14.09.2010
Social Media

Intel: we willen praten over wat we op TV zien. Daarom Smart TV!

By: Jeroen de Hooge

BlogSocial Media

Wie zelf nog de begintijd van de televisie heeft meegemaakt kent de enorme impact die programma’s toen (er werd alleen ’s avonds op één TV-zender uitgezonden) hadden op het sociale gedrag van mensen: iedereen die had gekeken kon en wilde er de volgende dag over meepraten, maar we hadden dan ook allemaal naar hetzelfde zitten kijken! Uit een survey dat Intel in Europa onder 7.000 (waarvan bijna duizend Nederlanders!) TV-kijkers heeft uitgevoerd, blijkt nog steeds dat mensen samen naar televisie kijken een bij uitstek sociale activiteit vinden.

Uit het onderzoek blijkt dat met name ouderen nog graag samen naar het nieuws kijken. Verder zijn het vooral films wat samen op de bank wordt geconsumeerd. En dan willen blijkens dat onderzoek er ook graag over praten of met andere daarover bellen. Maar in deze nieuwe tijd doen we dat natuurlijk ook via e-mail, MSM en de jongeren vooral ook via de Sociale Netwerken en Twitter. Het is dit gedrag wat Google inspireerde tot Google TV.

TV-kijken is blijkbaar zo’n vanzelfsprekende behoefte geworden dat we eigenlijk overal naar TV willen kunnen kijken en omdat het aanbod nu zo groot is, wenst men ook hulp bij het vinden van de juiste programma’s. Men verwacht dat die hulp komt in de vorm van een persoonlijke service die zijn programma-aanbevelingen doet op basis van het eerdere gemeten kijkgedrag.

https://youtube.com/watch?v=AYShUymGsWI%3Ffeature%3Doembed

Het zijn deze bevindingen die Intel de overtuiging geven dat SmartTV, gelanceerd door Google in een grote behoefte gaat voorzien. Daarom is Intel zelf ook in de project gestapt en ontwikkelt zij, speciaal voor de nieuwe generatie TV’s en TV-setup-boxen, speciale chips. Over de rol van Intel in het SmartTV project en haar nieuwe chip later meer op Dutchcowboys.

Enige belangwekkende cijfers uit het Nederlandse deel van het onderzoek: de helft van de Nederlanders heeft geen moeite met reclame op TV! De andere helft dus wel, maar als adverteren wordt afgeschaft mag dat voor de meesten niet meer dan €2 per maand kosten.

Bij de ouderen is vrijwel niemand te vinden die helemaal geen TV kijkt; bij de leeftijd groep van 18-24 kijkt 1% helemaal nooit. 

Als men praat over de TV-programma’s doet een derde dat via de telefoon, 17% per email en 15% via chatten op MSN. Sociale Media en Twitter zijn met nu nog slechts 8% en 3% wel in snelle opkomst. 

Zoals gezegd willen veel mensen (vooral de jongeren) overal en altijd naar TV kunnen kijken (46%); bedoeld wordt dan kijken op de laptop. Kijken op de mobiele telefoon is wat minder gewenst (één derde van de ondervraagden). De oude vertrouwde desktops zijn overigens voor een kwart ingericht om op TV te kunnen kijken.

De klacht van televisiekijkend Nederland is vooral de overdaad aan kanalen. In de praktijk kijkt negen van de tien personen slechts naar een beperkt aantal kanalen. Maar hier zal ongetwijfeld ook de Wet van Anderson “Long Tail” opgang doen: ieder kanaal, hoe specifiek voor een niche ook, zal altijd zijn of haar kleine groep van kijkers vinden.

Het is duidelijk dat deze consumenten-voorkeuren het voor de hand doen liggen dat SmartTV, aangesloten op het internet, een warm onthaal zal krijgen. Je kunt tijdens en na het kijken direct met anderen over de inhoud praten (pardon chatten, twitteren, hyven e.d.). Men kan op afstand toch gezamenlijk naar een programma kijken (denk aan sportwedstrijden), en het kan je automatisch naar de juiste programma’s op de juiste momenten brengen. Dus eigenlijk zal de persoonlijke programmering zal aan ieders eigen profiel automatisch worden aangepast.

Er is overigens wel een probleem. Samen TV kijken betekent: samen naar dezelfde uitzending kijken. De keuze van dat programma moet dan voldoen aan een soort Grootste Gemene Deler van de voorkeuren van de gezamenlijke kijkers; terwijl het (later) reageren een persoonlijke en geen groepsacitiviteit is (wel eventueel het aanhoren van de opmerkingen). De TV is met name een apparaat waar men achter gaat zitten als men passief vermaakt wil worden. Telefoneren, chatten, twitteren e,d. zijn per definitie (inter)actieve activiteiten. Dat is tegenstrijdig gedrag en zal niet zomaar gelijktijdig optreden.

Het is daarmee mijn oude vraag of TV naar de (interactieve) omgeving van de laptop, iPad, en smartphones komt, of dat de computer naar de TV komt. Als dat laatste geschied zal een TV per definitie wat minder goed gaan passen in de bij ieder mens voorkomende behoefte van althans enige tijd passief (het liefst samen met gelijkgestemden) zich te willen laten vermaken. 

Misschien gaat het oude televisie-kijken naar sequentieel hun programma-aanbiedende zenders wel helemaal verdwijnen. Dat internet naar de TV komt is onvermijdelijk. Wat dat voor gevolgen heeft op het gedrag lijkt mij nog helemaal niet zo zeker. SmartTv wordt naast de technologische uitdaging, tevens een sociaal-maatschappelijke speeltuin waarvan nu nog niemand weet waar dat op gaat uitdraaien. We leven – en weer door het Internet – in interessante media-tijden!

Share this post