Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.
Het aantal gebruikers van sociale netwerken blijft wereldwijd groeien, maar een aantal andere activiteiten lijken een plafond te hebben bereikt. Dat is de conclusie van een onderzoek gedaan door Forrester. Daarbij wordt opgemerkt dat er duidelijk minder internet-gebruikers content creëren dan in de voorbije jaren.
In de VS is nog 23% van de gebruikers van het sociale internet verantwoordelijk voor de creatie van content. In de EU is dat 14% en in Australië 22%. Dat is telkens een daling van 1% ten opzichte van vorig jaar. In China was er een terugval van 3% tot 41%. In Japan was er wel een groei te zien van 2% tot in totaal 36% maar volgens Forrester is dat een grote uitzondering.
“Het gebrek aan groei in sociale creatie vertaalt zich in een gebrek aan nieuwe ideeën, content en perspectieven,” merkt Jacqueline Anderson, analist bij Forrester, op. De onderzoekers merken daarbij op dat 1 op de 3 Amerikaanse internetgebruikers geregeld user generated content bekijkt, maar slechts 10% plaatst zelf nieuw materiaal. Ook wordt opgemerkt dat in Europa 68% van de internetgebruikers beroep doet op sociale technologie, tegenover 61% vorig jaar. Er wordt daarbij echter opgeworpen dat 54% van deze gebruikers louter consument is van blogs en besprekingen, zonder echter zelf content toe te voegen.
Analist Augi Ray merkt echter op dat de cijfers meer genuanceerd zijn dan eerst lijken. “Het feit dat meer dan vijf internetgebruikers in de Verenigde Staten online creatief gedrag vertonen, maakt duidelijk hoe drempelverlagend sociale technologieën zijn“. Hij voegt er aan toe dat marketeers en mediabedrijven hun voordeel kunnen halen uit de verspreiding en het gebruik van sociale content. Ray verwijst daarbij onder meer naar de evolutie bij Twitter, waar de procedures voor het plaatsen van berichten ongewijzigd is gebleven, maar waar het wel beduidend gemakkelijker is geworden om de berichten van anderen te raadplegen. Via
Verder lezen over Content
Search11.04.2023
YoastCon: het evenement voor online marketeers en SEO-specialisten!
DC Business27.01.2023
Die tekst voor je website? Die schrijf je gewoon zelf
DC Business24.11.2022
Wat is linkbuilding en wat maakt het belangrijk?
Social Media26.01.2021
Twitter neemt Nederlandse start-up Revue over
Een beter thuis voor schrijversSearch14.12.2020
Duplicate content: wat is het en hoe voorkom je het?
Online07.09.2020
Help! De concurrent jat productomschrijvingen uit mijn webshop!
Search12.03.2020
De onzichtbare kracht van SEO
Gadgets07.11.2019