De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Nederlandse universiteiten doen te weinig met social media. Dat blijkt uit onderzoek van Clipit onder alle Nederlandse universiteiten. Hoewel universitaire onderzoeken vaak op veel plaatsen gepubliceerd worden, worden social media vaak overgeslagen, terwijl de meeste (aankomende) studenten zich wel op een van de bekende social networks bevinden. Op nummer 1 in zowel de Online als Social Media Monitoring Buzz Top 5 staat de Universiteit van Amsterdam. Op nieuwssites komt de Vrije Universiteit Amsterdam het meest naar voren.
De universiteiten publiceren veel onderzoeken in online nieuwsbanken en –sites. Uit het Clipit onderzoek blijkt dat de meeste buzz rondom universiteiten op nieuwssites veroorzaakt wordt door dit soort berichten. Universiteiten laten social media echter bijna volledig links liggen. Op Twitter- Facebook- of Hyves-accounts wordt door universiteiten in het beste geval een bericht met een link naar het onderzoek geplaatst. Studenten worden maar weinig betrokken, waardoor buzz op social networks achterblijft op de scores die universiteiten behalen op nieuwssites.
Universiteit van Amsterdam online het grootst
Met bijna 7.000 gevonden berichten in de meetperiode, staat de Universiteit van Amsterdam op 1 in de Online Media Monitoring Buzz Top 5. Ook wat betreft social media en specifiek op nieuwssites is deze universiteit het grootst. Dit is te verklaren door het grote aantal onderzoeken dat de universiteit publiceert. Tevens worden hoogleraren en andere vertegenwoordigers door media vaak als expert gevraagd bij allerlei kwesties.
De Technische Universiteit Delft staat op de tweede plaats in de Social Media Monitoring Buzz Top 5, veroorzaakt door de schade die een vluchtende verdachte toebracht aan de solarboot van de universiteit. De gebeurtenis zorgde naast veel verontwaardigde reacties op Twitter, Hyves en Facebook ook voor een stroom aan berichten op nieuwssites.
Een opmerkelijke uitkomst van het onderzoek is dat social media vrij weinig worden betrokken in de online PR-acties van universiteiten. Opmerkelijk, zeker gezien universiteitskeuze van huidige scholieren. Zij laten zich, zoals ook de algemene trend weergeeft, beïnvloeden en informeren door communities bestaande uit vrienden, familie en kennissen. Die communities zijn ook online steeds meer zichtbaar. Universiteiten kunnen terrein winnen door in die communities deel te nemen en in dialoog te gaan, bijvoorbeeld door het enthousiasme van hun studenten aan te wakkeren en te mobiliseren ook te twitteren of bloggen op social networks.
Verder lezen over Studenten
Automotive11.10.2024
Phoenix is de nieuwe duurzame auto van studententeam TU/ecomotive
Lifestyle13.06.2024
Wat is een doorstroomtoets en hoe werkt het?
Automotive11.06.2024
Nog een Delfts succes: waterstofauto is geschikt voor openbare weg
Technology10.06.2024
Een succes voor hyperloop: TU Delft laat het van baan wisselen
Online29.01.2024
Kan AI voorspellen wie de mol is in Wie is de Mol?
Lifestyle20.11.2023
Op deze 4 zaken kun je besparen als je student bent
Automotive26.10.2023
Derde plek voor Brunel Solar Team in World Solar Challenge
"keihard voor gevochten"Automotive19.10.2023