de discussies binnen deze social hub’s en wordt zelf onderdeel van je doelgroep. Reageer op posts, comments en ‘likes’. Het sleutelwoord is ‘monitoring’ en een systeem waarbij deze uitingen en interacties worden geanalyseerd. Dit maakt het mogelijk je influencers te identificeren en hen uiteindelijk te betrekken bij je merk.

Vogue
Het fashion magazine Vogue heeft influencer marketing als geen ander begrepen. Zij hebben hun eigen ‘Influencer Network’ gelanceerd: een exclusief platform voor Vogue influencers. Zij die gebruik maken van social media zoals Facebook en Polyvore, fashion bloggers, stylisten en personal shoppers met een passie voor mode konden zich aanmelden voor de ‘casting‘. Vogue heeft hieruit 1.000 brand ambassadeurs geïdentificeerd die exclusieve toegang krijgen tot producten, events, fashion collecties en reclamecampagnes van Vogue. In ruil daarvoor wordt gevraagd om content te delen via hun sociale netwerk of om feedback te geven. De influencers zijn geselecteerd op betrokkenheid, online netwerk en sociale activiteit. “Er zijn een hoop zelfverklaarde experts“, verklaart Susan Plagemann, uitgever van Vogue. “Maar in dit programma werken we alleen met ambassadeurs die via hun uitgebreide en relevante online netwerk in staat zijn om de unieke content die we ze beschikbaar stellen te waarderen en te delen.” (bron: Adweek)

Bekijk hier meer cases over influencer marketing.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over Influencers

MrBeast brengt zijn YouTube-faam naar Prime met Squid Game-show

Squid Game was geweldig, de video’s van MrBeast ook: de grootste YouTuber ter wereld haalt zijn Squid Game-show naar Prime Video.

Entertainment26.11.2024

MrBeast brengt zijn YouTube-faam naar Prime met Squid Game-show

Veel computer-influencers zijn weinig meer dan pseudo-experts

Misschien is het je weleens opgevallen? Tips, trucs en tutorials over hoe je jouw computer beter kunt beschermen tegen de gevaren van het internet. Met name Youtube grossiert in video's van computer-influencers die jou wel even fijntjes uit de doeken doen hoe je jouw computer beter kunt beschermen tegen malware of hackers.

Online06.11.2024

Veel computer-influencers zijn weinig meer dan pseudo-experts

Decathlon kijkt terug op succesvolle editie Premier Padel Rotterdam

Decathlon en Premier Padel Rotterdam zijn onlangs een samenwerking overeengekomen die het sportmerk 3 jaar lang als naamgever zal verbinden aan het grootste padeltoernooi op de Nederlandse kalender. De eerste editie van Decathlon Premier Padel Rotterdam heeft plaatsgevonden van 9 tot en met 15 september 2024 in Rotterdam Ahoy. En men kan terugkijken op een succesvolle eerste editie.

Events03.10.2024

Decathlon kijkt terug op succesvolle editie Premier Padel Rotterdam

“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media

Denk je echt dat je in één dag rijk kan worden door wat domme trucjes van een of andere zelfverklaarde influencer? Ze beloven gouden bergen, maar hoe zit het nu echt? In deze nieuwe achtdelige televisieserie ‘Trap er Niet Influencer’ onderzoeken presentatoren Filemon Wesselink, Mark Baanders, Vera Verzijl en Sarah Bakker verschillende trends en invloeden van social media met een kritische en humoristische blik.

Social Media04.09.2024

“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media

A Faking It Special over Andrew Tate: Icon Or Toxic?

Kun je aan iemand zien dat hij liegt? Absoluut, menen de experts van Faking It. Lichaamsexpert Cliff Lansley (‘The Watcher’) kan aan de kleinste bewegingen (micro gestures) aflezen of iemand de waarheid spreekt of niet. Een ader die opzwelt, een been dat trilt of een hoofd dat heel subtiel nee schudt, terwijl de persoon zelf het tegenovergestelde beweert.

Entertainment20.08.2024

A Faking It Special over Andrew Tate: Icon Or Toxic?

Is deinfluencing de nieuwe trend in de influencercultuur?

Dit is wat het is en waarom bepaalde influencers, deinfluencers dus, hiervoor kiezen.

Social Media10.05.2024

Is deinfluencing de nieuwe trend in de influencercultuur?

Gaat gadgetmerk Insta360 te ver met contentmakers?

Insta360 maakt prima camera's, maar het heeft ook heel veel partnerschappen met influencers. En daar is het niet zo transparant over.

Marketing30.04.2024

Gaat gadgetmerk Insta360 te ver met contentmakers?

​Je kunt meer geld verdienen met lange video’s op TikTok

TikTok heeft het een tijdje geprobeerd en het is overduidelijk bevallen: het videoplatform normaliseert lange video’s. Sterker nog: het beloont het zelfs. TikTok heeft zijn nieuwe fonds voor creators geopend en daarin...

Social Media06.03.2024

​Je kunt meer geld verdienen met lange video’s op TikTok