Social Media09.03.2011

#Oeteldonk goes social tijdens carnaval


oeteldonk-goes-social-tijdens-carnaval.jpg
oeteldonk-goes-social-tijdens-carnaval.jpg

Oeteldonk was online veruit de meest populaire carnavalsstad van Nederland. Clipit heeft onderzoek gedaan naar de online berichtgeving over de Hollandse carnavalssteden. Berichten uit meer dan 10.000 online bronnen werden tijdens carnaval geanalyseerd. Kielegat en Mestreech haalden de top 3, maar Oeteldonk stond met meer dan de helft van de berichten op de eerste plaats. Wat maakt Oeteldonk zo populair?

Online berichten over 31 carnavalssteden werden geanalyseerd tijdens de 4 dagen van carnaval. In die periode werden 1.162 online berichten over Lampegat (Eindhoven) geplaatst. Daarna werd met 1.736 berichten online het meest over Kruikenstad (Tilburg) geschreven, gevolgd door Mestreech (Maastricht) met 2.056 berichten. Het Brabantse Kielegat (Breda) behaalde een tweede plaats met 2.351 berichten, waar Oeteldonk (Den Bosch) alle carnavalssteden ver achter zich liet met maar liefst 51,9% van alle online berichten tijdens carnaval, wat neerkwam op 11.519 berichten in 4 dagen tijd.

#Oeteldonk trending topic
Ondanks dat het carnavalsfeest in Oeteldonk grotendeels op de straten en in kroegen plaatsvindt, werd ook van social media volop gebruik gemaakt door het feestgedruis. Vooral op Twitter, Hyves en Facebook was Oeteldonk een populair onderwerp. Op Twitter was #Oeteldonk naast #Carnaval en #Alaaf trending topic. De inhoud van de berichten varieerde van vermeldingen onderweg te zijn naar Oeteldonk tot enthousiaste uitspraken over de carnavalsstad. Zo zijn twitteraars positief over de authenticiteit van Oeteldonk en zou Oeteldonks carnaval op de werelderfgoedlijst moeten worden geplaatst. Er ontpopten zich zelfs ware citymarketeers op Twitter; “Jammer dat je #oeteldonk hebt verlaten. Zien we je volgend jaar terug?

Opvallend in deze analyse is de dominantie van Brabantse carnavalssteden. Een verklaring kan liggen bij de betrokkenheid van Nederlanders van boven de rivieren. In de analyse is namelijk te zien dat zij een aardig aandeel hebben in de berichten over carnaval binnen social media. Wellicht hebben social media kunnen bijdragen aan de verspreiding van het carnavalsfeest. Het lijkt er in elk geval op dat steeds meer mensen van boven de rivieren afreizen naar het feestende zuiden. Door dan voor Brabant te kiezen blijft de reisafstand beperkt.

Bij de evaluatie van een evenement mogen social media niet worden overgeslagen. Er is binnen social media ontzettend veel informatie te vinden over de beleving, de doelgroepen, trends en ontwikkelingen van evenementen. Niet alleen zijn ontwikkelingen en voorkeuren binnen doelgroepen waarneembaar, de doelgroep levert ook meteen nieuwe ideeën voor volgend jaar aan; “Ik denk dat er toch hekken om Oeteldonk moeten :)”.

...