Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
David Meerman Scott was in Amsterdam. Bij Social Media Club Amsterdam stond hij voor een bomvolle zaal, met tachtig deelnemers. En op de wachtlijst stonden er nog eens 50. Toen Meerman Scott – de tweede naam ‘Meerman’ is er om hem te onderscheiden van de honderden ‘gewone’ David Scotts – zijn eerste boek publiceerde, in 2007, “The new rules of Marketing & PR”, was het zonder meer revolutionair. Er zijn inmiddels 250.000 exemplaren van verkocht. En Meerman Scott staat niet stil. In zijn nieuwe boek “Real-Time Marketing & PR, geeft hij aan dat de term ‘real-time’ veel beter past bij wat er nu gaande is, en wat de echte veranderingen zijn. In een dik uur ging hij in op de noodzaak van snelheid, en het achterhaalde geneuzel over ROI.
Volgens Meerman Scott draait het allemaal om real-time communicatie. En dat is een mentaliteit. “Real Time is a mindset, Social Media are the tools.” De huidige generatie mobiele internetters zien zichzelf niet als gebruikers van social media. Ze gebruiken gewoon Facebook, Twitter of MSN. En wat die media gemeen hebben is dat ze mogelijk maken te communiceren in real-time. Die term ‘real-time communicatie’ is daarom een veel betere term om de ontwikkelingen op dit gebied nu te beschrijven.
Een andere belangrijke ontwikkeling die hij ziet is dat er bij social media of real-time communications nog heel vaak vanuit het management gevraagd wordt om de ROI.
“ROI is actually FEAR”. Het is angst. Angst voor het onbekende. Liefst zouden bedrijven zien dat elke activiteit werd teruggerekend naar de meetlatten van vroeger, het aantal sales leads of het aantal clippings. Maar dat kan gewoon niet meer. Net zo min als bedrijven nu nog uitgebreide ROI-berekeningen gaan maken voor het uitrusten van hun medewerkers met mobiele telefoons of smartphones, zou niemand nu nog moeten vragen om een ROI-berekening voor real-time communicatie. Alle business is tegenwoordig real-time. Dat is een gegeven. Dus moet ook je communicatie dat zijn. Zonder real-time communicatie, is er geen business. En als je toch een ROI wilt zien: Meerman Scott heeft berekend dat de beurskoersen van de 28% Fortune100-bedrijven die actief gebruikmaakt van real-time communicatie, stegen met 3%, terwijl de rest van de bedrijven over dezelfde periode daalde met gemiddeld 2%.
Dus een 5% hogere koers van je aandeel. Hoeveel meer ROI wil je zien?
Verder lezen over PR 2.0
DC Business10.07.2020
Digital Marketing Summit: PR meets Marketing
Online21.04.2020
Een gouden tweede jeugd voor PR: Influencer-PR 2.0
Online21.03.2019
Waarom free publicity een goede basis is voor een contentstrategie
Media10.03.2014
Nederlander minste vertrouwen in sociale media
Startups08.02.2013
Startupscène zweert bij growth hacking
Media19.06.2011
Facebook PR op voet van oorlog met media
Media08.06.2011
Don’t mess with the US Army, don’t mess with YouTube!
Social Media15.05.2011