De vorige artikelen “Ik ben geen Social Media Expert” delen 1 en 2 hebben nog al wat reacties opgeleverd. En weet je wat? Ik ben er ontzettend blij mee dat er zoveel is losgekomen. Ik ben er nu nog meer van overtuigd dat je zelfbenoemde goeroes en experts, best met een korrel zout kunt nemen. Helemaal wanneer je ze in loondienst neemt. Dat is helemaal geldverspilling.
Laat het me uitleggen!
Social Media is alweer een nieuwe toevoeging in je marketingmix en klantenservice. En we maken weer dezelfde fout als tijdens de dotcom bubbel. Waarbij men dacht dat het toevoegen.com aan je corporate logo gelijk voor ongelofelijke resultaten zou zorgen. Het lijkt wel of we er niets van leren. We zijn na de crisis weer hongerig naar succes en lopen de zogenaamde heilige graal, Social Media, als een kip zonder kop achterna.
Middel of doel?
Twitter of LinkedIn experts prediken het middel. En dat is gek! Want dat is alsof je een expert bent in hamer en spijkers. Dat is niet waar het om draait. Het gaat erom of je er iets mee bouwt wat je doelgroep graag zou willen hebben. Een fantastisch nieuw bouwconcept of een totale makeover. Dáár gaat het om, Social Media op zichzelf gaat je niet helpen.
Tegenwoordig gaat het niet meer om een website maar om fans, followers en engagement en invloed in je doelgroep.
Goed, maar waarom wil je dat eigenlijk? Het gaat toch om het genereren van inkomsten uit je marketingactiviteiten en echte service bieden aan je klanten. Zo is het toch altijd al geweest en gegaan?
In essentie gaat het om transparantie en niet liegen tegen je klanten. Denk niet dat een verontschuldiging via Twitter voldoende is wanneer je je afspraken niet nakomt. Je verliest het op die manier. (loyale) Klanten zullen je verlaten, omdat zij in de driver seat zitten. Ze hebben namelijk de mogelijkheid tot interactie. En ze willen gehoord worden en niet belazerd met valse beloftes.
Het verhaal
Het gaat erom dat je de middelen inzet die je helpen om je verhaal te vertellen. Je publiek te informeren en te betrekken bij je verhaal. Omdat ze ervaren hebben wat voor fantastische service jij biedt. Zorg eerst dat dit op orde is en je hebt al die acties niet nodig, want wanneer je de belofte nakomt, vind ik je de beste en maak ik gratis reclame voor je. Dan ben ik je ambassadeur en durf ik met een gerust hart mijn netwerk jouw verhaal te vertellen.
Het gaat erom relevant te zijn en niet dat iedere keer dat je korting geeft je me weer een tweet stuurt. Weet ook waar je doelgroep zit en als je deze niet op Twitter vindt, begin er dan niet aan. Marketing gaat erom dat je de doelgroep erbij betrekt. Dat je voor ieder segment in je doelgroep weet wat er leeft en daarop aansluit en helpt.
Veel Social media experts weten dit niet. Ze bouwen een Facebook fanpagina voor je en als deze niet oplevert waarvoor je deze hebt opgezet zeggen ze eenvoudig: “Dan bouwen we toch een nieuwe voor je” of “We gaan nog meer posten”. Dat is niet de manier die tot succes leidt.
Echte marketeers weten namelijk wanneer ze traditionele kanalen, Social Media of mond-tot-mondreclame moeten gebruiken. En waar het natuurlijk ECHT om draait, en dat kunnen zelfbenoemde experts en goeroes zeker niet, ze kunnen niet schrijven!
Het verbaast me telkens weer wat voor armoedige kopij er voorbij komt. En weet je wat? Als je maar 3 seconden hebt om je verhaal te vertellen aan een nieuwe prospect. Wat denk je dat dan telt?!
Geen Twitter-volgers, geen Facebookfans, geen Foursquare checkins. Neen, goede en tot de verbeelding sprekende kopij. Dát is wat telt.
Goede kopij verleidt, verkoopt en verheft. Goede kopij is beknopt en goede marketing is beknopt. Wil je klanten verliezen? Zorg dat je een mail stuurt of een formulier gebruikt met spelfouten. Kijk ik op je website en kan ik niet reageren? Dank je wel, mij zie je niet meer terug.
En ga nu niet gelijk mijn website en mijn kopij aan een scherp oordeel onderwerpen. Om met Paulien Cornelissen te spreken. Dat is niet mijn DING! Dat moet je aan professionals overlaten. Ik doe mijn best.
Uiteindelijk gaat het allemaal om “ken je klant” en dat je klanten als eerste aan jou denken. En dat moet je in deze tijd opnieuw verdienen, want de klant is niet meer hetzelfde. Lees een eerder blog over “de veranderde klant”.
Ken de klant
Kent u uw klanten? Wanneer heb je voor het laatst contact gemaakt? En dan bedoel ik niet een tweetje sturen, maar echt vragen hoe je kunt helpen, wat zij verwachten. Het gaat niet om die aanbiedingen of een kortingsbon voor de volgende volger. Wees wijs!
Je geeft ook geen toestemming aan een stagiair om zo maar een Corperate communicatie persberichtje uit te sturen. Dus waarom vertrouw je die wel wanneer ze vertellen dat Social Media COOL is.
Social Media is niet Cool.
Geld verdienen, dat is Cool. Social Media is een nieuwe pijl op je boog in de marketingmix en die pijl is bedoeld OM GELD TE VERDIENEN.
Als je iets anders doet met Social Media. Ga gerust je gang, ik houd het eenvoudig en zorg dat mijn klanten tevreden zijn. Zowel on- als offline!
Verder lezen over Engagement
Social Media04.04.2019
Instagram marketing in 2019: less is more
Social Media11.09.2018
5 tips om met jouw merk via Twitter in te spelen op live events
Online25.04.2017
De perfecte customer experience creëer je zelf
DC Business15.06.2016
Maak kans op het gloednieuwe praktische Handboek Engaging Content
Social Media07.10.2015
5 redenen waarom je Instagram moet inzetten voor je merk
Events11.06.2015
De 10 Instagram-geboden voor merken
Social Media17.02.2015
Met native Facebook Video’s bereik je de meeste mensen
En met foto's nu de minste?Social Media19.08.2014