Social Media10.08.2010

#Carglasszuigt trending topic op Twitter


carglasszuigt-trending-topic-op-twitter.jpg
carglasszuigt-trending-topic-op-twitter.jpg

Op dit moment is Carglass trending topic op Twitter met de hashtag #carglasszuigt. Het begon vanmorgen met het ongenoegen van bepaalde tweeps, over de reclames en service van Carglass. Carglass reageerde op een vreemde manier via hun account @NL_carglass en creëerde een golf van tweets onder #carglasszuigt. Inmiddels blijkt het om een nep account te gaan, dit werd onder andere bevestigd door Niels Rigter van Metro. Via Twitter zijn inmiddels 3 daders bekend gemaakt, die een trending topic wilden creëeren (foto Flickr door @silkdesign).

Met de beruchte Tweet wilde de 3, onder de naam van Carglass, een ieder waarschuwen die de hashtag #carglasszuigt zou gebruiken, een proces aan zijn broek zou krijgen. Een gewaagde en vreemde uitspraak voor een bedrijf als Carglass, die veel imagoschade kan opleveren. Vanaf dat moment ging het balletje rollen.

-889.jpg
-889.jpg

Inmiddels zijn er ongeveer 1500 Tweets verstuurd met daarin de hashtag #carglasszuigt. Opvallend is de stilte rondom Carglass zelf. Enkele journalisten hebben al bevestigd dat Carglass niet achter deze account zit. Hun officiële account is @carglass_nl, maar daar is het opvallend stil (1 tweet). Als we kijken naar de Telegraaf boycot, zien we een soortgelijke aanpak bij Carglass.

-890.jpg
-890.jpg

Nu kan het gebeuren dat mensen op Twitter je naam misbruiken, maar wees hier als organisatie op voorbereid. Het voeren van een goed issuebeleid is hier geen overbodige luxe. Carglass heeft na ongeveer 3 uur nog geen reactie gegeven, maar via journalisten laten weten dat het om een nep account gaat. 

In mijn ogen laten ze hierdoor enorme kansen liggen als ze niet reageren via hun eigen Twitter account. Een simpel bericht met een reactie vanuit het bedrijf zelf, zou op Twitter en daarbuiten een hoop duidelijkheid geven.

Ik ben benieuwd hoe ze dit gaan ombuigen in een positieve buzz voor het merk Carglass. Deze kwestie zal niet zulke imagoschade opleveren als de Telegraafboycot, maar echt positieve reclame is het niet. Natuurlijk zullen ze juridische stappen gaan ondernemen, alleen op dit moment hebben tweeps daar weinig aan!

Dus mijn advies aan Carglass is, ‘laat iets van je HOREN!. Ik ben ook benieuwd naar jullie mening. Laat een reactie achter en geef aan wat volgens jullie Carglass moet of had moeten doen! 

Update:

Reactie van Johan Boelhouwer via RTL.nl: “Het komt niet bij ons vandaan. Wij hebben niet gedreigd met juridische stappen, en dat zijn we ook helemaal niet van plan. We communiceren altijd op een positieve manier met onze klanten, niet zo.”

Verder lezen over Twitter

Social medium X gaat echt niet terug naar Twitter

X is definitief X. Het heeft heel lang gebruikgemaakt van de domeinnaam van Twitter, maar dat is nu voorbij.

Social Media17.05.2024

Social medium X gaat echt niet terug naar Twitter

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Winst voor X: het mag een video van een steekpartij tonen

Soms denk je: hoeveel erger kan het nog worden? Vrij veel erger. X mag ondanks een bevel om het tegen te houden bijvoorbeeld gewoon de beelden blijven tonen van een steekpartij.

Social Media13.05.2024

Winst voor X: het mag een video van een steekpartij tonen

Even Tot Hier gaat viral met eigen Joost Klein-song

De mannen van Even Tot Hier hadden het echt 'even tot hier' over alle perikelen rondom het Songfestival. Ze maakten er een protestsong van.

Social Media13.05.2024

Even Tot Hier gaat viral met eigen Joost Klein-song

Het is Koningsdag! Dit zijn de leukste tweets en inhakers

Het is Koningsdag: de dag waarop je spullen kunt verkopen of blij kunt worden van een mooie aankoop voor weinig. Dit zijn de leukste tweets.

Nieuws27.04.2024

Het is Koningsdag! Dit zijn de leukste tweets en inhakers

Deze week viral: ninjakat, crookie en meer

Heb je wel eens van de cronut gehoord? Of de Crompouce? Natuurlijk. Maar nu is er wat nieuws: de crookie. Lees meer in deze week viral.

Social Media21.04.2024

Deze week viral: ninjakat, crookie en meer

Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten

Elon Musk wil nog meer geld vragen voor het gebruik van X. Maar het is niet wat je denkt. Het is een keer per jaar, een dollar, en mogelijk alleen voor nieuwe gebruikers.

Social Media17.04.2024

Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten

Je kunt op X niet meer verbergen dat je voor de dienst betaalt

Trots op je badge op X, dan is er voor jou niks aan de hand. Premium-gebruikers die dat liever privé houden hebben echter pech.

Social Media12.04.2024

Je kunt op X niet meer verbergen dat je voor de dienst betaalt