Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Philips onderzocht welke eigenschappen van belang waren bij het succes van een CEO van een van de business units. Wat vooral opviel was dat hij veel van zijn bezigheden, plannen en kennis intern met iedereen deelde via verschillende social media. Zijn scores op gebied van medewerkertevredenheid, groei en resultaat kwamen met kop en schouders boven de rest uit. Zijn leiderschap werd door zijn mensen hoog gewaardeerd. De board van Philips was onder andere hierdoor overtuigd, en gaf goedkeuring voor het opzetten van een intern social media platform ‘Connect-Us’.
Dit vertelde Cameron Batten op de tweede roundtable Enterprise Social Media van Rapid Circle. Hij is Senior Corporate Communications Officer van Philips en eindverantwoordelijk voor het project. Op Connect-Us kunnen Philips medewerkers kennis, informatie, ervaringen en verwonderingen delen en expertises snel vinden. Dit kan door middel van
…microposts (tweets), linkjes, documenten en beeldmateriaal. Door te volgen wat en wie men interessant vindt, worden zij snel en efficiënt op de hoogte gehouden van wat collega’s delen. Niet alleen de directe collega’s, maar vooral ook de personen die op hele andere plekken in de wereld of in de organisatie zitten. En de kwaliteit van wat er gedeeld wordt is hoog, want zij die geen interessante zaken delen, worden snel ontvolgd. Cameron gaf aan dat wie interessant gevonden en dus gevolgd wordt, sneller voor leuke projecten worden gevraagd. De zichtbaarheid binnen de organisatie wordt vergroot. Dit beïnvloedt de kansen op carrièrestappen in een positieve zin. Zo zijn interne social media niet alleen tools voor Interne Communicatie, maar ook voor HRM.
Connect-Us is recentelijk gelanceerd. De strategie bij de uitrol was zoals je die verwacht bij een web 2.0 website, starten met een selecte groep ambassadeurs. De lancering zelf werd gedaan zonder gebruik van corporate communicatiekanalen. Louter via Word-of-Mouth trok het platform binnen 2 weken 5000 gebruikers. Ook is onderstaande film gebruikt voor de introductie van het platform.
Cameron koos er daarnaast ook voor om (senior) management vanaf de start te betrekken en ‘op te leiden’. Hij liet tijdens de roundtable enkele voorbeelden zien van snel lerende managers, die toch een verandering mee zullen maken van ‘zenden en men zal luisteren’, naar ‘inspireren en zodoende luisteraars verdienen’. In de eerste maanden was al te zien dat deze tools de hiërarchie plat maken doordat er direct contact ontstaat tussen mensen over lagen heen, doordat management direct te benaderen is en doordat management vragen ook beantwoordt. Omdat die conversaties voor iedereen zichtbaar is, is de tijd die het de manager kost om de vraag de beantwoorden, ook goed besteed.
Als technologie koos men ervoor om niet te wachten op de implementatie van SharePoint 2010, die in veel behoeften zou voorzien, maar te starten met het platform SocialCast. Een gebruiksvriendelijke tool, die intern geïmplementeerd kan worden en veel Analytics mogelijkheden heeft.
De deelnemers waren uiteraard benieuwd naar de inzichten die de analyse functie opleveren. Cameron deelde enkele daarvan. Wellicht de meest interessante was het feit dat 25% van de antwoorden op vragen via de microblogging tool uit andere afdelingen, landen en business units kwamen. Dit zijn samenwerkingen die normaal niet ontstaan zouden zijn. Het is een natuurlijke manier om muren te slechten.
Naar mijn weten is nog niet veel bekend over de correlatie tussen gebruik van interne sociale media en succesvol leiderschap. Menno Lanting is momenteel bezig met zijn volgende boek (opvolger van Connect!), dat speciaal gaat over sociale netwerken en leiderschap. Menno: ‘Onder kenners bestaat een consensus over de positieve correlatie tussen het delen van kennis en ervaringen en het succesvol zijn als leider. Daarnaast zal het belang van management onder invloed van ‘connectivity’ (via sociale netwerken) veel minder belangrijk worden. Deze netwerken stellen professionals zelf in staat om met elkaar het werk te organiseren en uit te voeren, daar is steeds minder een manager voor nodig. Daar komt ook nog bij dat professionals meer en meer gaan kiezen wie ze als leider ‘volgen’ en zich minder in bestaande hierarchische structuren zullen schikken.’ Ook zijn leiders succesvoller wanneer zij zich beseffen dat leiderschap verdiend moet worden in plaats van toegewezen wordt. Met interne sociale media wordt de populariteit van managers in ieder geval erg transparant.
De andere presentatie op de roundtable was van Tessa van Doremaele van Alliander over de fasen die organisaties doorlopen bij het doorvoeren van Enterprise Social Media. Op 9 september is de volgende roundtable Enterprise Social Media. Deze keer o.a. met Rabobank die haar ervaringen zal delen op gebied van Social Collaboration.