Social Media16.06.2010

10 jaar Habbo Hotel


10-jaar-habbo-hotel.jpg
10-jaar-habbo-hotel.jpg

Het begon ooit als een chat-programma voor een band, vandaag de dag zijn er wereldwijd al zo’n 172 miljoen avatars gecreeerd, waarvan 13,7 miljoen in Nederland. We hebben het over pixelplatform Habbo Hotel dat deze week zijn 10e verjaardag viert. Volgens velen is het een kidsplatform maar er zijn er maar weinig die zullen weten dat de ontwikkelaars van Habbo ook verantwoordelijk worden gehouden voor een hele belangrijke innovatie: micro-betalingen. Meer daarover is hier te lezen.

Maargoed inmiddels bestaat Habbo Hotel 10 jaar gaat het volgens een woordvoerder nog steeds erg goed. Om die uitspraak wat kracht bij te zetten hebben ze wat feitjes bekend gemaakt.

Habbo Hotel in cijfers (juni 2010)

* 172 miljoen karakters/avatars wereldwijd gecreëerd, 13,7 miljoen in Nederland.
* Het nieuwe bezoek 62% hoger in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, ook het unieke bezoek ligt 43% hoger (cijfers NL Q1/2010).
* User sales (verkoop van virtuele goederen) is explosief gegroeid, deze ligt 77% hoger vergeleken met dezelfde periode vorig jaar (cijfers NL Q1/2010).
* 40 miljoen gebruikersuren per maand, gemiddelde sessie van 42 minuten.
* 15 miljoen unieke bezoekers per maand wereldwijd, 1,2 miljoen unieke bezoekers per maand in Nederland.
* 90 miljoen page views per maand in Nederland.
* 120 miljoen actieve, door gebruikers aangemaakte kamers.
* Beschikbaar in 11 verschillende talen.
* Oprichters Karjalainen en Kyrölä bedachten het micro-betaling business model in 2000.
 
Habbo Hotel heeft in het kader van hun 10-jarig bestaan een wereldwijd onderzoek uitgevoerd  over hoe jongeren tussen 11-18 denken over hoe ze omgaan met content (lezen, delen, ervoor betalen of niet etc.), online veiligheid en hoe het taal en cultuur beïnvloed.

...