Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Vandaag start de Mercedes-Benz Tweet Race. Wie niet Twittert zal ongetwijfeld denken, WTF is dit nu weer. Op basis van Tweets moeten meerdere teams de finish in het Amerikaanse Dallas weten te bereiken. Het concept is leuk bedacht maar onder de motorkap zit echter meer dan alleen Twitter.
De actie lijkt zoals gezegd volledig te zijn gefocust op Twitter hetgeen niet helemaal juist is. Alle communicatie loopt vooral via Facebook. Op het Amerikaanse account is een speciale actie pagina “MB Tweet Race” met alle informatie opgezet. Om mee te spelen (US Only) moet je eerst zijn ingelogd en de actie “Liken” voor dat je informatie over het spel en de hoofdrolspelers krijgt. Het Facebook account telde voor de actie al ruim 85.000 fans waardoor deze “Tweetrace” meer dan waarschijnlijk een vliegende start maakt. Het geeft ook aan dat Twitter goed is als aanjager maar dat je voor communicatie niet om Facebook heen kunt als je snel viral wilt.
Met een speciale actiesite was je er zeker ook gekomen maar zou meer inspanning hebben gekost om de actie onder de aandacht van een groot publiek te krijgen. De trend is vandaag toch dat meer en meer grote merken kiezen om acties via Sociale Media sites op te starten. Zeker als er al een kritische hoeveelheid fans is.
Wat je nooit leest zijn de kosten van dergelijke acties. Door gebruik te maken van Twitter en Facebook lijkt het alsof zo’n concept qua kosten wel mee zal vallen.
Niets is echter minder waar. Voor deze actie heb je allereerst een bureau nodig die het concept bedenkt en schetst. Daarna krijg de volledige organisatie, de spelers, de gesponsorde Celebs (o.a. Serena Williams) die als teamcaptain fungeren, foto’s, visuals, video’s, een PR machine, prijzen en ga zo nog maar even door. Het zou zo maar kunnen dat ook andere media nog is ingezet om de actie op gang te trekken.
Wat de werkelijk kosten zijn is niet eenvoudig in te schatten, maar deze Tweet Race kan zomaar tussen de 500-duizend en 1 miljoen dollar kosten. Het neemt echter niet weg dat door gebruik te maken van Sociale Media als Twitter en Facebook je mogelijkheid hebt om in no-time enkele honderdduizenden mensen te bereiken.
Verder lezen over Twitter
Social Media17.11.2024
Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins
Social Media13.11.2024
Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X
Social Media04.11.2024
X laat mensen die je hebt geblokt toch je posts lezen
Social Media31.10.2024
Happy Halloween: de leukste posts en inhakers
Social Media27.10.2024
Deze Week Viral: twee personages uit Sesamstraat gaan los van elkaar viral
Social Media26.10.2024
Elon Musk post mysterieuze gamesessie met vreemde audio
Social Media09.10.2024
Probeer wraakporno maar eens offline te krijgen
Social Media24.09.2024