Facebook wil op korte termijn het aantal gebruikers verdubbelen. Dat heeft Mark Zuckerberg, chief executive van Facebook, gezegd op het Cannes Lions International Advertising Festival. Het sociale netwerk hoopt dat streefdoel te bereiken met het aanboren van een aantal nieuwe wereldmarkten.
Zuckerberg voegde er wel aan toe dat de spectaculaire groei van het sociale netwerk stilaan aan het vertragen is. Facebook kent nog altijd een steile opgang, maar niet langer meer met 3% per week, zoals dat in het verleden het geval was. Facebook blijft echter veruit wereldwijd marktleider en staat in zijn sector in elk land op de eerste plaats, op uitzondering van Rusland, China, Japan, Zuid-Korea en Nederland.
“Op dit ogenblik heeft Facebook ongeveer 500 miljoen gebruikers,” stipt de Britse krant The Guardian aan. “Om dat aantal te verdubbelen wil het sociale netwerk volgens Zuckerberg met gerichte acties starten. Het is volgens Zuckerberg de eerste keer dat Facebook met specifieke ontwikkelingen in individuele landen zal uitpakken. Indien die pogingen een succes worden, zal Facebook er volgens hem zonder problemen in slagen de kaap van één miljard gebruikers te ronden.” Zuckerberg benadrukte dat ook in landen waar Facebook nog geen grote aanwezigheid heeft opgebouwd, een kritische massa niet ver meer weg is. Hij voegde er aan toe dat in een aantal landen zonder een grote Facebook-aanwezigheid het succes te danken is aan de promotie van zijn bestaande leden.
In Rusland zou het aantal leden van Facebook elke maand verdubbelen en zou de sociale netwerksite op dit ogenblik ruim 1 miljoen gebruikers tellen. Ook in Japan en Zuid-Korea zou die grens inmiddels doorbroken zijn. Zuckerberg gaf toe dat het niet waarschijnlijk is dat Facebook dit jaar al één miljard gebruikers zal tellen, maar hij benadrukte er absoluut zeker van te zijn dat die mijlpaal ooit bereikt zal worden. Hij voegde er aan toe dat het mobiele internet een cruciale rol zal spelen in de toekomst van de sociale media. Dat zal volgens hem zeker het geval zijn in India en andere landen waar de penetratie van het computergebruik relatief laag blijft. Hij stelde daarbij dat er nu de eerste golf gebruikers komt van sociale media uit landen waar er meer gebruik gemaakt wordt van mobiele telefonie dan van het traditionele internet. Via