Social Media28.03.2011

Fondsenwerven: van voordeur tot Facebook


fondsenwerven-van-voordeur-tot-facebook.jpg
fondsenwerven-van-voordeur-tot-facebook.jpg

[Freek Janssen] Stel dat we fondsenwerving helemaal opnieuw zouden uitvinden. Niemand had nog ooit gehoord van collectebussen, kinderpostzegels of sponsorlopen. Hoe zou dat er uitzien?

De kans is groot dat social media dan een veel grotere rol zouden spelen. Nu geldt dat voor wel meer dingen uit het dagelijks leven (zouden er kranten zijn als we opnieuw nieuws zouden moeten uitvinden?). Het aardige aan fondsenwerven via social media is dat het voor iedereen gemakkelijker én leuker wordt. Voor het goede doel, de fondsenwerver én de donateur.

Laten we uitgaan van een middelbare school die een sponsorloop houdt voor Doe Een Wens. Iedereen met een voordeur (of een neefje of buurmeisje) kent de klappen van de zweep: leerlingen vragen bij buren en familie om een sponsorbedrag per kilometer. De jongens en meisjes lopen vervolgens de longen uit hun lijf, om daarna de bonus te incasseren langs de voordeur of tijdens het familiefeest.

Geef toe: dat kan slimmer. Als al je tantes een Hyves-account hebben en ook de buurvrouw beschikt over een internetverbinding, dan gaat dat online allemaal net iets makkelijker. Er zijn ook oplossingen op de markt die het hele proces geautomatiseerd hebben: van het aanmaken van een eigen fondsenwervingspagina, tot het inschakelen van familie en vrienden en zelfs het overmaken van een donatie.

Een evenement dat zelfs volledig om zo’n platform heen is gebouwd, is de Helden Race die op 10 juli voor het eerst wordt gelopen in het Amsterdamse Bos. Het idee is simpel: iedereen mag meelopen voor een goed doel naar keuze, op voorwaarde dat er minstens 300 euro wordt opgehaald. Elke deelnemer heeft zijn eigen fondsenwervingspagina, waarop donateurs kunnen zien welk doel er wordt gesteund, hoeveel er al is opgehaald en – niet onbelangrijk – waarop de goede gevers direct geld kunnen overmaken. Met een koppeling naar Facebook, Gmail en Myspace. Het idee is al uitgevoerd in Parijs, met indrukwekkende cijfers: 600 ‘helden’ haalden er 300.000 euro op voor 45 goede doelen. Dat is met gemiddeld 500 euro per loper best aardig.

Toegegeven: je zult als scholier of andere sponsorloper misschien online niet iedere buurvrouw of tante bereiken. Maar het bereik van een online-platform is al snel groter dan dat van de fysieke collectebus of Kinderpostzegel-actie. Voor goede doelen is het bereiken van donateurs via deze actieve fondsenwervers van groot belang: de conversie van een verzoek van een vriend of familielid om een donatie is al gauw 15 tot 20 procent, terwijl bijvoorbeeld emailnieuwsbrieven meestal blijven steken bij 1 of 2 procent.

Social media helpen dus goede doelen via een klik met de muis hun achterban van goede gevers stukje bij beetje uitbouwen. En dat is een goed doel op zich.

...

Verder lezen over Facebook

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Eerst bood hij zijn excuses aan, maar nu zegt Zuckerberg: sociale media hebben geen causaal verband met geestelijke problemen van tieners.

Social Media26.09.2024

Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Geen zin om met al je fans te praten? Laat je AI-avatar het voor je doen. Meta introduceert het nu voor iedereen. Of althans, ook voor niet-influencers in de VS.

Social Media30.07.2024

Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Meta treedt harder op tegen Yahoo Boys en andere kwaadwillenden op Facebook en Instagram om meer slachtoffers te voorkomen.

Online25.07.2024

Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Het internet lijkt wel gratis, maar dat is het eigenlijk nooit. Vaak moet je naar advertenties kijken, gegevens invoeren, klikken, liken, enzovoorts.

Social Media22.07.2024

Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

De EU en de Digital Markets Act slaan weer toe: niet alleen Apple hangt een miljardenboete boven het hoofd: ook Meta.

Social Media01.07.2024

Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen

Krijgt Meta een miljardenboete?
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Instagram en Facebook gaan je foto's gebruiken om kunstmatige intelligentie te trainen. Zie je dat niet zitten, dan is er een uitweg.

Social Media28.05.2024

Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads