Social Media18.02.2011

78% van de organisaties maakt in 2011 gebruik van social media


78-van-de-organisaties-maakt-in-2011-geb.jpg
78-van-de-organisaties-maakt-in-2011-geb.jpg

Dit blijkt uit het Pondres Social Media Onderzoek 2011. Social media is hot, maar hoe ver zijn de Nederlandse bedrijven nou eigenlijk als het hierover gaat? Niet voor niks hebben veel bedrijven zich dan ook bezig gehouden met social media in 2010. Maar er is wel een verschil tussen aanwezig zijn en dit ook echt benutten.

Dit was aanleiding voor Pondres Social Marketing en MWM2 om hier een onderzoek naar te doen. Zij waren benieuwd naar het gedrag van de Nederlandse bedrijven binnen social media. In totaal namen 268 bedrijven deel aan het onderzoek, die allemaal trouw de vragenlijst hebben ingevuld. Pondres keek niet slechts naar de kanalen waarop deze bedrijven actief zijn, maar meer naar de diepere strategische impact. Hoe verloopt de monitoring, ROI, strategie en capaciteit binnen het bedrijf.

In 2010 gaf 76,1% van de respondenten aan social media in te zetten binnen de organisatie. In 2011 is dit aantal met 2% gestegen naar 78,1%. Hyves is de grote verliezer in 2011. Vorig jaar stond het sociale netwerk op plaats 5 met een gebruik van 42,4% binnen het bedrijfsleven. Dit jaar worden zij ruim ingehaald door weblogs en zakken ze terug naar 26,5%.

-1088.jpg
-1088.jpg
-1089.jpg
-1089.jpg

Bepaalde organisaties waren ook in 2010 nog niet actief op social media. De meest voorkomende reden is een gebrek aan kennis. Dit blijkt een grote drempel te zijn om niet actief te worden op social media. Daarnaast blijkt een gebrek aan interne capaciteit ook een belangrijke oorzaak te zijn. Ook gaf 23,4% ‘anders’ als antwoord. Hierbij werden antwoorden gegeven als een gebrek aan tijd, een opstartfase, het management is nog niet overtuigd en strenge regelgevingen.

-1090.jpg
-1090.jpg

Strategie lijkt het magische woord in 2011, want ruim 67% van de organisaties die nog geen social media strategie hebben willen die in 2011 gaan ontwikkelen. Hiermee willen ze meer structuur in hun aanpak en de resultaten verhogen. Toch blijkt het niet hebben van een strategie, niet per definitie dat er tegenvallende resultaten worden behaald. Want ruim 81% van de organisaties is tevreden of zeer tevreden over de resultaten, ondanks dat de strategie ontbreekt.

Externe adviseurs winnen nog niet echt aan populariteit. 78% van de organisaties kiest tot op heden nog niet voor de hulp van externe adviseurs. Wel lijken steeds meer organisaties op zoek te gaan naar specialistische social media bureaus. Tot op heden werd er voornamelijk naar internetbureaus gezocht, die ook advies konden geven over social media.

Ondanks dat de bestedingen voor social media in 2011 ook nog relatief laag zullen liggen, zien organisaties wel steeds meer de kracht. In 2011 zullen er dan ook vrij weinig bedrijven overblijven die niet in social media willen investeren. Die tijd hebben we inmiddels grotendeels gehad. Wil je meer over het onderzoek lezen? Surf dan even naar de website van het onderzoek.

...

Verder lezen over Onderzoek

25% van de Nederlandse bedrijven is niet goed voorbereid op cyberdreiging

Helemaal in de gezondheidszorg blijken grote zorgen te zijn: daar zou 40 procent onvoldoende zijn voorbereid.

Cybercrime29.10.2024

25% van de Nederlandse bedrijven is niet goed voorbereid op cyberdreiging

Hoe valt het ontstaan van eilandbogen of vulkaanbogen te verklaren?

Is het jou ook weleens opgevallen dat er door sommige eiland- en vulkaanketens op de kaart een duidelijke gebogen lijn of curve kan worden getrokken? Binnen de geologie noemen we een dergelijk verschijnsel eilandbogen of vulkaanbogen.

Online28.10.2024

Hoe valt het ontstaan van eilandbogen of vulkaanbogen te verklaren?

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Online marketingcampagnes zorgen voor aanzienlijk meer nieuwe klanten, zonder dat de bestaande klanten worden geactiveerd. Uit onderzoek blijkt dat campagnes op bijvoorbeeld social media zorgen voor 170 procent nieuwe klanten.

Marketing01.10.2024

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!

Elke zichzelf respecterende data-wetenschapper weet dat je niet zonder meer verschillende datasets uit verschillende onderzoeken met elkaar kunt vergelijken. Op dergelijke verschillende datasets kunnen namelijk onvergelijkbare omstandigheden van toepassing zijn die onderlinge vergelijkingen een uiterst heikele zaak maken.

Nieuws17.09.2024

Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!

“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media

Denk je echt dat je in één dag rijk kan worden door wat domme trucjes van een of andere zelfverklaarde influencer? Ze beloven gouden bergen, maar hoe zit het nu echt? In deze nieuwe achtdelige televisieserie ‘Trap er Niet Influencer’ onderzoeken presentatoren Filemon Wesselink, Mark Baanders, Vera Verzijl en Sarah Bakker verschillende trends en invloeden van social media met een kritische en humoristische blik.

Social Media04.09.2024

“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media

De stollingsgesteenten cyclus op aarde

De meeste mensen kunnen zich wel voorstellen dat onze planeet van binnen naar buiten is opgebouwd overeenkomstig een aflopend dichtheidsprofiel. Met van binnen naar buiten een nikkelijzeren vaste binnenkern, een nikkelijzeren vloeibare buitenkern, een vaste ondermantel van silicaatarmere gesteenten, een vaste bovenmantel van silicaatrijkere gesteenten en 'last but not least' onze geliefde aardkorst.

Nieuws21.08.2024

De stollingsgesteenten cyclus op aarde

Heeft AI-chatbot ChatGPT onze levens echt veranderd?

Er wordt steeds vaker gesproken over een AI-bubbel, zeker nu de aandelen van techbedrijven enorme dips tonen. Barst die bubbel straks echt? Het is niet zo dat AI-chatbots ons niets hebben gebracht. Zo is er onderzoek gedaan naar of ChatGPT onze levens echt heeft veranderd en daar komt positief nieuws uit.

Artificial Intelligence14.08.2024

Heeft AI-chatbot ChatGPT onze levens echt veranderd?

Stratovulkanen, schildvulkanen en supervulkanen

Binnen dit en binnen een vervolgartikel ga ik nader in op de beschrijving van enkele typen van vulkanen. Daarbij beperk ik mij hoofdzakelijk tot de typische vulkanen die ontstaan als gevolg van de subductie van tektonische aardplaten of als gevolg van mantelpluimen (hotspots). Dit betreffen voornamelijk stratovulkanen, schildvulkanen en supervulkanen. 

Nieuws12.08.2024

Stratovulkanen, schildvulkanen en supervulkanen