Sociale netwerkplatformen zoals Twitter kunnen de betrokkenheid van universiteitsstudenten bij de leerstof verhogen en hun resultaten verbeteren. Dat blijkt uit een onderzoek van de South Dakota State University in de VS. De onderzoekers merken daarbij op dat het gebruik van Twitter door studenten niet alleen leidt tot een beter contact met docenten en begeleiders, maar ook met hun medestudenten.
Daardoor wordt het volgens de onderzoekers voor de studenten gemakkelijker gemaakt om elkaar te ondersteunen in een virtuele leeromgeving. Bovendien bleek de Twitter-groep op het einde van het semester ook gemiddeld betere punten te scoren dan de controlegroep. Onderzoeksleider Greg Heiberger merkt op dat het onderzoek aantoont dat Twitter gebruikt kan worden als een educatief instrument om het engagement van studenten te stimuleren en de onderwijsomgeving actiever te maken.
Communicatie buiten de lesomgeving vormen volgens Heiberger belangrijke factoren in het engagement en succes van studenten. De onderzoeker voegt er aan toe dat sociale netwerktechnologieën nieuwe mogelijkheden bieden voor het ontwikkelen van gezamenlijke leerprojecten, het gebruik van media in het onderwijs, postgraduele programma’s en het uitwerken van nieuwe strategieën voor onderwijs en leertechnieken.