Social Media02.02.2011

Mercedes-Benz Tweet Race : Twitter als brandstof via Facebook


Vandaag start de Mercedes-Benz Tweet Race. Wie niet Twittert zal ongetwijfeld denken, WTF is dit nu weer. Op basis van Tweets moeten meerdere teams de finish in het Amerikaanse Dallas weten te bereiken. Het concept is leuk bedacht maar onder de motorkap zit echter meer dan alleen Twitter.

De actie lijkt zoals gezegd volledig te zijn gefocust op Twitter hetgeen niet helemaal juist is. Alle communicatie loopt vooral via Facebook. Op het Amerikaanse account is een speciale actie pagina “MB Tweet Race” met alle informatie opgezet. Om mee te spelen (US Only) moet je eerst zijn ingelogd en de actie “Liken” voor dat je informatie over het spel en de hoofdrolspelers krijgt. Het Facebook account telde voor de actie al ruim 85.000 fans waardoor deze “Tweetrace” meer dan waarschijnlijk een vliegende start maakt. Het geeft ook aan dat Twitter goed is als aanjager maar dat je voor communicatie niet om Facebook heen kunt als je snel viral wilt.

Met een speciale actiesite was je er zeker ook gekomen maar zou meer inspanning hebben gekost om de actie onder de aandacht van een groot publiek te krijgen. De trend is vandaag toch dat meer en meer grote merken kiezen om acties via Sociale Media sites op te starten. Zeker als er al een kritische hoeveelheid fans is.

Wat je nooit leest zijn de kosten van dergelijke acties. Door gebruik te maken van Twitter en Facebook lijkt het alsof zo’n concept qua kosten wel mee zal vallen.

Niets is echter minder waar. Voor deze actie heb je allereerst een bureau nodig die het concept bedenkt en schetst. Daarna krijg de volledige organisatie, de spelers, de gesponsorde Celebs (o.a. Serena Williams) die als teamcaptain fungeren, foto’s, visuals, video’s, een PR machine, prijzen en ga zo nog maar even door. Het zou zo maar kunnen dat ook andere media nog is ingezet om de actie op gang te trekken.

Wat de werkelijk kosten zijn is niet eenvoudig in te schatten, maar deze Tweet Race kan zomaar tussen de 500-duizend en 1 miljoen dollar kosten. Het neemt echter niet weg dat door gebruik te maken van Sociale Media als Twitter en Facebook je mogelijkheid hebt om in no-time enkele honderdduizenden mensen te bereiken.

Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

...

Verder lezen over Twitter

Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins

Deze week was het qua viral content vooral de rellen in Amsterdam wat de klok sloeg. Dat is echter niet het enige dat viral ging, kijk mee.

Social Media17.11.2024

Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins

Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X

Vind je het allemaal niet meer zo gezellig op social medium X? Dat kan. Het social medium is erg veranderd sinds het Twitter niet meer is.

Social Media13.11.2024

Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X

X laat mensen die je hebt geblokt toch je posts lezen

Er zijn veel veranderingen doorgevoerd sinds X geen Twitter meer is. De nieuwste verandering is dat mensen die je hebt geblokkeerd nu toch je posts kunnen lezen.

Social Media04.11.2024

X laat mensen die je hebt geblokt toch je posts lezen

Happy Halloween: de leukste posts en inhakers

Gelukkig waait Halloween steeds meer over naar ons land en doen we vooral graag mee qua decoraties, al zal het nooit zo hevig zijn als in de Verenigde Staten.

Social Media31.10.2024

Happy Halloween: de leukste posts en inhakers

Deze Week Viral: twee personages uit Sesamstraat gaan los van elkaar viral

Deze week zijn er weer veel toffe dingen viral gegaan, waarbij gek genoeg enkele Sesamstraat-personages de boventoon voeren.

Social Media27.10.2024

Deze Week Viral: twee personages uit Sesamstraat gaan los van elkaar viral

Elon Musk post mysterieuze gamesessie met vreemde audio

T150 klaar in 3:25. Te veel tijd gespendeerd aan het afmaken van minions in plaats van elites. Had potentie om onder de 3 minuten te eindigen.

Social Media26.10.2024

Elon Musk post mysterieuze gamesessie met vreemde audio

Probeer wraakporno maar eens offline te krijgen

Wraakporno richt de meeste schade aan in de eerste 48 uur. Dat is problematisch, want zo snel kun je het vaak niet offline laten halen.

Social Media09.10.2024

Probeer wraakporno maar eens offline te krijgen

Mensen die je blokkeert op X kunnen je posts gewoon zien

Elon Musk steekt niet onder stoelen of banken dat hij de blokkeerknop op X maar niks vindt: de eerste stap richting de exit is gezet.

Social Media24.09.2024

Mensen die je blokkeert op X kunnen je posts gewoon zien