De consument denkt er niet aan om te betalen voor het gebruik van Twitter. Dat is de conclusie van een Amerikaans onderzoek van de USC Annenberg School for Communication and Journalism.
De onderzoekers stellen dat bij een enquête geen enkele respondent bereid bleek te zijn om te betalen voor het gebruik van Twitter, hoewel bijna de helft van de ondervraagden actief was op de microblogginsite. Jeffrey Cole, directeur van het Amerikaanse Center for the Digital Future, zegt tegenover het magazine BizReport dat de resultaten van het onderzoek duidelijk maken hoe extreem moeilijk het is om internet-gebruikers te laten betalen voor een dienst die men gewoon is gratis aangeboden te krijgen.
Cole stelt dat Twitter geen plannen heeft om zijn gebruikers te laten betalen, maar het onderzoekt toont volgens hem aan hoe problematisch het is om een gratis gebruiker te laten evolueren naar een betalende gebruiker. Hij merkt op dat internet-gebruikers op drie manieren toegang kunnen krijgen tot online content. “Men kan de content stelen, ervoor betalen of reclame accepteren op de pagina’s die ze bekijken,” voert hij aan. “De gebruiker heeft een uitgesproken negatieve opstelling tegenover online reclame, maar hij heeft toch liever advertenties dan te moeten betalen voor content. De consument wil gratis content zonder reclame, maar hij aanvaardt wel dat er op één of andere manier moet betaald worden.
Uit het onderzoek blijkt dat 55 procent van de respondenten liever reclames aangeboden krijgt dan te betalen voor content, zelfs hoewel de helft aangeeft nooit op de advertenties te klikken en 70 procent de reclame vervelend vindt. (Bron Express.be)