Coca-Cola heeft er intussen meer dan 16 miljoen, terwijl Pepsi er versplinterd over het netwerk pas 2.7 miljoen heeft weten te scoren: Facebook “Likes”. Wat is nou de reden dat Facebookers wel of niet de virtuele duim voor je in de lucht doen? Recent onderzoek van ExactTarget en CoTweet leverde interessante inzichten op.
Uit het onderzoek bleek dat twee redenen hoog scoren: het verkrijgen van een korting en het gebruiken van het merk om jezelf te profileren. Zo’n 40% van de ondervraagden gaven aan de duim in de lucht te steken om een korting te scoren, terwijl zo’n 39% het merk gebruikt voor promotie. Daarmee scoort Facebook overigens behoorlijk hoger als het gaat om engagement in vergelijk met bijvoorbeeld Twitter of de ouderwetse nieuwsbrief. Respectievelijk gaf slechts 23% en 10% van de ondervraagden aan merken te volgen op die manier.
Andere interessante resultaten uit het onderzoek:
Voor keiharde salestijgers dus wellicht een kleine teleurstelling: nee, een like staat niet gelijk aan een aankoop. Maar het is echter wel een positieve associatie met je merk. Work it!
Het hele onderzoek is hier terug te lezen, hieronder nog een grafisch overzicht van de uitkomst.