Social Media30.09.2010

Social media inzetten voor charity-doeleinden een nieuwe trend?


social-media-inzetten-voor-charity-doele.jpg
social-media-inzetten-voor-charity-doele.jpg

Wellicht kan de veronderstelling dat het internet maatschappelijke vereenzaming in de hand werkt over anderhalve maand definitief naar het land der fabelen gestuurd worden. Deze week werd namelijk bekend gemaakt dat er op zaterdag 6 november een National Tweetup gepland staat. De eerste ter wereld welteverstaan.

Nu kennen we ‘Tweetups’ – fysieke bijeenkomsten van personen die elkaar via Twitter ontmoet hebben – uiteraard al, die worden al enkele jaren georganiseerd. Maar dat dit gaat gebeuren op zo’n grote schaal in één land (en nog wel in Nederland) is wel uniek, namelijk op 36 locaties. De bijeenkomsten zullen plaatsvinden in kantoorgebouwen, die gratis beschikbaar worden gesteld door Regus Nederland. Dat is in lijn met het thema van deze National Tweetup, dat is namelijk ‘liefdadigheid’.

De bedoeling is dat Twitteraars tijdens deze National Tweetup op de 36 locaties gaan twitteren voor verschillende liefdadigheidsprojecten en goede doelen. Concreet komt dit neer op het zoeken van donateurs en sponsors via Twitter, met als uiteindelijke doel zoveel mogelijk sponsors en donateurs binnen te halen voor de betreffende goede doelen. Hoewel veel social media nog vooral worden gebruikt om vrienden en familie op de hoogte te houden van allerlei persoonlijke bezigheden, vind ik het goed om te zien dat social media in toenemende mate ook voor dit soort doeleinden worden ingezet. Social media als Twitter en Facebook zijn immers bij uitstek geschikt voor het bij elkaar brengen van mensen. Projecten waarbij mensen bij elkaar worden gebracht met als doel de inkomsten van goede doelen te vergroten, hebben we in het verleden ook al enkele keren gezien. Soms met bijzondere resultaten. Een paar voorbeelden:

– 12for12k Challenge
Danny Brown’s ambitieuze doel was om, enkel met behulp van social media, in 12 maanden tijd 12.000 dollar op te halen voor 12 verschillende goede doelen. Via Facebook, Twitter en diverse blogs kwam het project bij steeds meer mensen onder de aandacht, en vloeiden de donaties rijkelijk binnen. In 2009 haalde het project maar liefst 91.275 dollar op. Bovendien werd er in samenwerking met sponsors een Tweet-a-Thon georganiseerd om geld in te zamelen voor de Amerikaanse organisatie Share Our Strength, die binnen 12 uur tijd 15.500 dollar bij elkaar bracht.

– Twestival Global
Vrijwilligers in 202 steden over de hele wereld organiseerden op 12 februari 2009 zogenaamde Twestivals (Twitter-festivals) om twitteraars bij elkaar te brengen voor een leuke avond waarbij geld werd ingezameld voor goede doelen omtrent het thema ‘Water’. Naast Twitter werd Vimeo en Facebook ingezet om het project onder de aandacht te brengen. Het project haalde op die ene dag maar liefst 250.000 dollar op.

– TweetsGiving
De Amerikaanse organisatie Epic Change wilde met het project TweetsGiving de macht van social media aantonen, door te proberen een hoog bedrag aan donaties binnen te halen in 48 uur. Het geld werd opgehaald om uiteindelijk een klaslokaal te kunnen bouwen in een school in Tanzania. Door middel van blogs en Twitter werden binnen korte tijd veel geinteresseerden bij elkaar gebracht en na 48 uur was er een bedrag van 10.000 dollar opgehaald. Ook na deze actie blijft Epic Change proberen geld binnen te halen voor goede doelen via social media.

Bovenstaande voorbeelden, en zo zijn er nog een heleboel te bedenken, laten zien dat social media uitstekend ingezet kunnen worden om mensen overal ter wereld bij elkaar te brengen en op te roepen iets goeds te doen. Of de National Tweetup net zo’n succes gaat worden als bovenstaande voorbeelden moet nog blijken, maar het heeft zeker potentie om te slagen. Mensen vinden het vaak wel leuk om aan iets nieuws deel te nemen en bovendien zijn Nederlanders in het algemeen niet te beroerd om aan goede doelen te doneren. Mocht het een succes worden, dan is dit misschien het begin van een nieuwe trend en zullen er meer national tweetups volgen. We gaan het zien op 6 november.

Bekende Twitterati als Frits Wester, Maurice de Hond en bedenker van het project, Eduard Schaepman (CEO van Regus Benelux), hebben al aangekondigd deel te zullen nemen aan dit project. Mocht je ook interesse hebben, dan kun je je inschrijven op www.nationaltweetup.nl; de National Tweetup volgen kan via @tweetupNL.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over Twitter

Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins

Deze week was het qua viral content vooral de rellen in Amsterdam wat de klok sloeg. Dat is echter niet het enige dat viral ging, kijk mee.

Social Media17.11.2024

Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins

Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X

Vind je het allemaal niet meer zo gezellig op social medium X? Dat kan. Het social medium is erg veranderd sinds het Twitter niet meer is.

Social Media13.11.2024

Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X

X laat mensen die je hebt geblokt toch je posts lezen

Er zijn veel veranderingen doorgevoerd sinds X geen Twitter meer is. De nieuwste verandering is dat mensen die je hebt geblokkeerd nu toch je posts kunnen lezen.

Social Media04.11.2024

X laat mensen die je hebt geblokt toch je posts lezen

Happy Halloween: de leukste posts en inhakers

Gelukkig waait Halloween steeds meer over naar ons land en doen we vooral graag mee qua decoraties, al zal het nooit zo hevig zijn als in de Verenigde Staten.

Social Media31.10.2024

Happy Halloween: de leukste posts en inhakers

Deze Week Viral: twee personages uit Sesamstraat gaan los van elkaar viral

Deze week zijn er weer veel toffe dingen viral gegaan, waarbij gek genoeg enkele Sesamstraat-personages de boventoon voeren.

Social Media27.10.2024

Deze Week Viral: twee personages uit Sesamstraat gaan los van elkaar viral

Elon Musk post mysterieuze gamesessie met vreemde audio

T150 klaar in 3:25. Te veel tijd gespendeerd aan het afmaken van minions in plaats van elites. Had potentie om onder de 3 minuten te eindigen.

Social Media26.10.2024

Elon Musk post mysterieuze gamesessie met vreemde audio

Probeer wraakporno maar eens offline te krijgen

Wraakporno richt de meeste schade aan in de eerste 48 uur. Dat is problematisch, want zo snel kun je het vaak niet offline laten halen.

Social Media09.10.2024

Probeer wraakporno maar eens offline te krijgen

Mensen die je blokkeert op X kunnen je posts gewoon zien

Elon Musk steekt niet onder stoelen of banken dat hij de blokkeerknop op X maar niks vindt: de eerste stap richting de exit is gezet.

Social Media24.09.2024

Mensen die je blokkeert op X kunnen je posts gewoon zien