Wat veel eigenaren van Facebook pagina’s vergeten is dat Facebook, om het benaderen en betrekken van de doelgroep gaat. Het is een uitstekende manier om je doelgroep vragen te stellen, relaties op te bouwen of te verstevigen en tot nieuwe inzichten te komen. Facebook draait echt om betrokkenheid en met een enthousiaste fans kan dit heel ver gaan.
Maandag was het een hete dag in ons land. Een mooi moment om aan onze Facebook fans te vragen of zij een tropenrooster hadden. Een poll met een flinke knipoog. Dus we stelde de volgende vraag; ‘Heb jij een tropenrooster vandaag?’ De stemmen stroomde binnen.
Dinsdagochtend ben ik gestopt met tellen, omdat er toen 344 stemmen waren uitgebracht en 24 reacties waren achtergelaten. Door de poll hebben we er een aantal nieuwe fans bijgekregen, maar nog veel interessanter is dat er op andere updates opeens veel meer gereageerd werd. Mensen gingen daar ook op reageren en volop liken. De pagina werd opeens een stuk levendiger.
Met ongeveer 6.150 fans (op moment van schrijven) komt dit neer op een reactiepercentage van iets meer dan 5% (afgerond). Wat geen slecht aantal is (over de overige 95% kunnen we een apart artikel wijden). Daarbij had de poll een virale werking, omdat het zichtbaarheid op de walls van mensen die de enquête hadden beantwoord. Wat leidde tot meer nieuwe fans en meer resultaten.
Maar wat betekent dit voor jou als bedrijf? Het is een leuke manier om een indruk te krijgen van wat je fans willen. Onze vraag was met een knipoog bedoeld, maar je kunt serieuzere vragen stellen. Vraag bijvoorbeeld wat ze missen in jouw dienstverlening of wat ze verwachten van een relatie dag en laat ze antwoord geven op een vraag over de invulling. Betrek ze in het ontwikkelproces en laat ze indirect bijdragen in het innovatieproces. Laat ze met ideeën komen of vragen plaatsen op de Facebook pagina. In dit enthousiasme en de gezamenlijke kennis zit veel waarde.
Kortom toon interesse en laat zien dat je actief bezig bent. Stel eenvoudige maar relevante vragen om tot nieuwe inzichten te komen. Maak er soms een grappige vraag van met misschien een achterliggende gedachte. Wat overigens niet altijd hoeft! Humor is ook niet slecht en geeft vaak een andere lading.
Ondanks dat je Facebook fans geen representatieve, betrouwbare en valide menigte vertegenwoordigen kan het wel een indruk geven. Staar je ook niet blind op de aantallen. Want in je database zitten ook prijsvraag fans (zijn alleen geïnteresseerd in cadeaus, niet in jouw merk). Als jij 100 fans hebt en er reageren er 10, dan heb je een response van 10%. Kijk dus verder dan de absolute aantallen en ga het gesprek aan. En het houden van een poll is gratis, dus waar wacht je nog op?
Verder lezen over Facebook
Social Media26.09.2024
Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’
Social Media30.07.2024
Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken
Online25.07.2024
Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts
Social Media22.07.2024
Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Social Media28.05.2024
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen
Nieuws15.05.2024
Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!
Social Media22.02.2024