Social Media09.07.2010

Meerderheid van de Chinezen zijn negatief in de social media


meerderheid-van-de-chinezen-zijn-negatie.jpg
meerderheid-van-de-chinezen-zijn-negatie.jpg

Onderzoeker Nielsen(.com) presenteert een inzichtelijk rapport over sociale media in het Verre Oosten. Concreet richt het Amerikaans onderzoek zich op de ‘Asia-Pacific’ook wel Apac genoemd. Dat social media het Verre Oosten minder ver maakt bewijzen de Japanners. Zij bloggen -volgens het rapport- zo een één miljoen posts bij elkaar per maand.

Zij hebben in 2009 tevens het gebruik van Twitter van 200.000 naar tien miljoen gebruikers doen uitgroeien. In Korea is een van de meest ‘engaged’ social media-landen in de wereld. Hun ‘Hyves’ heet Naver en trekt maandelijks zo een 95% van de internetpopulatie naar de site. In Korea groeide Twitter het laatste jaar met 1900%. Kijken we naar de (product)reviews die de Aziatische landen achterlaten online dan zijn Japan en Korea in meerderheid positief op de online platforms. In India steeg het gebruik van Twitter in 2009 met 57% en gebruikt de helft van de sociale internetters Facebook gevolgd door 38% die Orkut gebruikt.

62% van de Chinezen zijn online negatief bij plaatsing van een (product)review en hiermee veruit het meest negatieve Aziatisch land. Of de censuur en het politieke stelsel hier van invloed is, is niet duidelijk. De Chinezen spotten in en met de social media vooral hun lokale bekenden. ‘Grass roots celebrity tracking’ is zeer populair. In Australië wordt social media vooral op online fora bedreven. Ook de Aussies zijn net als de inwoners van Hong Kong online in meerderheid positief waar het gaat om het online beoordelen van diensten. Zij lijkt een land met vrij politieke beleving welzeker te zorgen voor een online positieve beleving.

Patrick Petersen

Vreemde eend Patrick Petersen RDM MA MSc is een ervaren ondernemer, spreker en docent (aan onder andere Nyenrode Business University, Beeckestijn Business School en EURib) die het nuchtere ‘lachen en leren’ combineert in zijn inspirerende optredens. Senior online strateeg, crossmediaal marketeer, contentmarketeer, internetondernemer, internationaal spreker, docent en auteur. Hij studeerde af op divers eigen (content-) marketingmodellen die hij voor tal van internationale organisaties, zoals Heijmans, Hästens, Somfy smart home, Trendhopper holding, T-Mobile Nederland, AtMostTV, TU Delft, IKEA Nederland, MTV Europe en Coolcat, succesvol in de praktijk bracht.

...