Facebook wordt in Nederland steeds groter. Dat brengt mogelijkheden met zich mee voor het bedrijfsleven. Een Facebook pagina voor je bedrijf is een kans om in contact te staan met je doelgroep en informatie met hen te delen. Dat merken wij ook met de Dutchcowboys Facebook pagina. Daarnaast biedt het nog meer voordelen, omdat je fans gaan reageren op jouw updates, intensere relaties ontstaan en je huidige fans weer voor nieuwe aanwas kunnen zorgen.
Maar dat is nog niet zo eenvoudig, blijkt ook uit de gesprekken die ik met ondernemers heb. Ze worstelen toch met de mogelijkheden en kunnen dit maar moeilijk naar hun eigen situatie vertalen. Het gevolg is dat er hierdoor vrij weinig mee gedaan wordt en het dan akelig stil blijft op de pagina. Daarom hier wat tips!
De oorzaak is dat je voor niet genoeg interactie hebt gezorgd. Je hebt je fans niet genoeg getriggerd om terug te keren en te reageren. Brian Carter zegt heel duidelijk op Allfacebook: “Like it or hate it, you need interaction to remain visible.” Hier wat tips!
Stel vragen
Vragen stellen is een handige manier om reacties los te weken bij je Facebook fans. Door ze proactief vragen te stellen, zal een gedeelte hiervan op je vraag gaan reageren. Dit hoeven geen moeilijke of wetenschappelijke vragen te zijn. Een simpele vraag wat zij van een video, foto of artikel vinden volstaat al. Door de vragen waardevol en begrijpelijk te houden, zal je zien dat je fans eerder geneigd zijn te reageren. Keep it simple!
Prijsvragen
Cadeautjes of kortingen weggeven werkt altijd. Alhoewel dit niet de optimale manier is voor het opbouwen van een diepe relatie, kun je wel op korte termijn je zichtbaarheid vergroten. Mensen vinden het altijd leuk om iets te winnen en als je ze enthousiast voor jouw product kan maken, kan het een effectieve manier zijn. Het nadeel van dit soort acties is wel, dat er altijd een groot gedeelte is wat snel weer vertrekt. De kans is groot dat zij jouw Facebook pagina snel weer ‘unliken’.
Plaats interessante content
Interessante artikelen, leuke video’s en spraakmakende foto’s doen het goed. Je moet jezelf constant afvragen of je de informatie die je wilt delen, een toegevoegde waarde is voor jouw fans. Nog beter: is het interessant genoeg om te delen? Als je deze vragen met ja kunt beantwoorden, zal je hier reacties op gaan krijgen en mensen gaan het actief delen. Het doel hiervan is om jezelf constant scherp te houden in het leveren van interessante informatie. Blijf hierbij wel dichtbij je eigen identiteit. Ga als fietsen verkoper niet opeens over autobanden praten. Tenzij het de nieuwe en betere techniek is voor fietsenbanden ;)!
Daag ze uit met stellingen/statements
Dit is grotendeels in lijn met vragen stellen, maar stelling worden scherper neergezet. Een voorbeeld is deze stelling: “Voordat ik iets koop, kijk ik altijd eerst online wat voor reviews erover zijn geschreven!” Je zult zien dat fans hierop gaan reageren.
Exclusiviteit
Naast het houden van prijsvragen, is het aanbieden van exclusiviteit iets waardevols. Fans stellen het altijd op prijs als zij exclusieve whitepapers, rapporten en onderzoeken te zien krijgen. Je geeft ze namelijk iets wat niet iedereen krijgt. Maar denk ook eens aan speciale kortingen voor je Facebook fans of exclusieve Facebook fan dagen. Daarmee ga je als bedrijf nog een stap verder en bouw je een betere relatie op.
Door deze tips toe te passen, zal je zien dat fans eerder geneigd zijn op je te reageren en de interactie toeneemt. Dan wordt jouw Facebook Page opeens een stuk leuker. En waardevoller! Natuurlijk is dit lijstje niet compleet. Daarom zijn jouw tips meer dan welkom om de lijst compleet te maken en anderen verder te helpen.
Mede dank aan Brain Carter voor de inspiratie!
Verder lezen over Facebook
Social Media26.09.2024
Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’
Social Media30.07.2024
Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken
Online25.07.2024
Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts
Social Media22.07.2024
Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Social Media28.05.2024
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen
Nieuws15.05.2024
Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!
Social Media22.02.2024