Social Media05.11.2010

Minste vertrouwen in sociale betrokkenheid van merken


minste-vertrouwen-in-sociale-betrokkenhe.jpg
minste-vertrouwen-in-sociale-betrokkenhe.jpg

Nederlandse consumenten zijn wereldwijd het minst bereid om merken aan te schaffen of te promoten die goede doelen ondersteunen. Dit in tegenstelling tot de rest van de wereld. In met name de opkomende markten zoals Brazilië, China en India verwachten klanten dat bedrijven en grote merken sociaal betrokken zijn. Drie op de vier is zelfs bereid om van merk te wisselen als deze een goed doel ondersteunt.

In Nederland is slechts één op de drie consumenten hiertoe genegen. Daarentegen vinden onze landgenoten wel massaal (84%) dat bedrijven evenveel belang dienen te besteden aan economische als maatschappelijke belangen. Dit en meer blijkt uit het vierde jaarlijkse Edelman goodpurpose onderzoek onder 7259 consumenten uit 13 landen.

Nederland heeft een vrijgevig imago als het gaat om het ondersteunen van maatschappelijke en goede doelen. 76% van de respondenten geeft aan minimaal één keer per jaar geld te geven aan een goed doel en 63% geeft zelfs aan persoonlijk actief te zijn voor een goed doel. Dit is de hoogste score in Europa en Amerika. Deze betrokkenheid staat in schril contrast met de bereidheid merken aan te schaffen (35%) of te promoten (35%) die bijvoorbeeld lokale buurtinitiatieven steunen, een gezond en actief leven promoten of een school in Soedan financieren. 2/3 van de wereldwijde consumenten verlangt dat merken iets ondernemen om een goed doel te steunen. In Nederland is dit slechts 40%. Merken die het volgens ons goed doen zijn Max Havelaar en Fair Trade.

Hoewel 50% van de Nederlanders vindt dat merken teveel geld uitgeven aan marketing & advertising en van mening is dat zij deze centen beter kunnen besteden aan een goed doel, wil slechts 16% meer betalen voor een merk dat sociaal betrokken is. “Nederlanders zijn sceptisch, wantrouwen claims en zien een product dat ‘maatschappelijk verantwoord’ of ‘duurzaam’ is snel als een marketingtruc. Daarom adviseren wij onze klanten om alleen een samenwerking met een sociaal doel aan te gaan als dit bij het DNA van de organisatie of het product past“, aldus Annemieke Kievit, General Manager Edelman Nederland.

Maatschappelijke belangen even belangrijk als economische

Op corporate niveau dienen bedrijven evenveel belang te hechten aan economische als wel maatschappelijke belangen. Hiervan is 84% van de Nederlanders overtuigd. Naast de verwachting dat bedrijven een verbintenis met een goed doel aangaan, zijn consumenten wereldwijd ook bereid om bedrijven die dat niet doen te straffen. Meer dan een kwart van de Nederlanders zou een bedrijf dat niet actief is op het gebied van goodpurpose straffen door het te bekritiseren (26%), een product niet aan te schaffen (21%) of door negatieve ervaringen over het product te uiten (23%). Een derde van de landgenoten (34%) zegt niet te investeren in een bedrijf dat niet aan de ondersteuning van goede doelen doet. “Millenials blijken dit nog belangrijker te vinden. 40% van 18-24 jarigen willen een sociaal verantwoordelijk merk promoten op Facebook en Twitter,” aldus Mitch Markson, CCO van Edelman. “Dit zou bij bedrijven alarmbellen moeten doen afgaan, vooral door het grote bereik dat social media de hedendaagse consument bieden.

Ondanks dat consumenten in opkomende markten consumenten in Westerse landen overstijgen op het gebied van sociale betrokkenheid blijft de wereldwijde betrokkenheid van mensen met goede doelen hoog. Voor de vierde maal achtereen wordt het ondersteunen van goede doelen belangrijker gevonden dan design/innovatie. Daarnaast is het een belangrijker stimulator voor aankoopgedrag dan merkloyaliteit wanneer kwaliteit en prijs gelijk zijn.

Andere bevindingen:

* 68% van de consumenten vindt dat bedrijven zich in een belangrijke positie bevinden om een positieve invloed te hebben op het ondersteunen van goede doelen. In Mexico 82%,in de VS 80% en in Nederland 48%.

* 70% van de ondervraagden is van mening dat een bedrijf dat teruggeeft aan de maatschappij en eerlijke prijzen hanteert eerder profiteert dan een bedrijf dat niets in maatschappelijke ontwikkeling investeert en flinke kortingen aanbiedt.

* Wereldwijd wordt de voedsel- en drankindustrie het meest geassocieerd met maatschappelijke betrokkenheid, op de voet gevolgd door mediabedrijven en zorgverzekeraars.

* ‘Milieubescherming’ is de belangrijkste reden voor consumenten gevolgd door ‘verbetering van de kwaliteit van het zorgstelsel.’

* Wereldwijd vindt 71% van de ondervraagden dat projecten die het milieu beschermen bijdragen aan economische groei, in China (87%), Mexico (81%), India (81%), Brazilië (79%) en in de VS (75%) ligt dit percentage nog hoger.

...

Verder lezen over Nederland

Wolven die niet worden bejaagd, worden steeds brutaler!

Biologen en wolvenexperts hebben het ons jarenlang verzekerd. Wolven zouden mensen mijden en van nature schuw zijn. Het tegendeel lijkt inmiddels echter waar te zijn. Wolven wandelden al meermaals onverschrokken door dorpen of wijken en mijden ook in de vrije natuur mensen bepaald niet. Als gevolg hiervan neemt de lijst van confrontaties met wolven alsmaar in omvang toe.

Nieuws14.11.2024

Wolven die niet worden bejaagd, worden steeds brutaler!

Jaarlijks wolvenafschot dringend noodzakelijk
10e editie WFFR: met een ode aan natuurliefhebbers en vertoningen in de wijk

Deze week is alweer de tiende editie van het Wildlife Film Festival Rotterdam (WFFR) van start gegaan! Deze feestelijke jubileumeditie opende met de wereldpremière van De Verwonderaars van de Rotterdamse filmmaker Rik van der Linden. Ook zijn er veel films van eigen bodem, thema- en shortprogramma’s en een filmtournee door de stad.

Events06.11.2024

10e editie WFFR: met een ode aan natuurliefhebbers en vertoningen in de wijk

5 dingen die we zullen missen van Blokker

Blokker gaat mogelijk failliet. Het is een Nederlands icoon dat verdwijnt. En daarmee ook veel Blokker-nostalgie, want die is er volop.

Nieuws05.11.2024

5 dingen die we zullen missen van Blokker

Den Haag ontvangt EU missie label voor duurzaamheid

Op 8 oktober ontving de gemeente Den Haag als eerste en enige Nederlandse stad het EU missie label ‘100 klimaat neutrale en slimme steden in 2030’. Ze krijgen deze erkenning omdat de gemeente Den Haag in Europa koploper is met haar innovatieve klimaatactiviteiten en -ambities. Deze erkenning is een steun in de rug voor de Haagse inwoners, ondernemers en met name de ondertekenaars van he Haags Klimaatakkoord.

Nieuws08.10.2024

Den Haag ontvangt EU missie label voor duurzaamheid

WeTransfer is geen Nederlands bedrijf meer: wordt overgenomen

De handige app WeTransfer, om bestanden te versturen, is uitgevonden in Nederland en altijd gerund vanuit ons land, maar dat is nu voorbij.

Online02.08.2024

WeTransfer is geen Nederlands bedrijf meer: wordt overgenomen

Ook het EK 2028 zie je bij de NOS

Het EK 2024 is nog in volle gang. Toch maakt de NOS nu al bekend dat het ook de rechten voor UEFA Euro 2028 heeft verworven. Ze hebben hierover een akkoord bereikt met de Europese voetbalbond. Daarnaast gaat de NOS de komende vier jaar ook alle wedstrijden van het Nederlands elftal en de finales van de UEFA Nations League tot medio 2028 uitzenden.

Media02.07.2024

Ook het EK 2028 zie je bij de NOS

In Brabant is het aantal startups met 22 procent toegenomen

Het aantal Brabantse startups is sinds 2020 spectaculair gegroeid. Met 1462 startups heeft Brabant nu de op twee na grootste startup-populatie van alle Nederlandse provincies. Dit is een stijging van bijna 22 procent ten opzichte van 2020, toen er 1200 startups waren. Deze cijfers komen naar voren uit het vandaag gepubliceerde Birch-rapport, dat in opdracht van startuporganisatie Braventure is uitgevoerd.

Startups27.06.2024

In Brabant is het aantal startups met 22 procent toegenomen

8 redenen om de Q-Park parkeerapp te gebruiken

Rijd je rond in Amsterdam en weet je niet waar je allemaal kunt parkeren? Of heb je niet zoveel tijd om een parkeerkaartje te halen? Parkeren is een stuk makkelijker geworden sinds er apps zijn waarmee je dat heel eenvoudig kunt doen.

Automotive13.06.2024

8 redenen om de Q-Park parkeerapp te gebruiken