Uit recent onderzoek van videoplatform TubeMogul is gebleken dat microblog Twitter een steeds grotere rol gaat spelen als het gaat om het aanjagen van verkeer naar een video. Het aantal keren dat er vanaf Twitter naar een video wordt verwezen is inmiddels vele malen groter dan dat gebeurt vanaf Facebook, Yahoo!, Google of Bing. Voor mensen die regelmatig hun reukorgaan in de statistieken van hun website steken geen verrassing: Twitter is een belangrijke traffic driver.
Volgens het onderzoek van TubeMogul stijgt het aantal verwijzingen naar video’s op Twitter elke maand met maar liefst 28%. Op andere sites, zoals Yahoo en Facebook, neemt het aantal verwijzingen ook nog steeds toe maar is de groei aanzienlijk kleiner.
Uit het onderzoek blijkt ook dat kijkers van een video via Twitter een stuk langer blijven kijken dan andere passanten. Gemiddeld kijkt een bezoeker via het microblog meer dan 2 minuten van een video alvorens hij verder gaat. Dat is ruim 10 seconden meer dan de kijktijd wanneer men via bijvoorbeeld Yahoo! binnenkomt.
Hoewel deze cijfers zijn opgemaakt voor videocontent, is de trend die we er uit herleiden ook toe te passen op andere content, zoals bijvoorbeeld blogposts. Twitter neemt een steeds belangrijkere rol in als aanjager en mensen die via het platform binnenkomen blijven langer kleven.
De kracht zit hem in de snelheid en het volume waarmee content kan worden gedeeld. Via een simpele retweet bereikt een verwijzing al snel een grote groep mensen. En wanneer meerdere mensen in je tijdlijn reppen over een video (of andere content) ben je al snel geneigd toch even te gaan kijken. Daar bovenop komt nog eens de “peer curated”-factor: een verwijzing van een ander persoon wordt met een positiever sentiment benadert. Steeds meer mensen leggen hun vragen voor aan hun Twitter-vrienden in plaats van een oneindige sessie Google-resultaten door te moeten akkeren.
De cijfers van TubeMogul zijn dus niet verbazingwekkend, kijkend naar het grotere plaatje. Juist van dat grote plaatje zou ik graag wat meer cijfers terug horen én zien. Tijd dat daar eens onderzoek naar wordt gedaan!