Social Media02.08.2010

Twitter in Nederland


twitter-in-nederland.jpg
twitter-in-nederland.jpg

Twirus heeft onderzoek gedaan naar Twitter in Nederland. De steekproef heeft uitgewezen dat er in Nederland 191.000 actieve accounts zijn, 57% mannelijk is, de meeste Twitteraars tussen de 20 en 29 jaar oud zijn en Twitter over het algemeen voor privé wordt ingezet.

Twirus heeft de instrumenten in huis om de Twitteraars in Nederland te onderzoeken. Wij zijn geabonneerd op de zogenaamde Firehose van Twitter. Constant komen in ons systeem de tweets binnendruppelen. Of beter gezegd, komen ze met emmers tegelijk binnen. Ongeveer een miljoen per dag. Nu we toch bezig zijn, willen we meer weten dan alleen het aantal tweeps. Wie zijn het, hoe oud zijn ze, waarom twitteren ze, hoe vaak twitteren ze?

Twirus heeft de instrumenten in huis om de Twitteraars in Nederland te onderzoeken. Wij zijn geabonneerd op de zogenaamde Firehose van Twitter. Constant komen in ons systeem de tweets binnendruppelen. Of beter gezegd, komen ze met emmers tegelijk binnen. Ongeveer een miljoen per dag. Nu we toch bezig zijn, willen we meer weten dan alleen het aantal tweeps. Wie zijn het, hoe oud zijn ze, waarom twitteren ze, hoe vaak twitteren ze? Sommige zaken kun  je gemakkelijk (lees automatisch) vaststellen, zoals sinds wanneer ze twitteren en hoe vaak. Maar omdat het twitter profiel van iemand zeer beknopt is, alleen een vrije tekst van zo’n 160 karakters, is de meest basale vraag of het jongens of meisjes zijn niet gemakkelijk te beantwoorden. Omdat we toch het antwoord wilden hebben op dit soort vragen besloten we een middel in te zetten dat helemaal in de sfeer van twitter is: crowdsourcing. We maakten een volkomen willekeurige selectie van de Nederlandse twitteraars en vroegen vrijwilligers om naar de accounts van deze groep tweeps te kijken en een aantal vragen over hen te beantwoorden. Op deze manier kwamen we achter het geslacht van de Nederlandse twitteraars, hoe oud ze ongeveer zijn, en op welke wijze ze twitter gebruiken.

Aantal actieve Nederlandstalige twitteraars
Maar om deze hamvraag te beantwoorden moeten we eerst zeggen wat we bedoelen met actief en wie er vallen onder de Nederlandstalige twitteraars. In dit onderzoek hebben we iedereen meegenomen die de laatste maand minimaal een vijftal Nederlandse tweets heeft gedaan.  Daardoor zijn er ook een aantal buitenlanders in de lijst terecht gekomen, zoals Indonesiërs die het Nederlands elftal aanmoedigden. Verder moet opgemerkt worden dat bijna alle Nederlandstalige tweeps uit Nederland komen. In Vlaanderen wordt weinig getwitterd. Verder zijn twitteraars die een slotje op hun account hebben niet meegenomen.

-876.jpg
-876.jpg

In ons onderzoek vonden wij 191.000 actieve twitter accounts. Slecht een klein aantal (1.45%) van deze accounts heeft meer dan 1000 volgers. Het aantal accouns met meer dan 10.000 volgers is zelfs niet zichtbaar in het diagram. De meeste twitteraars (62%) hebben een ‘gewoon’ aantal volgers tussen de 10 en 100.

-877.jpg
-877.jpg

Uit onze subselectie blijkt dat er meer mannelijke (57%) dan vrouwelijke twitteraars (43%) zijn . Doordat onder de twitteraars relatief veel mensen uit de ICT branche komen, is dat goed te verklaren.

-878.jpg
-878.jpg

Verder blijkt dat de meeste twitteraars twintigers zijn, de gemiddelde twitteraar is ca 27 jaar oud. 85% van de twitteraars is tussen de 10 en 40 jaar oud.

-879.jpg
-879.jpg

Onze vrijwiligers hebben ons ook geholpen te identificeren hoe twitter gebruikt wordt. Hieruit blijkt het merendeel van de twitteraccounts (81%) privé wordt gebruikt. 5% van de accounts is zakelijk, maar 12% van de accounts wordt zowel zakelijk als privé gebruikt. Tot slot is er nog een klein gedeelte van de accounts waaraan alleen een RSS-feed gekoppeld.

-880.jpg
-880.jpg

Door criticasters wordt wel eens verondersteld dat sociale media onpersoonlijk zijn en mensen zich anoniem schuil houden. Een goede maat hiervoor is of men ook een echt gezicht als avatar gebruikt. Slechts 11% van de accounts heeft geen (gedeelte van) het gezicht zichtbaar in de avatar. 89% van de tweeps is wel te identificeren aan de hand van de avatar en dat verklaart waarom men op Twitter in het algemeen milder is dan op andere social media.

Twitter in de tijd
Onlangs vierde Twitter zijn 4e verjaardag en onlangs vierden een aantal Nederlanders (oa @martijn) hun 4e twitterverjaardag. In die tijd was Twitter nog erg onbekend en al helemaal in Nederland.

-881.jpg
-881.jpg

In deze grafiek zien we hoe het aantal actieve twitteraars stijgt in de tijd. Vanaf begin 2009 zijn er duidelijk veel meer twitteraars bij gekomen.

-882.jpg
-882.jpg

Ook keken we naar iets dat heel vanzelfsprekend is, maar we toch precies wilden weten.  Het is logisch dat als je langer op twitter zit je meer volgers hebt, maar we wilden de grootte van dit verschijnsel weten. Uit de data bleek dat mensen die zo’n 3 jaar op twitter zitten gemiddeld een 500-tal volgers hebben, terwijl zij die een half jaar geleden begonnen op zo’n 50 zitten. Mijn privé account (@klup) blijkt met zo’n 600 volgers rond het gemiddelde te zitten van mensen die 3 jaar met twitter bezig zijn.

-883.jpg
-883.jpg

Evenzeer stijgt het aantal tweets met het ouder worden op twitter. Mensen die nu 3 jaar op twitter zitten hebben gemiddeld 4.000 tweets.

Conclusie
Twitter heeft van de bekende sociale netwerken in Nederland de meest exposure (40% meer hits op Google dan Facebook en Hyves) maar de kleinste groep van actieve gebruikers.  Er zijn ongeveer 200.000 twitteraars die regelmatig in het Nederlands tweeten, op een totaal van 1.5 á 2 miljoen geregistreerde Nederlandse accounts. Van de actieve tweeps is 57% mannelijk en 43% vrouwelijk. De gemiddelde leeftijd van de twitteraar is ongeveer 27 jaar.

Dit onderzoek is uitgevoerd door Twirus en werd eerder gepubliceerd op de website van Twirus.

Jeffrey Bleijendaal

Jeffrey Bleijendaal is Manager Digital Advertising bij Ematters BV. Jeffrey is vanaf 2005 actief met Zoekmachine Marketing en heeft vanaf die tijd vele honderden campagnes geoptimaliseerd, miljoenen bezoekers gegenereerd en duizenden conversies gerealiseerd voor zijn klanten. Jeffrey is daarnaast voorzitter van de DDMA Search Commissie, enthousiast blogger op Dutch Cowboys en Top Contributor op het officiële Google AdWords Helpforum. Naast SEA is Jeffrey zeer actief met en gecertificeerd voor Google Analytics en de DoubleClick Online Marketing stack.

Verder lezen over Twitter

Het is Koningsdag! Dit zijn de leukste tweets en inhakers

Het is Koningsdag: de dag waarop je spullen kunt verkopen of blij kunt worden van een mooie aankoop voor weinig. Dit zijn de leukste tweets.

Nieuws27.04.2024

Het is Koningsdag! Dit zijn de leukste tweets en inhakers

Deze week viral: ninjakat, crookie en meer

Heb je wel eens van de cronut gehoord? Of de Crompouce? Natuurlijk. Maar nu is er wat nieuws: de crookie. Lees meer in deze week viral.

Social Media21.04.2024

Deze week viral: ninjakat, crookie en meer

Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten

Elon Musk wil nog meer geld vragen voor het gebruik van X. Maar het is niet wat je denkt. Het is een keer per jaar, een dollar, en mogelijk alleen voor nieuwe gebruikers.

Social Media17.04.2024

Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten

Je kunt op X niet meer verbergen dat je voor de dienst betaalt

Trots op je badge op X, dan is er voor jou niks aan de hand. Premium-gebruikers die dat liever privé houden hebben echter pech.

Social Media12.04.2024

Je kunt op X niet meer verbergen dat je voor de dienst betaalt

X wil Not Safe For Work-communities toestaan

Over het algemeen kun je Twitter/X vrij veilig openen als je op je werk bent: je hoeft niet bang te zijn dat er ineens heel schokkende beelden te zien zijn, of pornografie. Daar komt een einde aan, maar alleen als je lid...

Social Media01.04.2024

X wil Not Safe For Work-communities toestaan

​Neuralink gaat full circle voor Musk: man tweet met gedachten

Nadat hij vorige week al schaak speelde met zijn brein alleen, heeft hij nu ook een tweet de wereld ingeslingerd. De vanaf zijn schouders verlamde Noland Arbaugh is de wereldberoemde eerste mens met Neuralink-chip in zij...

Technology25.03.2024

​Neuralink gaat full circle voor Musk: man tweet met gedachten

Deze week viral: Max Verstapp’une en Doctor Who

Welkom in de nieuwe Deze week viral, waarin we op zoek gaan naar de hits op social media deze week, naast uiteraard de dingen die we zelf al veelvuldig voorbij zagen komen. Daar gaan we. Max Verstapp'une Max Verstappen...

Social Media16.03.2024

Deze week viral: Max Verstapp’une en Doctor Who

​X wil het plekje van YouTube innemen met lange video’s op tv

Eerst waren het sociale netwerken die het op televisie gemunt hadden, maar nu zijn het de sociale netwerken. Elon Musk wil natuurlijk dat X een ‘alles’-app wordt en het is dan ook niet gek dat er binnenkort de optie...

Social Media13.03.2024

​X wil het plekje van YouTube innemen met lange video’s op tv