Op dit moment is Carglass trending topic op Twitter met de hashtag #carglasszuigt. Het begon vanmorgen met het ongenoegen van bepaalde tweeps, over de reclames en service van Carglass. Carglass reageerde op een vreemde manier via hun account @NL_carglass en creëerde een golf van tweets onder #carglasszuigt. Inmiddels blijkt het om een nep account te gaan, dit werd onder andere bevestigd door Niels Rigter van Metro. Via Twitter zijn inmiddels 3 daders bekend gemaakt, die een trending topic wilden creëeren (foto Flickr door @silkdesign).
Met de beruchte Tweet wilde de 3, onder de naam van Carglass, een ieder waarschuwen die de hashtag #carglasszuigt zou gebruiken, een proces aan zijn broek zou krijgen. Een gewaagde en vreemde uitspraak voor een bedrijf als Carglass, die veel imagoschade kan opleveren. Vanaf dat moment ging het balletje rollen.
Inmiddels zijn er ongeveer 1500 Tweets verstuurd met daarin de hashtag #carglasszuigt. Opvallend is de stilte rondom Carglass zelf. Enkele journalisten hebben al bevestigd dat Carglass niet achter deze account zit. Hun officiële account is @carglass_nl, maar daar is het opvallend stil (1 tweet). Als we kijken naar de Telegraaf boycot, zien we een soortgelijke aanpak bij Carglass.
Nu kan het gebeuren dat mensen op Twitter je naam misbruiken, maar wees hier als organisatie op voorbereid. Het voeren van een goed issuebeleid is hier geen overbodige luxe. Carglass heeft na ongeveer 3 uur nog geen reactie gegeven, maar via journalisten laten weten dat het om een nep account gaat.
In mijn ogen laten ze hierdoor enorme kansen liggen als ze niet reageren via hun eigen Twitter account. Een simpel bericht met een reactie vanuit het bedrijf zelf, zou op Twitter en daarbuiten een hoop duidelijkheid geven.
Ik ben benieuwd hoe ze dit gaan ombuigen in een positieve buzz voor het merk Carglass. Deze kwestie zal niet zulke imagoschade opleveren als de Telegraafboycot, maar echt positieve reclame is het niet. Natuurlijk zullen ze juridische stappen gaan ondernemen, alleen op dit moment hebben tweeps daar weinig aan!
Dus mijn advies aan Carglass is, ‘laat iets van je HOREN!’. Ik ben ook benieuwd naar jullie mening. Laat een reactie achter en geef aan wat volgens jullie Carglass moet of had moeten doen!
Update:
Reactie van Johan Boelhouwer via RTL.nl: “Het komt niet bij ons vandaan. Wij hebben niet gedreigd met juridische stappen, en dat zijn we ook helemaal niet van plan. We communiceren altijd op een positieve manier met onze klanten, niet zo.”
Verder lezen over Twitter
Social Media17.11.2024
Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins
Social Media13.11.2024
Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X
Social Media04.11.2024
X laat mensen die je hebt geblokt toch je posts lezen
Social Media31.10.2024
Happy Halloween: de leukste posts en inhakers
Social Media27.10.2024
Deze Week Viral: twee personages uit Sesamstraat gaan los van elkaar viral
Social Media26.10.2024
Elon Musk post mysterieuze gamesessie met vreemde audio
Social Media09.10.2024
Probeer wraakporno maar eens offline te krijgen
Social Media24.09.2024