Social Media14.09.2010

Intel: we willen praten over wat we op TV zien. Daarom Smart TV!


Wie zelf nog de begintijd van de televisie heeft meegemaakt kent de enorme impact die programma’s toen (er werd alleen ’s avonds op één TV-zender uitgezonden) hadden op het sociale gedrag van mensen: iedereen die had gekeken kon en wilde er de volgende dag over meepraten, maar we hadden dan ook allemaal naar hetzelfde zitten kijken! Uit een survey dat Intel in Europa onder 7.000 (waarvan bijna duizend Nederlanders!) TV-kijkers heeft uitgevoerd, blijkt nog steeds dat mensen samen naar televisie kijken een bij uitstek sociale activiteit vinden.

Uit het onderzoek blijkt dat met name ouderen nog graag samen naar het nieuws kijken. Verder zijn het vooral films wat samen op de bank wordt geconsumeerd. En dan willen blijkens dat onderzoek er ook graag over praten of met andere daarover bellen. Maar in deze nieuwe tijd doen we dat natuurlijk ook via e-mail, MSM en de jongeren vooral ook via de Sociale Netwerken en Twitter. Het is dit gedrag wat Google inspireerde tot Google TV.

TV-kijken is blijkbaar zo’n vanzelfsprekende behoefte geworden dat we eigenlijk overal naar TV willen kunnen kijken en omdat het aanbod nu zo groot is, wenst men ook hulp bij het vinden van de juiste programma’s. Men verwacht dat die hulp komt in de vorm van een persoonlijke service die zijn programma-aanbevelingen doet op basis van het eerdere gemeten kijkgedrag.

Het zijn deze bevindingen die Intel de overtuiging geven dat SmartTV, gelanceerd door Google in een grote behoefte gaat voorzien. Daarom is Intel zelf ook in de project gestapt en ontwikkelt zij, speciaal voor de nieuwe generatie TV’s en TV-setup-boxen, speciale chips. Over de rol van Intel in het SmartTV project en haar nieuwe chip later meer op Dutchcowboys.

Enige belangwekkende cijfers uit het Nederlandse deel van het onderzoek: de helft van de Nederlanders heeft geen moeite met reclame op TV! De andere helft dus wel, maar als adverteren wordt afgeschaft mag dat voor de meesten niet meer dan €2 per maand kosten.

Bij de ouderen is vrijwel niemand te vinden die helemaal geen TV kijkt; bij de leeftijd groep van 18-24 kijkt 1% helemaal nooit. 

Als men praat over de TV-programma’s doet een derde dat via de telefoon, 17% per email en 15% via chatten op MSN. Sociale Media en Twitter zijn met nu nog slechts 8% en 3% wel in snelle opkomst. 

Zoals gezegd willen veel mensen (vooral de jongeren) overal en altijd naar TV kunnen kijken (46%); bedoeld wordt dan kijken op de laptop. Kijken op de mobiele telefoon is wat minder gewenst (één derde van de ondervraagden). De oude vertrouwde desktops zijn overigens voor een kwart ingericht om op TV te kunnen kijken.

De klacht van televisiekijkend Nederland is vooral de overdaad aan kanalen. In de praktijk kijkt negen van de tien personen slechts naar een beperkt aantal kanalen. Maar hier zal ongetwijfeld ook de Wet van Anderson “Long Tail” opgang doen: ieder kanaal, hoe specifiek voor een niche ook, zal altijd zijn of haar kleine groep van kijkers vinden.

Het is duidelijk dat deze consumenten-voorkeuren het voor de hand doen liggen dat SmartTV, aangesloten op het internet, een warm onthaal zal krijgen. Je kunt tijdens en na het kijken direct met anderen over de inhoud praten (pardon chatten, twitteren, hyven e.d.). Men kan op afstand toch gezamenlijk naar een programma kijken (denk aan sportwedstrijden), en het kan je automatisch naar de juiste programma’s op de juiste momenten brengen. Dus eigenlijk zal de persoonlijke programmering zal aan ieders eigen profiel automatisch worden aangepast.

Er is overigens wel een probleem. Samen TV kijken betekent: samen naar dezelfde uitzending kijken. De keuze van dat programma moet dan voldoen aan een soort Grootste Gemene Deler van de voorkeuren van de gezamenlijke kijkers; terwijl het (later) reageren een persoonlijke en geen groepsacitiviteit is (wel eventueel het aanhoren van de opmerkingen). De TV is met name een apparaat waar men achter gaat zitten als men passief vermaakt wil worden. Telefoneren, chatten, twitteren e,d. zijn per definitie (inter)actieve activiteiten. Dat is tegenstrijdig gedrag en zal niet zomaar gelijktijdig optreden.

Het is daarmee mijn oude vraag of TV naar de (interactieve) omgeving van de laptop, iPad, en smartphones komt, of dat de computer naar de TV komt. Als dat laatste geschied zal een TV per definitie wat minder goed gaan passen in de bij ieder mens voorkomende behoefte van althans enige tijd passief (het liefst samen met gelijkgestemden) zich te willen laten vermaken. 

Misschien gaat het oude televisie-kijken naar sequentieel hun programma-aanbiedende zenders wel helemaal verdwijnen. Dat internet naar de TV komt is onvermijdelijk. Wat dat voor gevolgen heeft op het gedrag lijkt mij nog helemaal niet zo zeker. SmartTv wordt naast de technologische uitdaging, tevens een sociaal-maatschappelijke speeltuin waarvan nu nog niemand weet waar dat op gaat uitdraaien. We leven – en weer door het Internet – in interessante media-tijden!

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over MSN

​Tijdmachine: MSN Messenger maakte alle ouders boos

In onze nieuwe rubriek Tijdmachine stappen we in een tijdmachine en bekijken we een bepaalde tool of object van vroeger even van wat dichterbij. Wat maakte het nou zo’n succes? Wie gebruikte het? Waarom heeft het de ta...

Online16.10.2023

​Tijdmachine: MSN Messenger maakte alle ouders boos

MSN-apps voor iOS en Android beschikbaar in Nederland

Vanaf vandaag zijn de nieuwe MSN-apps voor iOS en Android beschikbaar in Nederland. Daarmee breidt Microsoft de beschikbaarheid van deze apps (web, Windows en Windows Phone) verder uit. De uitbreiding is in lijn met de s...

Mobile12.12.2014

MSN-apps voor iOS en Android beschikbaar in Nederland

Vernieuwd MSN-platform morgen live in Nederland

MSN heeft een complete metamorfose ondergaan. Na een bètafase van drie weken gaat het geheel vernieuwde platform morgen, 1 oktober 2014, live in Nederland.Dé nieuwe startpaginaHet nieuwe MSN geeft gebruikers – 4.7 m...

Nieuws30.09.2014

Vernieuwd MSN-platform morgen live in Nederland

Dit is het nieuwe MSN platform

Microsoft lanceerde gisteren de preview van het nieuwe MSN-platform. MSN, in Nederland nog altijd goed voor 5 miljoen unieke bezoekers per maand, heeft een complete metamorfose ondergaan. Het nieuwe platform geeft gebrui...

Online08.09.2014

Dit is het nieuwe MSN platform

beta-versie
De langzame dood van MSN Messenger

Microsoft heeft aangekondigd te stoppen met de ondersteuning van MSN Messenger. Nadat het ruim een decennium lang dienst heeft gedaan als een van de populairste chatapps, heeft Microsoft besloten te stoppen met de insta...

Online31.08.2014

De langzame dood van MSN Messenger

MSN.nl geoptimaliseerd voor smartphone en tabletgebruik

Vandaag is de nieuwe smartphone- en tabletgeoptimaliseerde website van MSN.nl live gegaan op t.nl.msn.com. De huidige editie van de website blijft ernaast bestaan. In eerste instantie is de primeur voor gebruikers van Wi...

Technology30.01.2013

MSN.nl geoptimaliseerd voor smartphone en tabletgebruik

Microsoft bevestigt samengaan Windows Live Messenger en Skype

Het gerucht ging al rond, maar nu is het dan toch bevestigd door Microsoft: Windows Live Messenger gaat verdwijnen en alle gebruikers zullen verhuizen naar Skype. Dit maakten ze bekend in een blog op hun website. Uiterli...

Technology07.11.2012

Microsoft bevestigt samengaan Windows Live Messenger en Skype

Windows Live Messenger blokkeert Pirate Bay links

The Pirate Bay is niet alleen de meest bezochte BitTorrent website, maar waarschijnlijk ook de meest gecensureerde. Veel ISPs hebben de opdracht gekregen de toegang tot de website voor klanten te blokkeren. Microsoft's...

Technology26.03.2012

Windows Live Messenger blokkeert Pirate Bay links

Verder lezen over Televisie

Dit zijn alle kandidaten van Wie is de Mol? seizoen 25

Wie is de Mol? seizoen 25 gaat bijna van start en de kandidaten zijn vandaag bekend gemaakt. Wie doen er mee, en vooral: wie is de Mol?

Entertainment14.11.2024

Dit zijn alle kandidaten van Wie is de Mol? seizoen 25

ALONE: Next level survival-tv en zwaarste reality avontuur ooit?

Wie overleeft het langst in de wildernis? In deze nieuwe Videoland Original, genaamd 'ALONE' wordt de lat voor survival-programma’s hoger gelegd dan ooit tevoren! In de ongerepte natuur van Noorwegen worden negen deelnemers gedropt om een ultieme survivaluitdaging aan te gaan met niet meer dan een basis survivaluitrusting. Allemaal los van elkaar en ver weg van de bewoonde wereld moeten zij zien te overleven. Alleen, zonder productieteam of cameraploeg, filmen ze hun eigen strijd tegen de elementen. Worden de honger of eenzaamheid hun vriend of vijand?

Entertainment11.11.2024

ALONE: Next level survival-tv en zwaarste reality avontuur ooit?

Binnenkort op Videoland
Waarom het een goed idee is dat Amazon een Shark Tank maakt

Amazon wil nu een zelfde soort programma gaan maken als Shark Tank en dat zien wij helemaal zitten. Dit is waarom.

Startups30.09.2024

Waarom het een goed idee is dat Amazon een Shark Tank maakt

5 dingen die je moet weten over Google TV Streamer

Het is over en uit met Chromecast. Google ondersteunt ze nog wel, maar er worden geen nieuwe Chromecasts meer gemaakt. Dit is opvolger Google TV Streamer.

Gadgets23.09.2024

5 dingen die je moet weten over Google TV Streamer

Philips TV viert 20 jaar Ambilight

Ambilight TV werd 20 jaar geleden geïntroduceerd op de IFA in Berlijn, de grootste beurs voor consumentenelektronica die deze week plaatsvindt en dit jaar zelf een 100-jarige jubileum viert. De Philips Ambilight-technologie viert 20 jaar van ontwikkeling en succes. Nog altijd is de techniek een van de meest onderscheidende technologieën binnen de tv-markt. Populariteit van de extra dimensie van licht op de muur bij tv-kijken neemt daarnaast toe bij consumenten. Maar liefst 35 miljoen Ambilight tv's hebben al een tevreden eigenaar gevonden. Daarmee is Ambilight TV een van de meest populaire consumentenelektronicaproducten ooit onder het Philips-merk.

Technology06.09.2024

Philips TV viert 20 jaar Ambilight

Een tv-programma opnemen? Ziggo gooit er een reclameblok voor

Ziggo voegt zelf voorafgaand aan het programma een batterij aan reclames toe en je kunt er niets tegen doen.

Video29.08.2024

Een tv-programma opnemen? Ziggo gooit er een reclameblok voor

Google introduceert opvolger van de Chromecast: Google TV Streamer

Google neemt afscheid van zijn Chromecast en introduceert zijn nieuwe thuisstream-apparaat: Google TV Streamer.

Gadgets06.08.2024

Google introduceert opvolger van de Chromecast: Google TV Streamer

De nieuwe Chromecast is bijna tegenovergestelde van oude

De meest recente Chromecast dateert uit 2022 en is de Chromecast with Google TV. De nieuwe lijkt daar echter totaal niet op.

Gadgets23.07.2024

De nieuwe Chromecast is bijna tegenovergestelde van oude