Social Media11.05.2011

‘Twitter maar raak’ marketing


twitter-maar-raak-marketing.jpg
twitter-maar-raak-marketing.jpg

Nederlandse winkelbedrijven hebben Twitter ontdekt. Maar oh, wat zijn de verschillen in het toepassing ervan groot! Kennelijk hebben veel bedrijven zich voorgenomen er vanaf de eerste week van Mei zich eens serieus te op dit medium te gaan storten. Dit komt naar voren uit mijn monitor van inmiddels meer dan 150 Nederlandse winkelketens met een Twitter account. Het is de moeite waard het Twitter gedrag van deze winkeliers eens onder de loep te nemen. Voor deze post heb ik daarom gekeken naar alle tweets van 1 t/m 10 Mei. Hoe vaak twitteren ze, waarover en wat is het bereik? Hierbij een paar bevindingen.

Qua aantallen tweets is moderetailer @PietZomers helemaal los gegaan, met meer dan 100 tweets in 10 dagen, dat is 20% van het totaal aantal tweets (tw) in de timeline van het bedrijf. @Hoogvlietsuper (67 tw), @Rituals (65 tw) en @SparNL (64 tw) volgen op enige afstand. Alleen @Rituals heeft een publiek van enige omvang (5.535 volgers) maar Rituals heeft ook buitenlandse vestigingen. Alleen retailers @deBijenkorf en @Hema hebben meer volgers. De 20 meest actieve bedrijven verstuurden in de eerste 10 dagen van mei gemiddeld 3,5 tweet per dag. De groep van 150 bedrijven is ruwweg te verdelen in:

  • 1.     Twitter maar raak
  • 2.     Voorzichtig kijken of het wat op levert
  • 3.     Als we iets doen, dan doen we het goed

Het lijkt erop dat de groep Twitter maar raak de laatste maanden sterk in opkomst is. Er worden door die bedrijven allerlei #twitteractie (s) bedacht om veel volgers te werven. @schuurmanschoen (57 tw) Wie? Schuurman Schoenen heeft meer dan 40 schoenenwinkels. Alle 531 volgers hebben de afgelopen 10 dagen 12x een bericht kunnen zien over de nieuwe voorjaarsfolder. Daarnaast wenst Schuurman ons regelmatig goedemorgen en wordt er personeel gezocht. De bedrijven in deze categorie posten veel en reageren en retweeten van alles en nog wat. Er lijkt geen doordachte strategie achter te zitten.

Voorzichtig kijken of het wat oplevert is een strategie die veel winkelbedrijven kiezen. We openen een account (dat is immers gratis) en peilen de temperatuur van het badwater. In de folder, website, winkel of kassabon is niets te vinden over het feit dat het bedrijf op Twitter aanwezig is. De aanpak is vooral ‘zenden’, de marketing afdeling neemt de lead. Aardige voorbeelden zijn @Blokker (8 tw), @Kwantumonline  (0 tw) of @Dreizen (13 tw). Veel van deze bedrijven zullen de strategie vanzelf aanpassen zodra consumenten Twitter in groten getale het medium gaan gebruiken om contact te zoeken of de service aan de kaak te stellen. D-Reizen heeft de eerste stap al gezet door te starten met een extra account @dreizen_webcare.

Sociale Media zijn verschillend van karakter. Het communicatie ritme voor volgers op Twitter, Facebook en Hyves is verschillend. Veel consumenten gebruiken deze media parallel en verwachten dat het bedrijf dat ze volgen dit ook doet. Er is wat mij betreft geen eenduidige wet voor het aantal berichten per dag, dit hangt volledig af van de content en de ‘customer intimacy’ strategie. Het verhaal van @RunnersworldNed (23 tw) op Twitter gaat over sport, gezondheid, startnummers, tips en praten tijdens het hardlopen. Dat is iets anders dan @deBijenkorf (49 tw) dat Twitter veevuldig inzet voor het afhandelen van servicevragen met #bcare en dit lardeert met een promotie of inspiration game. Ex zusje @HEMA (27 tw) maar ook @Rituals doen dit op vergelijkbare wijze. Dit zijn typisch bedrijven uit de categorie Als we het doen, dan doen we het goed. Dat betekent op de korte termijn veel investeren en af en toe leergeld betalen. Maar hiermee verwerven ze een voorsprong die hard nodig is om overeind te blijven in het on-line geweld. Het kan geen toeval dat de marketing directeuren van deze winkeliers zelf zeer actief zijn op Twitter.

Ten slotte over het bereik. Ik zal in een volgende post dieper ingaan op het verschil in effectiviteit van winkel tweets. Hier volsta ik met een paar voorbeelden van @HEMA. De op zich aardige aankondiging dat het bedrijf vanaf nu ook Asperges in het assortiment heeft komt niet veel verder dan haar eigen 9.427 volgers. Een tweet over een typisch HEMA (dus origineel design) product kan direct rekenen op 30 retweets en bereikt daarmee in potentie circa 15.000 consumenten. Als het HEMA in de eerste week van mei een linkje naar een kortingsactie Twittert dan levert dat circa 100 clicks op. Voor sceptici: dit is nog niet om over naar huis te schrijven maar het aardige is dat alles meetbaar wordt ook de effectiviteit en ROI van Social Media.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over Retail

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Kruidvat gaat vanaf 23 september een aantal erotische producten verkopen van EasyToys. De speeltjes en aanverwanten komen te liggen in 1.200 winkels in Nederland en België en natuurlijk ook online op Kruidvat.nl. Dankzij deze overeenkomst verdubbelt de erotische webshop in één keer zijn aanwezigheid in het Nederlandse en Belgische winkelbestand.

Online23.09.2024

Producten EasyToys liggen nu ook in de schappen bij Kruidvat

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

Nederlandse retailers zijn goed in het binden van klanten aan hun merk en digitale marketing, maar schieten nog regelmatig tekort als het aankomt op SEO-optimalisatie en websiteprestatie.

Marketing06.05.2024

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

maar de website kan vaak beter
Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Als winkel eigenaar ben je ongetwijfeld bekend met het belang van een efficiënt kassasysteem. In dit blog gaan we dieper in op waarom een goed kassasysteem essentieel is voor iedere winkel, en we belichten de voordelen...

DC Business22.02.2024

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

We willen er allemaal goed uitzien. Toch is dat niet altijd even gemakkelijk. Er zijn ongelooflijk veel kledingstijlen en velen van ons hebben geen idee wat nou het beste bij ze past. Bovendien is het misschien niet je g...

Lifestyle18.02.2024

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

De detailhandel bevindt zich op een kritiek punt waar consumenten een kloof ervaren tussen hun winkelverwachtingen en de werkelijkheid in winkels. Terwijl de retailsector blijft evolueren, staat de industrie voor uitdagi...

Marketing01.02.2024

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

Voorafgaand aan NRF 2024, wereldwijd een van de grootste evenementen als het gaat om retail, onthulde Google Cloud alvast een aantal nieuwe AI- en generatieve AI-technologieën. Ontwikkeld om retailers te ondersteunen bi...

Online19.01.2024

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Shopware heeft Digital Sales Rooms, dit zijn digitale Sales-kamers die volgens het bedrijf een ideale samensmelting zijn voor e-commerce en sales. Dit is hoe deze digitale kamers in hun werk gaan en wat jij er met jouw b...

DC Business13.12.2023

​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Verder lezen over Twitter

Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins

Deze week was het qua viral content vooral de rellen in Amsterdam wat de klok sloeg. Dat is echter niet het enige dat viral ging, kijk mee.

Social Media17.11.2024

Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins

Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X

Vind je het allemaal niet meer zo gezellig op social medium X? Dat kan. Het social medium is erg veranderd sinds het Twitter niet meer is.

Social Media13.11.2024

Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X

X laat mensen die je hebt geblokt toch je posts lezen

Er zijn veel veranderingen doorgevoerd sinds X geen Twitter meer is. De nieuwste verandering is dat mensen die je hebt geblokkeerd nu toch je posts kunnen lezen.

Social Media04.11.2024

X laat mensen die je hebt geblokt toch je posts lezen

Happy Halloween: de leukste posts en inhakers

Gelukkig waait Halloween steeds meer over naar ons land en doen we vooral graag mee qua decoraties, al zal het nooit zo hevig zijn als in de Verenigde Staten.

Social Media31.10.2024

Happy Halloween: de leukste posts en inhakers

Deze Week Viral: twee personages uit Sesamstraat gaan los van elkaar viral

Deze week zijn er weer veel toffe dingen viral gegaan, waarbij gek genoeg enkele Sesamstraat-personages de boventoon voeren.

Social Media27.10.2024

Deze Week Viral: twee personages uit Sesamstraat gaan los van elkaar viral

Elon Musk post mysterieuze gamesessie met vreemde audio

T150 klaar in 3:25. Te veel tijd gespendeerd aan het afmaken van minions in plaats van elites. Had potentie om onder de 3 minuten te eindigen.

Social Media26.10.2024

Elon Musk post mysterieuze gamesessie met vreemde audio

Probeer wraakporno maar eens offline te krijgen

Wraakporno richt de meeste schade aan in de eerste 48 uur. Dat is problematisch, want zo snel kun je het vaak niet offline laten halen.

Social Media09.10.2024

Probeer wraakporno maar eens offline te krijgen

Mensen die je blokkeert op X kunnen je posts gewoon zien

Elon Musk steekt niet onder stoelen of banken dat hij de blokkeerknop op X maar niks vindt: de eerste stap richting de exit is gezet.

Social Media24.09.2024

Mensen die je blokkeert op X kunnen je posts gewoon zien