Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
Social mediabedrijven hebben het de afgelopen jaren niet makkelijk: het ene na het andere onderzoek verschijnt waarin ofwel duidelijk wordt dat er te weinig moderatie is, ofwel dat mensen er negatieve psychologische effecten van merken. In films en series is de aantrekkelijke cheerleader ingeruild voor de oppervlakkige social media-koningin. Tijd voor een charme-offensief van Twitter, Facebook, Instagram en consorten.
YouTube dislikes
YouTube heeft aangekondigd dat het de dislikes (de duimpjes naar beneden) niet meer gaat tonen. De eigenaar van de video kan nog wel zien hoe vaak mensen hebben aangegeven de video niet leuk te vinden, maar het publiek ziet dit niet langer.
YouTube schrijft: “Om ervoor te zorgen dat YouTube respectvolle interacties tussen kijkers en videomakers bevordert, hebben we verschillende functies en beleidsregels geïntroduceerd. Eerder dit jaar hebben we geëxperimenteerd met de vind-ik-niet-leuk-knop om te zien of we creators beter kunnen beschermen tegen intimidatie.”
Beter voor de creators
Uit dat experiment blijkt dat het beter is voor het welzijn van de makers van de video’s om de aantallen duimpjes naar beneden niet weer te geven. Hierbij heeft YouTube het ook over ‘dislike’-aanvallen: hierbij zorgen mensen bewust dat creators veel dislikes krijgen om daar zelf beter van te worden (of gewoon om gemeen te doen). Vooral kleinere YouTube-kanalen zouden hier enorm onder lijden.
Waarom niet die hele dislike-knop eraf? Omdat YouTube die informatie gebruikt om video’s aan anderen aan te bevelen. Waarschijnlijk hebben creators er alsnog wel last van dat er dislikes worden gegeven (ze zien het immers zelf nog wel), maar het feit dat de rest van de wereld het niet ziet, zal wel een last van hun schouders zijn.
Geen populariteitswedstrijd
Andere social media zijn ook ‘vriendelijker’ geworden dit jaar. Zo heeft Instagram besloten om het aantal likes niet meer te tonen en de populariteitswedstrijd die het is geworden in te dimmen. Daarnaast komt het met een melding waarin mensen wordt gevraagd of ze niet beter even een pauze kunnen nemen of bijvoorbeeld naar andere onderwerpen te kijken, wanneer ze aan het doomscrollen lijken te zijn.
Facebook gooide het daarentegen weer over een heel andere boeg: het social medium besloot om minder data te verzamelen over zijn gebruikers. Nog steeds verzamelt het een grote schare aan informatie over zijn gebruikers en is de link met WhatsApp en Instagram ook een ‘gevaarlijke’ om in de gaten te houden, maar uiteindelijk is het zich in ieder geval bewust van zijn imago. Wie weet hoe dit nog verder verandert, en welke kant op, wanneer het straks helemaal in het Metaverse opgaat.
Metaverse
Misschien kan het Metaverse sowieso wel een grote omslag betekenen voor social media: niet alleen hoe wij elkaar behandelen op social media, maar ook hoe zij ons behandelen. Het gaat nog even duren, maar in de tussentijd proberen de platformen overduidelijk aardiger te worden gevonden.
Verder lezen over Facebook
Social Media03.12.2024
Meta test met AI-gegenereerde samenvattingen in Threads
Social Media26.09.2024
Zuckerberg: ‘Social media geen directe invloed op geestelijke gezondheid’
Social Media30.07.2024
Meta opent AI Studio zodat iedereen eigen AI-chatbot kan maken
Online25.07.2024
Meta gaat de strijd aan met Yahoo Boys en sluit duizenden accounts
Social Media22.07.2024
Kun je Facebook wel gratis noemen? De EU vindt van niet
Social Media01.07.2024
Facebook geeft gebruikers onvoldoende kans om van gepersonaliseerde ads af te komen
Krijgt Meta een miljardenboete?Social Media28.05.2024
Zo zorg je dat Instagram en Facebook je foto’s niet gebruiken om AI te trainen
Nieuws15.05.2024
Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!
Verder lezen over Instagram
Social Media26.11.2024
Instagram doet een WhatsAppje en laat je je locatie delen
Social Media24.11.2024
Deze week viral: Strava Art, sneeuwdomino met auto’s en meer
Social Media21.11.2024
Instagram laat je het algoritme resetten voor nieuwe inspiratie
Social Media17.11.2024
Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins
Social Media13.11.2024
Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X
Social Media12.11.2024
Instagram krijgt straks avatars met kunstmatige intelligentie
Social Media11.11.2024
Instagram verbetert zijn meest irritante factor
Social Media10.11.2024
Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder
Verder lezen over Sociale netwerken
Social Media02.12.2024
Het aantal AI-gegenereerde LinkedIn-posts is schrikbarend hoog
Social Media01.12.2024
Deze Week Viral: de koffer in, sloppenmode en meer
Social Media29.11.2024
In Australië geen social media meer onder de 16 jaar
Social Media26.11.2024
Instagram doet een WhatsAppje en laat je je locatie delen
Social Media22.11.2024
LinkedIn stopt met audio en wil dat je livestreamt
Social Media21.11.2024
Instagram laat je het algoritme resetten voor nieuwe inspiratie
Social Media15.11.2024
Meta moet 800 miljoen euro betalen door zijn Marketplace
Social Media14.11.2024
Threads start binnenkort met het tonen van advertenties
Verder lezen over Twitter
Social Media01.12.2024
Deze Week Viral: de koffer in, sloppenmode en meer
Social Media25.11.2024
Bluesky neemt standpunt in tegen AI-training met gebruikersdata
Social Media17.11.2024
Deze week viral: Heel Holland Frituurt, Paul vs Tyson en levende mannequins
Social Media13.11.2024
Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X
Social Media04.11.2024
X laat mensen die je hebt geblokt toch je posts lezen
Social Media31.10.2024
Happy Halloween: de leukste posts en inhakers
Social Media27.10.2024
Deze Week Viral: twee personages uit Sesamstraat gaan los van elkaar viral
Social Media26.10.2024