Toen Facebook vorige maand de nieuwe “Groups”-functie introduceerde, werd er slechts matig enthousiast gereageerd. Voor veel mensen was het een onduidelijke toevoeging in het woud van Pages en Profiles dat Facebook al biedt. Wat is nu precies de toegevoegde waarde van de nieuwe functie? En wat hoe verhouden groepen zich nu tot pagina’s en profielen? Aan de hand van vier tips proberen we het wat duidelijkheid te geven. Voor mens én voor merk.
Groepen worden gemaakt door gebruikers, niet door bedrijven
Tot voor kort bestonden er eigenlijk 3 entiteiten binnen Facebook: profielen, pagina’s en groeppagina’s. De eerste is logisch; het profiel dat de gebruiker van het netwerk aanmaakt. Maar daarna werd het wat onlogisch. Als fan én als bedrijf kon je er voor kiezen een pagina (“fanpage”) aan te maken voor je (favoriete) merk. Gebruikers van Facebook werden vervolgens “lid” van zo’n fanpage. Maar voor bedrijven was er binnen deze optie een extra mogelijkheid: groepen. Deze uitgebreide fanpages fungeerde eigenlijk als een mini-netwerk, met de mogelijkheid om discussies te voeren, content te delen en updates te geven rond een merk of product.
Met de introductie van de nieuwe “Groups”-functie is die laatste optie echter komen te vervallen. Facebook heeft besloten deze samen te voegen tot één uniforme “fanpage”, ideaal om je merk of product te promoten. Groepen worden vanaf nu gevormd door gebruikers onderling. Alleen gebruikers (ofwel: profielen) kunnen een groep maken en vrienden uit hun netwerk uitnodigen aan te sluiten.
Word lid van een groep, maar spam niet!
Wanneer je als merk of als merkambassadeur lid wil worden van zo’n organische groep, is dat mogelijk. Je kunt een verzoek doen om lid te worden van de groep. Als je lidmaatschap geaccepteerd wordt, kun je deelnemen aan de discussies in de groep, content delen en dus je product of service promoten.
Een erg directe benadering is echter sterk af te raden. Je deelname in de groep beperken tot een verkapte sales pitch zal snel averrechts werken, mensen die direct promotie willen van je merk worden eerder lid van je fanpage.
Gebruik een groep als gesloten communicatiekanaal
Een erg interessante toepassing voor bedrijven maar ook voor je zaalvoetbalteam is het gebruiken van groepen voor “interne communicatie”. Gesloten netwerken als Yammer winnen langzaam aan meer terrein als het gaat om het up-to-date blijven buiten de muren van het kantoor en met groepen kun je natuurlijk ideaal je medewerkers, partners of teamgenoten toevoegen en content onderling uitwisselen.
Groepen als klantenpanel
In deze post op Mashable wordt het al toegelicht: de intieme setting van groepen maakt de functionaliteit ideaal om gericht met je fans of vrienden aan de slag te gaan. Maak een groep rond de ontwikkeling van een nieuw product en gebruik het platform om gedurende het proces met je doelgroep te overleggen en/of hen te enthousiasmeren. Of creeer een groep rond een event dat je organiseert en laat je deelnemers de discussie alvast opstarten.
Er zijn vast nog vele andere toepassingen te bedenken voor de nieuwe groep-functionaliteit. Heb jij nog andere toepassingen, deel ze in de comments!