Social Media26.08.2010

Tweederde top 100 merken zoekt contact via social media


tweederde-top-100-merken-zoekt-contact-v.jpg
tweederde-top-100-merken-zoekt-contact-v.jpg

Top 100 merken zetten massaal social media in om in contact te komen met hun doelgroep. Tweederde van de bedrijven is aanwezig op Twitter, Hyves, LinkedIn, Facebook, YouTube of heeft een weblog. Dit is een verdubbeling in minder dan een jaar tijd. Twitter, LinkedIn en YouTube worden het meest ingezet. Bol.com voert de ranglijst voor de tweede keer aan. Dit blijkt uit onderzoek van Social Embassy.
 
Top 10

1 Bol.com
2 Rabobank
3 HEMA
4 ASR verzekeringen
5 Telfort
6 NUON
7 ABN AMRO
8 BCC  
9 Wehkamp.nl
10 Nederlandse energiemaatschappij

Uit de derde editie van de Social Media Monitor, het onderzoek naar de aanwezigheid en inzet van social media door top 100 adverteerders (bron: Nielsen 2010), blijkt niet alleen een grote groei maar vooral sterke professionalisering.

Twitter, LinkedIn en YouTube zijn de netwerken die het meest worden ingezet. Het aantal LinkedIn Company profiles is explosief gegroeid van 4 naar 40%. Facebook is bezig met een opmars. De voornaamste redenen waarom bedrijven actief zijn in social media zijn marketing, pr, service en verkoop.

De ranglijst van top 100 merken wordt aangevoerd door bol.com. Het merk is niet alleen aanwezig op alle grote social media netwerken, maar weet ook meer leden en fans te werven en betrekken bij haar activiteiten. HEMA staat als nieuwkomer op de derde plaats.
 
Er is duidelijk sprake van een sterke mate van professionalisering, dit is bijvoorbeeld te zien aan de vaste plek die social media binnen bedrijven krijgen. Bij de meeste bedrijven valt social media onder de verantwoordelijkheid van internet of marketing. Maar de functie van Social Media Manager heeft inmiddels intrede binnen bedrijven gedaan“, aldus Steven Jongeneel van Social Embassy.
 
De Social Media Monitor wordt uitgevoerd door Social Embassy. Het volledige onderzoeksrapport is te downloaden vanaf de website.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...