Social Media01.07.2011

Social media day Antwerp 2011


social-media-day-antwerp-2011.jpg
social-media-day-antwerp-2011.jpg

Gisteren vond wederom Social Media Day Antwerp plaats. De editie in Antwerpen is een van de beste bezochte edities. De dag was onderverdeeld in 2 delen. Overdag vonden de workshops van Olivier Blanchard plaats, waar ongeveer 300 mensen aan deelnamen. Het tweede gedeelte stond in het teken van de borrel. Een goede mogelijkheid om nog even na te praten en ideeën te delen.

Olivier heeft een mooie slogan: “Pray that I never become your competitor’s secret weapon.” Dat getuigt in ieder geval van zelfvertrouwen. Olivier gaf 4 mini master classes gebaseerd op de trainingen die hij geeft voor de Red Chair Group. Zo besprak hij de rol van social media in de nieuwe marketing mix, de gedachte achter een social media strategie, social media en brandmanagement en de ROI van social media (altijd een interessant onderwerp).

Bedrijven focussen zich met hun social media programma’s te veel op de acquisitie van klanten. Terwijl je je als bedrijf met social media beter kunt focussen op je bestaande klant. Verbeter de relatie en zorg dat deze blijft terugkomen. Indien je dit goed doet zal dit bijdragen aan de acquisitie. Hij beschreef de fasen van een klant (fan – nieuwe klant – terugkerende klant – loyale klant) en de kracht van mond-tot-mond reclame van deze klanten. Een aanbeveling van een nieuwe klant is leuk, maar een aanbeveling van een loyale klant is veel krachtiger. Dat begrijpen zeer weinig bedrijven.

Daarbij kun je als bedrijf leren van de aanpak van Disney. Zij begrijpen het principe dat ouders hun liefde voor een merk overdragen aan hun kinderen. Om deze reden is hun productaanbod zo breed en willen ze alle contactmomenten benutten. Zo groeien kinderen op met het merk en zullen hun kinderen later meenemen naar Disney. Het positieve beeld van Disney wordt zo van generatie op generatie doorgegeven.

In zijn volgende sessie haalde Olivier onder andere aan dat het actief zijn op meerdere kanalen, meer content delen en meer interactie met fans zal leiden tot een betere SEO. Een goede social strategie is effectief voor organische zoekresultaten. Het volgende onderwerp, webcare, kon meteen rekenen op veel aandacht vanuit de zaal. Olivier vertelde dat je als bedrijf moet monitoren om problemen te ontdekken, vervolgens moet antwoorden op deze problemen en met bestaande content je ongelijk kunt bewijzen. “Overtuig mensen met feiten, niet met suggesties” aldus Olivier. Claim je online accounts en niet slechts 1! En als het probleem echt enorm is geworden, zorg dan dat je het plan uitvoert. Die uiteraard van te voren wel moet zijn samengesteld.

Zijn laatste sessie begon met de slide “social media is not free”. Er wordt nog te vaak gedacht dat social media geen geld hoeft te kosten. Hij gaf 2 redenen wat je tegen je baas kunt zeggen wanneer hij vraag waarom het bedrijf moet investeren in social media. Het levert namelijk geld op en het bespaart kosten. Er moet budget vrijgemaakt worden omdat je personeel nodig hebt, tools moet aanschaffen en er gaat veel tijd inzitten. Olivier kwam met een interessante formule om de ROI te berekenen: de inkomsten van de investering – de kosten van de investeren delen door de kosten van de investering. Want uiteindelijk gaat willen we allemaal geld verdienen. Op naar de borrel!

Social media day Antwerp 2011 was een leerzame dag voor de deelnemers. Dankzij Blanchard hebben zij een nieuwe kijk op social media gekregen en heeft hij hen duidelijk gemaakt, dat de hype te relativeren is. Grijp de kansen, maar verhef het niet tot het ultieme doel. Laat de ouderwetse manier van ROI denken los en kijk naar het totaalplaatje. Pak ook conversaties, likes, mentions, etc. mee. Laat mensen in je organisatie zien dat investeren in social media, aan de ene kant kosten doen dalen en aan de andere kant meer inkomsten genereren. Op naar Social media day Antwerp 2012.

-1248.jpg
-1248.jpg
...