De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
De Nederlandse Online bankenwereld kent nog geen echt mensenmerk. Dat blijkt uit onderzoek van Clipit onder 46 in Nederland actieve banken. Hoewel per bank gemiddeld ongeveer 1.100 berichten per maand verschijnen, slaagt de Nederlandse bankenwereld er niet in buzz te creëren met een consumentenactie. Tenminste, vooralsnog. Op nummer 1 in zowel de Online als Social Media Monitoring Buzz top 5 staat de Rabobank.
Vooralsnog is er nog geen mensenmerk opgestaan in de bankenwereld. Hoewel banken veel buzz genereren in online media, bijvoorbeeld door de bekendmaking van jaarcijfers of mededelingen rondom aandelen. In de afgelopen maanden ontstond buzz voornamelijk rondom de storing bij ING-pinautomaten. Rabobank werd (naast de gebruikelijke financiële berichten) voornamelijk genoemd in combinatie met wielrennen.
Met meer dan 40.000 nieuw geplaatste berichten in de meetperiode staat Rabobank op 1 in de Online Media Monitoring Buzz Top 5. Ook wat betreft social media is deze bank het grootst. Voornamelijk te verklaren door de sponsoring van de Raboploeg.
ING staat in beide top 5’s op de tweede plaats, met iets meer dan de helft van het aantal berichten dat de Rabobank bij elkaar sprokkelde. Deze werd veroorzaakt door de pinautomatenstoring en de enorme online buzz die hierop volgde. SNS Bank volgt in de online media met ruim 12.000 berichten – de bank piekte op 16 juli door berichten dat de bank in de VS gedaagd zou zijn vanwege het onterecht verdienen aan de Madoff-fraude. ABN AMRO volgt in de online berichtgeving door de bekendmaking van het miljard verlies en Aegon meldde slechts goed nieuws: het bedrijf rapporteerde een nettowinst die boven verwachting goed was. In de social media monitoring buzz top 5 bevinden zich dezelfde grote spelers.
De pinautomaten-storing waar ING Bank op 12 augustus online een enorme piek door beleefde, bracht de bank naar een hoge plaats in de top 5’s. In zowel de online als social media, bleef de bank ver voor haar concurrenten. Opvallend echter was, dat de Rabobank ING voorbij streefde op Facebook, Twitter en Hyves. Het gerucht ging dat door de storing, klanten van ING bij andere geldautomaten ‘gratis geld’ konden pinnen. Niet alleen zorgde dat voor enorme wachtrijen bij pinautomaten, maar ook online struikelde iedereen over elkaar om dit gerucht te delen. Rabobank werd in online communities het vaakst genoemd door mensen.
Trend per bank tussen 10-07-2010 en 10-09-2010 o.b.v. het aantal nieuw geplaatste berichten op Facebook, Twitter, Hyves.
Online berichten zijn vooral gebaseerd op financieel nieuws; pieken worden niet behaald door buzzacties. Het echte mensenmerk moet dus nog opstaan, in de bankenwereld.
Verder lezen over Rabobank
Mobile21.02.2024
Je kunt je iPhone nu als ‘pinterminal’ gebruiken
Online01.11.2023
Wat is Wero en wat gebeurt er met iDEAL?
Metaverse28.09.2022
Het metaverse wordt door banken gebruikt voor duurzaamheidsdoelen
Online17.05.2022
Waarom je moet oppassen bij geld pinnen in het buitenland
Cybercrime13.04.2022
Tweestapsverificatie van banken gemakkelijk verschalkt door phishing-scams
Banken zijn verwijtbaar als het op de gevolgen van phishing-scams aankomtCybercrime24.02.2022
Banken kunnen phishing via valse bankwebsites grotendeels verhinderen
Hoe een adequate bancaire systeemoplossing tegen phishing in beginsel mogelijk isMobile20.01.2022
Ongevraagde betalingstransacties aan de voordeur of met onbekenden? Beter van niet!
Mobile17.01.2022