25.05.2010
Social Media

Twitter-Tax: het einde van gratis data via Twitter in zicht

By: Johan Voets

BlogSocial Media
twitter-tax-het-einde-van-gratis-data-vi.jpg
twitter-tax-het-einde-van-gratis-data-vi.jpg

In alle stilte en zonder al te veel ophef er omheen heeft Twitter gisteren zijn ToS (Terms of Service) voor het gebruik van de API aangepast. Voor wie het nog niet wist, je kunt aan de juristen van Facebook vragen hoe enorm uit de hand zelfs de kleinste aanpassing kan lopen, in dit geval. Maar zoals gezegd niets van dit alles bij Twitter, terwijl de nieuwe ToS toch een hele belangrijke aanpassing bevat: Twitter gaat om een vergoeding vragen bij commerciele partijen die het platform gebruiken in hun diensten.

Het is een behoorlijke verandering: Twitter, de partij die de wereld al 3 jaar lang van allerhande gratis informatie voorziet, gaat nu dus geld vragen wanneer start-ups of adverteerders gebruik maken van het platform in hun diensten of advertenties.

Zoals in de nieuwe ToS staat te lezen: “In cases where Twitter content is the basis (in whole or in part) of the advertising sale, we require you to compensate us (recoupable against any fees payable to Twitter for data licensing)” . In de breedste zin van het woord gelezen is dit in potentie nogal een “big thing”.

Weblog All Things Digital zocht contact met Twitter’s financiele man, Dick Costolo, maar kwam niet heel erg veel verder. Uiteindelijk kwam het neer op een aantal punten:

  • Twitter focused op dit moment op een aantal websites en diensten die advertentienodellen toepassen op de datastream van Twitter. Mocht jou service dus geen gebruik maken van de stream voor commerciele doeleinden, zit je voorlopig nog veilig.
  • Stelt het platform dat je wel de portemonee moet trekken, zijn er een aantal mogelijkheden. Je kunt een Twitter een split-revenue aanbieden of er voor kiezen om een datalicentie aan te schaffen, hoewel die data dus voor kort nog gratis was.
  • Er is nog geen standaard voor de betaalde data. Twitter bekijkt het een en ander nog per case.

All Things Digital confronteerde Costolo in dat licht met een pijnlijk praktijkvoorbeeld. Want als Twitter zich alleen richt op “grote commerciele partijen”, blijft een weblog als The Huffington Post – dat veel content direct van Twitter publiceert en daar advertenties bij verkoopt – dan uit de vuurlinie?

Na enige bedenktijd te hebben genomen reageerde Costolo even later: “HuffPo’s Twitter Edition pages are an awesome example of why those guys are one of our most innovative partners.” Het venijn zit hem echter in het slot van zijn verklaring: “We actively support and encourage those efforts, and look forward to working with them to monetize these opportunities together. “.

Het lijkt er dus op dat Twitter langzaamaan zijn verdienmodel aan de buitenwereld gaat laten zien. Zoals iedereen had voorspelt zit het grote geld hem natuurlijk in de niet aflatende stroom van informatie die Twitter kan genereren. En zoals te verwachten was van Twitter, gaat ook deze bekendmaking weer met horten en stoten.

Het zal de komende weken een stuk onrustiger worden rond het platform, gok ik zo.

Share this post