Social Media29.06.2011

De kracht van een poll op Facebook


de-kracht-van-een-poll-op-facebook.jpg
de-kracht-van-een-poll-op-facebook.jpg

Wat veel eigenaren van Facebook pagina’s vergeten is dat Facebook, om het benaderen en betrekken van de doelgroep gaat. Het is een uitstekende manier om je doelgroep vragen te stellen, relaties op te bouwen of te verstevigen en tot nieuwe inzichten te komen. Facebook draait echt om betrokkenheid en met een enthousiaste fans kan dit heel ver gaan.

Maandag was het een hete dag in ons land. Een mooi moment om aan onze Facebook fans te vragen of zij een tropenrooster hadden. Een poll met een flinke knipoog. Dus we stelde de volgende vraag; ‘Heb jij een tropenrooster vandaag?’ De stemmen stroomde binnen.

Dinsdagochtend ben ik gestopt met tellen, omdat er toen 344 stemmen waren uitgebracht en 24 reacties waren achtergelaten. Door de poll hebben we er een aantal nieuwe fans bijgekregen, maar nog veel interessanter is dat er op andere updates opeens veel meer gereageerd werd. Mensen gingen daar ook op reageren en volop liken. De pagina werd opeens een stuk levendiger.

-1246.jpg
-1246.jpg

Met ongeveer 6.150 fans (op moment van schrijven) komt dit neer op een reactiepercentage van iets meer dan 5% (afgerond). Wat geen slecht aantal is (over de overige 95% kunnen we een apart artikel wijden). Daarbij had de poll een virale werking, omdat het zichtbaarheid op de walls van mensen die de enquête hadden beantwoord. Wat leidde tot meer nieuwe fans en meer resultaten.

Maar wat betekent dit voor jou als bedrijf? Het is een leuke manier om een indruk te krijgen van wat je fans willen. Onze vraag was met een knipoog bedoeld, maar je kunt serieuzere vragen stellen. Vraag bijvoorbeeld wat ze missen in jouw dienstverlening of wat ze verwachten van een relatie dag en laat ze antwoord geven op een vraag over de invulling. Betrek ze in het ontwikkelproces en laat ze indirect bijdragen in het innovatieproces. Laat ze met ideeën komen of vragen plaatsen op de Facebook pagina. In dit enthousiasme en de gezamenlijke kennis zit veel waarde.

Kortom toon interesse en laat zien dat je actief bezig bent. Stel eenvoudige maar relevante vragen om tot nieuwe inzichten te komen. Maak er soms een grappige vraag van met misschien een achterliggende gedachte. Wat overigens niet altijd hoeft! Humor is ook niet slecht en geeft vaak een andere lading.

Ondanks dat je Facebook fans geen representatieve, betrouwbare en valide menigte vertegenwoordigen kan het wel een indruk geven. Staar je ook niet blind op de aantallen. Want in je database zitten ook prijsvraag fans (zijn alleen geïnteresseerd in cadeaus, niet in jouw merk). Als jij 100 fans hebt en er reageren er 10, dan heb je een response van 10%. Kijk dus verder dan de absolute aantallen en ga het gesprek aan. En het houden van een poll is gratis, dus waar wacht je nog op?

...

Verder lezen over Facebook

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Eerst bood hij zijn excuses aan, maar nu zegt Zuckerberg: sociale media hebben geen causaal verband met geestelijke problemen van tieners.

Social Media26.09.2024

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Geen zin om met al je fans te praten? Laat je AI-avatar het voor je doen. Meta introduceert het nu voor iedereen. Of althans, ook voor niet-influencers in de VS.

Social Media30.07.2024

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

De EU en de Digital Markets Act slaan weer toe: niet alleen Apple hangt een miljardenboete boven het hoofd: ook Meta.

Social Media01.07.2024

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

Krijgt Meta een miljardenboete?
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Instagram en Facebook gaan je foto's gebruiken om kunstmatige intelligentie te trainen. Zie je dat niet zitten, dan is er een uitweg.

Social Media28.05.2024

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads