Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.
Sociale netwerken kennen wel een exponentiele groeiende populariteit, maar de tevredenheid van de consument blijft relatief laag. Dat is de conclusie van een onderzoek van de American Customer Satisfaction Index (ACSI) en het bureau ForeSee Results.
Hoewel een aantal andere onderzoeken hebben aangegeven dat veel gebruikers van social media niet afkerig staan tegenover marketing-boodschappen, blijkt de commercialisering van het medium volgens het ACSI-rapport op een aantal hindernissen te botsen. Volgens het rapport halen sociale netwerken slechts een tevredenheidsscore van 70%. Dat is het laagste gemiddelde van alle categorieën van e-business en e-retail die in het ACSI-onderzoek werden bestudeerd.
Het toonaangevende sociale netwerk Facebook haalt volgens de onderzoekers slechts een tevredenheidsscore van 64%. Concurrent MySpace scoort nog één punt minder. Er wordt aan toegevoegd dat de totale score van de sector nog lager had gelegen indien het gemiddelde niet zou zijn opgetrokken door Wikipedia, dat een quotering van 77% meekreeg. “In de bodem van de rangschikking worden Facebook en MySpace vervoegd door bedrijven uit de luchtvaart en kabelindustrie (66 procent), die traditioneel geconfronteerd worden met een bijzonder lage consumententevredenheid,” merkt het magazine Adweek op. “De topcategorieën – lichaamsverzorging en frisdranken – halen een tevredenheidsscore van 85%.“
“De consument is niet tevreden met zijn ervaringen op sociale netwerksites,” benadrukt het ACSI-rapport. “Er zijn vooral bezwaren op het gebied van privacy en security, maar ook wordt er geklaagd over de technologie voor de newsfeeds, de reclame, de constante interface-wijzigingen, spam, navigatieproblemen en storende applicaties.” Er wordt aan toegevoegd dat vooral oudere consumenten ontevreden zijn over de sociale netwerken. Jongeren zijn immers minder gevoelig voor privacy-bekommernissen en interface-wijzigingen. Er wordt wel opgemerkt dat Youtube een opmerkelijk hogere score haalt dan Facebook en MySpace (73%), maar dat is volgens het rapport vooral te wijten aan het feit dat de gebruiker minder gestoord wordt door reclames.
“De commercialisering zou mogelijk een belangrijke bijdrage kunnen leveren tot de ontevredenheid over sociale netwerken,” merken de onderzoekers nog op. “Het opstarten van een gratis service zonder reclame of inkomstenbron is uiteraard een efficiënte manier om trafiek en loyaliteit op te bouwen. Maar op die manier worden de consumenten ook opgeleid in een omgeving die niet gestoord wordt door reclame en commercialisering. Het streven van deze websites om inkomsten te genereren, zet de tevredenheid van de gebruiker dan ook onder zware druk.” Er wordt aan toegevoegd dat deze websites ook moeten opletten voor plotse en drastische koerswijzigingen en ervoor moeten zorgen dat veranderingen geleidelijk worden doorgevoerd. Via
Verder lezen over Social Network
Social Media21.11.2024
Instagram laat je het algoritme resetten voor nieuwe inspiratie
Social Media15.11.2024
Meta moet 800 miljoen euro betalen door zijn Marketplace
Social Media14.11.2024
Threads start binnenkort met het tonen van advertenties
Social Media13.11.2024
Dit zijn 3 alternatieven voor social medium X
Social Media11.11.2024
Instagram verbetert zijn meest irritante factor
Social Media10.11.2024
Deze week viral: kappersschorten en riksja-rijder
Social Media08.11.2024
TikTok krijgt verregaande Spotify-integratie voor muziek delen
Social Media07.11.2024